Už za tri roky chcú Američania operovať funkčným zbraňovým systémom Skyborg. Americké letectvo totiž plánuje do roku 2023 nasadiť nový operačný bojový robot.
Pentagon plánuje postaviť rodinu bezpilotných lietadiel, známych ako Skyborg, schopných prenášať zbrane a aktívne sa zapájať do bojov. Cieľom letectva je vybudovať veľkú flotilu ozbrojených lietadiel na jedno použitie, ktoré na vzlet a pristátie nepotrebujú konvenčné pristávacie dráhy.
Skyborg bude vyrábaný v dvoch variantoch a to s podzvukovým a nadzvukovým motorom. To znamená, že pôjde nielen o útočnú verziu stíhačky. Základný dizajn navrhuje schopnosti robotickej stíhačky niesť riadené bomby, rakety na potlačenie protivzdušnej obrany a rakety vzduch-vzduch. Podľa AvWeek letectvo uvažuje so Skyborgom, ako náhradou nielen za útočný dron MQ-9, ale aj za prvé verzie stíhačky F-16 s posádkou.
Skyborg bol pôvodne navrhnutý ako bojové lietadlo s umelou inteligenciou, ktorý bolo možné postaviť dvoma spôsobmi. Prvým z nich by bol softvérový ekvivalent R2D2 v zadnej časti bojového lietadla X-Wing, ktorý bol navrhnutý tak, aby pomáhal ľudskému pilotovi pri prijímaní menších, ale stále dôležitých úloh. Tým by sa uvoľnilo miesto druhého pilota, ktorý by sa už nemusel sústrediť na lietanie a venoval by sa iba boju s nepriateľom.
Skyborg AI mal tiež pôsobiť ako mozog pre prvé bojové bezpilotné lietadlo, ktoré by mohli lietať popri stíhacích lietadlách a pôsobiť ako „lojálne krídlo“ hlavnej posádky bojovaj formácie. Takéto stíhačky by mohli pôsobiť ako návnada v zálohe, nosiť ďalšie zbrane alebo vykonávať ľubovoľný počet iných úloh.
Komentár Leonida Savina (Fond strategickej kultúry)
Čítať ďalej
12 | 07 | 2020
|
Iveta Machová
Skyborgy by mohli lietať aj na vysoko rizikové bojové misie a útočiť na silne bránené pozemné ciele bez toho, aby riskovali obete v radoch pilotov. Medzi ďalšie misie môžu patriť aj sprievody neozbrojených lietadiel, ako sú tankery, transportné lietadlá a lietadlá AWAC, ale aj samostatne ako letecký prieskum. Zdá sa, že z týchto dvoch koncepcií Skyborgu má práve teraz prioritu dron s umelou inteligenciou AI.
Ďalším hlavným rysom Skyborgu bude schopnosť fungovať nezávisle od tradičných leteckých základní. Vzletové a pristávacie dráhy sú zvyčajne dlhé dva kilometre alebo aj dlhšie a sú náchylné na útok nepriateľa. Skyborg bude pravdepodobne schopný vzletu pomocou odpaľovacej rampy s malými odpaľovacími raketami.
Akonáhle bude lietadlo vo vzduchu, mal by sa naštartovať prúdový motor, ktorý by umožňoval ďalší let. Misia by končila pristátím do určenej oblasti, vypnutím motora a spustenia sa pomocou padáku na zem. Tímy letectva by potom regenerova robotov a pripravili ich na ďalšiu misiu.
Skyborg bol prvýkrát predstavený verejnosti v roku 2019. Letectvo verí, že už do roku 2023 môže mať tieto operačné stíhacie roboty k dispozícii a nasadené v bojoch.
Takýto krátky harmonogram vývoja bol bežný v päťdesiatych rokoch, ale podľa dnešných štandardov je to nezvyčajné. Spoločný vývoj F-35 totiž trval dve desiatky rokov, kým prešiel z rysovacej dosky a dostal sa na dráhu. Počas tohto obdobia sa dramaticky zmenilo a strategické určenie a s tým aj súvisiaca výbava stíhačky.