20.júla 2020 sa ruský prezident Vladimír Putin zúčastnil slávnostného ceremoniálu začatia výstavby dvoch univerzálnych útočných lodí (UDC) v lodenici „Zaliv“ v meste Kerč. V ten istý deň 20. júla bola v závode „Sevmaš“ v Severodvinsku zahájená výroba viacúčelových atómových ponoriek „Voronež“ a „Vladivostok“ a v akciovej spoločnosti Severná Verfa v Petrohrade zahájili výrobu fregát „Admirál Jumašev“ a „Admirál Spiridonov“. V Rusku sa začala výstavba naraz šiestich plavidiel vzdialenej morskej zóny.
Ruský prezident prostredníctvom videokonferencie sledoval zahájenie výroby bojových lodí v Severodvinsku a Petrohrade. Osobitnú pozornosť venovala hlava štátu začatiu výstavby dvoch UDC "Ivan Rogov" a "Mitrofan Moskalenko" projektu 23900 "Priboj". V odpovedi na otázky pracovníkov závodu „Zaliv“ uviedol, že „v inovovanej podobe ide o nové lode“, a je možné, že počas testovania sa budú ešte vylepšovať.
UDC, ktorých výrobu zahájili v Kerči sú určené na prepravu a vylodenie obojživelných útočných síl (do tisícky príslušníkov námornej pechoty). Môžu byť použité ako veliteľsko-štábna loď leteckej údernej skupiny alebo vo formácii plavidiel ako lode protivzdušnej obrany. UDC „Priboj“ – sú špeciálne lode. Možnosť ich radarového zamerania je vďaka originálnej konštrukcii nadstavby mimoriadne nízka a je porovnateľná s neveľkými hliadkovými člnmi.
Komentár Anatolija Koškina (Fond strategickej kultury)
Čítať ďalej
02 | 08 | 2020
|
Iveta Machová
Tieto univerzálne obojživelné útočné lode výrazne prevyšujú francúzske UDC „Mistral“. Sú o 21 metrov dlhšie, meter širšie, energetický výkon je jeden a pol krát silnejší, celkový výtlak je jeden a pol krát väčší, maximálna rýchlosť je o 15% vyššia. Lode typu „Mistral“ majú relatívne slabé delostrelecké a guľometné zbrane a zastaraný systém protivzdušnej obrany. Pri leteckých útokoch potrebujú podporu. Lode typu „Priboi“ majú dva systémy protivzdušnej obrany „Pancir-M“, tri systémy protivzdušnej obrany „Palaš“ („Meč“), 100-mm delostrelecké delo A-190 a sú schopné ochrániť pred útokom zo vzduchu nielen seba, ale aj iné lode.
UDC „Mistral“ je navrhnutý na prepravu 16 viacúčelových vrtuľníkov, 4 výsadkových člnov, 450 príslušníkov námornej pechoty a 60 ľahkých obrnených vozidiel. Autonómia - do 30 dní. UDC "Priboj" je vyprojektovaný na prepravu výsadku v počte 1000 ľudí so 75 obrnenými vozidlami, 20 helikoptérami a 6 výsadkovými člnmi. Autonómia - 60 dní. Plavebný dosah je 11 500 km. Pokiaľ ide o námornú spôsobilosť, sú naše lode navrhnuté pre ľubovoľné oblasti až do severných zemepisných šírok, čo ruskému námorníctvu umožňuje plnohodnotne demonštrovať silu v oblastiach Svetového oceánu, ktoré sú vzdialené od zásobovacích základní.
Spojené štáty americké majú v súčasnosti osem UDC typu Wasp (Osa), ktoré môžu prepravovať a vykladať expedičný prápor námornej pechoty na nevybavenom pobreží, riadiť pristávacie sily, poskytovať leteckú podporu výsadku a evakuovať zranených. Na palube UDC Wasp sa nachádzajú tri výsadkové plavidlá so vzduchovým vankúšom, zmiešaná skupina šiestich vzdušných útočných lietadiel AV-8B „Harrier-2“, F-35B a 36 vrtuľníkov. V júli tohto roku bola v USA uvedená do prevádzky druhá UDC triedy „Amerika“, ktorá je ešte výkonnejšia ako Wasp . Tretia takáto loď je vo výstavbe. UDC triedy „Amerika“ môžu prepravovať 1870 vojakov námornej pechoty, majú silné zbrane a aviatiku
V Rusku sa testuje nová hypersonická protilodná riadená strela Cirkon.
Čítať ďalej
26 | 07 | 2020
|
TASR
Rusko bude schopné stavať rovnako výkonné univerzálne obojživelné útočné lode, ktoré sú v podstate ľahkými lietadlovými loďami, a to uvedením do prevádzky obrovského suchého doku (485x114x14 m) v lodenicovom komplexe (SSK shipbuilding complex) „Zvezda“ v meste Boľšoj Kameň (Prímorský kraj).
Suchý dok je špeciálny bazén, ktorý je oddelený od otvorenej vodnej plochy nepriepustnou uzáverou. Systém suchého doku umožňuje do neho načerpať alebo odčerpať z neho vodu. Vďaka tomu vzniká suchý prístup k podvodnej časti lode alebo lodného trupu na čistenie, opravy alebo maľovanie. Po dokončení prác sa do doku privedie voda a loď sa ocitne na hladine. Potom sa vodotesná uzávera otvorí a plavidlo vypláva na otvorenú vodnú plochu.
Suchý dok v meste Boľšoj Kameň je jednou z najväčších vodných stavieb na svete a kľúčovým prvkom druhej fázy stavby lodenice „Zvezda“. Dok bude umožňovať stavbu lietadlových lodí a supertankerov bez obmedzenia tonáže. Dok je vybavený jedinečným žeriavom typu „Goliáš“, s nosnosťou 1200 ton. 14. júla bol na tejto gigantickej stavbe nainštalovaný battoport (vodná uzávera). Uvedenie doku do prevádzky je naplánované v aktuálnom roku. Bude sa tu stavať jedinečný atómový ľadoborec „Rusko“ projektu „Líder“. V súčasnosti prebieha v lodenici „Zvezda“ výroba prvých časti budúcej lode s atómovým pohonom.
Ruský prezident Vladimir Putin v pondelok počas výjazdu na Krymský polostrov, ktorý Rusko anektovalo od Ukrajiny, prisľúbil, že bude pokračovať v ambicióznom programe budovania nových vojnových lodí.
Čítať ďalej
21 | 07 | 2020
|
Imrich Kovačič / TASR
„Rusko“ bude najmocnejšou loďou v histórii svetového staviteľstva lodí. Projekt „Líder“ sa stane základom novej generácie ruskej flotily ľadoborcov. Loď s atómovým pohonom bude mať dĺžku 210 metrov, šírku 47 metrov a bude mať ponor 13 metrov. Ľadoborec bude vybavený dvoma jadrovými reaktormi, štyrmi turbínami a štyrmi vrtuľovými motormi. Celková kapacita jeho generátorov na výrobu elektrickej energie bude 120 MW, čo lodi umožní prekonať ľad s hrúbkou viac ako 4 metre pri rýchlosti 2 uzle. Pri hrúbke ľadu 2 metre bude rýchlosť ľadoborca 12 uzlov. Vzhľadom na to, že hrúbka ľadu v Severnom ľadovom oceáne neprekračuje štyri metre, super ľadoborec bude schopný zabezpečiť celoročne sprievod komerčnej flotily pozdĺž Severnej morskej cesty a taktiež priviesť ruské UDC ľadovej triedy do ľubovoľného bodu v Severnom ľadovom oceáne v ktoromkoľvek ročnom období. To zabezpečí prevahu ruských ozbrojených síl v Antarktíde nad akýmkoľvek možným protivníkom.
Rozmery suchého doku v meste Boľšoj Kameň umožňujú súčasne stavať dve lietadlové lode alebo UDC s rozmermi, ktoré nijak nezaostávajú za UDC triedy "America". V súčasnosti SSK „Zvezda“ nemá zákazky na výstavbu vojnových lodí, ale lodenice môžu časom prevziať na seba realizáciu veľkých vojenských objednávok, píše „Vojennoe obozrenie“ (Vojenský prehľad) . Kapacity lodeníc sú vhodné na stavbu veľkých námorných lodí a v blízkej budúcnosti, po uvedení suchého doku do prevádzky, budú vhodné na stavbu lietadlových lodí a univerzálnych obojživelných útočných lodí, ktoré nezaostávajú za americkými.
Týmto sa úplne nahradia možnosti lodiarskeho podniku v Nikolajeve (Ukrajina). Rusko sa bezpodmienečne vracia do radov veľkých námorných mocností.