Polovica škôl je nespokojná s učebnicami, najkritizovanejšou je matematika
Polovica slovenských škôl kritizuje kvalitu učebníc a za zlý považuje aj ich systém výberu a distribúcie. Vyplýva to zo zistení Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR.
„V rámci svojej analytickej činnosti oslovil NKÚ 201 základných škôl, čo je reprezentatívna vzorka vychádzajúca z celkového počtu 1314 škôl s vyučovacím jazykom slovenským,“ informovala riaditeľka odboru komunikácie úradu Janka Burdová.
V hodnotení sa ako najproblematickejšia ukázala učebnica matematiky pre prvý stupeň základných škôl, ktorú viac ako tri štvrtiny oslovených učiteľov označilo za nevyhovujúcu a často nesystematicky písanú. V prípade druhého stupňa škôl boli za problematické označované tiež učebnice slovenského jazyka a literatúry.
"Učitelia boli s vhodnosťou dodaných učebníc nespokojní aj napríklad v prípade informatiky či geografie," dodala Burdová.
Poukázala tiež na to, že v prípade problematických učebníc zabezpečovaných ministerstvom školstva sa väčšina škôl snaží získať lepšie alternatívy, ktoré na trhu existujú.
"Aj preto skoro každá škola zabezpečovala pre žiakov vhodnejšie učebnice vo vlastnej réžii a financovala ich z príspevkov od rodičov či sponzorov," priblížila výsledky kontroly.
Slota chce cez syna reprivatizovať stranu, tvrdí Anna Belousovová
Pavlovi Slotovi, ktorý chce byť predsedom SNS, sa nepáči minulé pôsobenie národniarov so Smerom.
Čítať ďalej
14 | 08 | 2020
|
Peter Haluza
Školy podľa zistení NKÚ podporujú myšlienku otvorenia trhu s učebnicami a pracovnými zošitmi, takisto však nabádajú i k tomu, aby ministerstvo pri zabezpečovaní učebníc vychádzalo z pravidelnej spätnej väzby od škôl.
"Až 85 percent škôl konštatovalo, že nič také sa v súčasnosti nedeje," dodala Burdová.
Generálny riaditeľ kancelárie predsedu NKÚ Ľubomír Andrassy pripomenul, že medzinárodné prieskumy zamerané na spokojnosť s učebnicami ukazujú, že SR je v porovnaní s ostatnými krajinami Európskej únie výrazne pod priemerom. "
Naopak, 45 percent nespokojných slovenských pedagógov s učebnicami je o vyše 12 percent viac ako európsky priemer, nehovoriac o rozdiele v porovnaní s tromi percentami českých učiteľov, ktorí kritizujú kvalitu poskytovaných učebníc," skonštatoval.
Upozornil, že nekvalitné učebnice sa pritom ukazujú ako jedna z limitujúcich prekážok pre dosahovanie kvalitného vzdelania. Zvýraznil i rozmer zistenia, že učitelia za najproblematickejšie pokladajú učebnice matematiky, a to naprieč všetkými ročníkmi základných škôl.
"Toto zistenie NKÚ má celospoločenský negatívny dosah. A to hlavne preto, že rozvoj matematického a logického myslenia žiakov je dôležitým predpokladom zabezpečenia dlhodobej konkurencieschopnosti slovenskej spoločnosti," poznamenal Andrassy.