Boeing to ešte nevzdáva, testuje najdlhšie lietadlo na svete
21 | 08 | 2020 I Ivan Brožík

Boeing 777X v Seattli už vzlietol k svojmu skúšobnému letu. Má niekoľko “naj”, no to najvýraznejšie je, že je to najdlhšie dopravné lietadlo na svete.


Úpadok celého odvetvia letectva je už niekoľko mesiacov takmer nezastaviteľný. Dôvodom je pandémia a výrobca Boeing už predtým zápasil s nedôverou po nútenej celosvetovej odstávke jeho lietadiel B-737 MAX. Napriek takmer nulovým objednávkam na stroje v bežnej ponuke sa americký výrobca nevzdáva, píšu lidovky.cz.

Boeing venuje všetku dostupnú energiu, čas, nemalé finančné zdroje, ale aj obchodné nádeje do nového lietadla s výrobným označením zatiaľ B- 777X - najdlhšieho lietadla sveta. V súčasnosti firma po päťdesiatich rokoch končí výrobu B-747, objednávky už sú iba na šesť strojov v nákladnej verzii a v prevedení 747 - 400 pre istú kuriérsku spoločnosť. Tým sa úžasná éra pozoruhodných Jumbo Jetov so značkou Boeing definitívne končí.

Všeobecne sa končí dominancia veľkotrupých vzdušných gigantov, svoj koniec ohlásil aj Airbus A 380. Väčšina z nich už ani nevzlieta z odstavných plôch, pričom sú to v podstate technicky “mladé” lietadlá. Prudký pokles dopytu, ako aj zastavené diaľkové lety si vyžiadali krutú daň a predčasne uzemnili obrovskú sedačkovú kapacitu, ktorá už nikdy nevzlietne.

Boeing 777X sa tak pravdepodobne stane najväčším komerčným lietadlom budúcnosti, schopným efektívne nahradiť doteraz osvedčené obrie lietadlá na diaľkových a frekventovaných linkách.



Odhaduje sa, že bude až o 25 percent úspornejší ako Boeing 747. Do kabíny pritom bude môcť zasadnúť viac ako 400 cestujúcich, ktorým moderná verzia "trojitej sedmičky" ponúkne primerané pohodlie. Lietadlo je vhodné predovšetkým na vysoko dopytované trate, napríklad medzi Londýnom a New Yorkom či z Dubaja do zvyšku sveta.

So svojou dĺžkou necelých 77 metrov Boeing 777X v osobnej leteckej doprave nemá konkurenciu. K ekonomike prevádzky prispievajú predovšetkým dva motory, ktoré sa veľkosťou a výkonom tiež zaradili na prvú priečku. Okrem nich k úspornosti kolosu prispieva lepšia aerodynamika a použitie ľahkých a odolných materiálov.

Lietadlo má navyše sklápacie konce krídel, ktoré mu umožnia pristáť aj na menších letiskách a uľahčiť pohyb po rolovacích dráhach. Celkové rozpätie rozložených krídel totiž dosahuje takmer 73 metrov, čím sa Boeing 777X zasluhuje o ďalšie prvenstvo.

Boeing lietadlá 777X predstavuje v dvoch verziách, kratšej 777-8 a dlhšej 777-9. O tú je podľa objednávok zatiaľ výrazne väčší záujem. Viaceré aerolinky si u výrobcu objednali zatiaľ 344 kusov. Firma tiež zvažuje pustiť do výroby ešte mohutnejšiu a dlhšiu verziu 777-10.

Boeing s prípravou lietadla nelení. Do testovacej prevádzky sa v auguste zaradil už tretí hotový stroj s označením VH003. Kým prvé dva majú získať Emirates, tretí bude po úspešnej certifikáciu lietať vo farbách Lufthansy.

Letecká doprava medzi Čínou a Afrikou v poslednom desaťročí vzrástla o 630%
Masívne investície Číny v Afrike viedli aj k rýchlemu rozšíreniu leteckej dopravy medzi najľudnatejšou východoázijskou krajinou a čiernym kontinentom. Čítať ďalej
03 | 08 | 2019 | Imrich Kovačič