Čína má vo vývoji údajne úplne novú stíhačku. Toto o nej zatiaľ vieme
02 | 07 | 2020 I Mário Martinka

Správy naznačujú, že Čína je pripravená predviesť novú stíhačku budúci rok. Rastúce ukazovatele poukazujú na to, že to bude pravdepodobne prepracovaná verzia bojového lietadla FC-31 a objaví sa už v roku 2021, píše popularmechanics.com.


Jeden z indikátorov odhalil blog o letectve Alert 5, ktorý vyzdvihol príspevok čínskeho leteckého podniku ( CAE ) na sociálnych médiách. V blogu sa uvádza, že personál bol poslaný do Šen-jang Aircraft Design Institute alebo 601 Institute a 29. výskumného inštitútu China Electronics Technology Group Corporation (CETC) počas COVID-19, aby podporil vývojové práce na lietadle.

Model J-31 na medzinárodnom letisku v Pekingu v septembri 2015


Podľa Alert 5 CAE používala znaky 新一代 pre „novú generáciu“ stíhačiek. „Lietadlo by mohlo byť buď novým variantom existujúceho lietadla alebo celkom novým dizajnom,“ hovorí blog. "Je však potrebné poznamenať, že ak by to bol nový dizajn, bol by v mandarinčine označený ako 新型."

Informácie o „novej stíhačke“ priniesol aj čínsky nacionalistický web Global Times, ktorý sa tiež odkazoval na príspevok CAE. Podľa organizácie Global Times bol príspevok bez vysvetlenia zo sociálnych médií odstránený. Čínsky odborník z oblasti letectva verí, že lietadlo je navrhnuté tak, aby pôsobil na palube čínskej lietadlovej lode.

Popredným rival nového lietadla je v súčasnosti označovaný ako „J-35“. To je lietadlo Šen-jang FC-31 , ktoré je už pripravené na výrobu a má v sebe všetky najmodernejšie technológie. FC-31 (známy tiež ako J-31), vyvinutý v Číne, sa považuje za stíhačku „piatej generácie“ postavenej s dôrazom na prvky neviditeľnosti a takisto sa dosť podobá na stíhačku F-35. V roku 2019 spoločnosť FlightGlobal informovala, že vývojári FC-31 verili, že vývoj prúdového lietadla postupuje dobre a, že lietadlo je „určené na uvedenie do prevádzky v Ľudovej oslobodzovacej armáde“.

Ruské stíhacie lietadlo Su-30 v piatok "odprevadilo" tri špionážne lietadlá USA (VIDEO)
Ruská armáda zverejnila videozáznam ukazujúci okamih, ako stíhacie lietadlo Su-30 v piatok zachytilo skupinu amerických špionážnych lietadiel nad Čiernym morom, pričom ich odprevadilo až k južným hraniciam, informuje portál RT.. Čítať ďalej
27 | 06 | 2020 | Marek Molnár


FC-31 bol prvýkrát predstavený v roku 2012, avšak nikdy ho neuviedli do sériovej výroby. Nie je však jasné prečo. Možno to má čo do činenia s neschopnosťou Číny vyrábať prúdové motory. FC-31 bol pôvodne poháňaný motormi Klimov RD-33, rovnakými motormi, ktoré poháňajú ruské stíhacie lietadlo MiG-29. Aj keď Čína urobila veľké pokroky vo výrobe lietadiel, stále ešte bojuje s navrhovaním vysokovýkonných spaľovacích motorov s turbodúchadlom. Má takisto problémy najmä v podoblastiach ako je napríklad hutníctvo.

Motor Klimov RD-33 na Medzinárodnom leteckom a kozmickom salóne MAKS-2017, Moskva, 2017


Rusko uprednostňuje predaj celých bojových lietadiel namiesto jednotlivých prúdových motorov, čo je politika, ktorá zvyšuje zisk krajiny. Neschopnosť dodávať ruské motory mohla znemožniť hromadnú výrobu stíhačky. Ak je nové lietadlo skutočne vylepšeným FC-31, mohlo by to znamenať, že Čína je presvedčená, že dokáže spoľahlivo vyrobiť svoje vlastné vysokovýkonné prúdové motory.

Odborníci sa domnievajú, že J-35 bude pravdepodobne lietadlom určeným na lietadlové lode, ktoré doplní a prípadne nahradí stíhačku „Flying Shark“ J-15. Veľká, ťažká, dvojmotorová stíhačka, J-15 vie vysledovať svoj pôvod až k sovietskej stíhačke Su-33. Váha lietadla spojená s potrebou vypustenia lietadla z rámp, obmedzuje dolet J-15 a schopnosť prepravovať palivo a zbrane.

V Južnej Karolíne sa zrútila stíhačka, už štvrtá v priebehu dvoch mesiacov
02 | 07 | 2020 | Imrich Kovačič / TASR


Dve čínske lietadlové lode prvej generácie, Liaoning a Shandong, sú namiesto katapultov vybavené  rampami. Očakáva sa, že prvá lietadlová loď druhej generácie, predbežne označovaná ako 003, bude mať katapulty. J-35 je pravdepodobne optimalizovaný na 003 a pravdepodobne nikdy nevzlietne z Liaoningu a Shandongu. Odborníci sa domnievajú, že Čína nakoniec vybuduje štyri až šesť lietadlových lodí .

Stíhačka J-31 z roku 2014 na Zhuhai Air Show


Vývoj bojových lietadiel je nákladný a Čína sa pravdepodobne pokúsi vyrábať lietadlá nielen pre lietadlové lode, ale aj pre pozemné použitie. Mnoho vzdušných síl používa kombináciu drahých, ťažkých stíhacích lietadiel s dvoma motormi, ktoré podporujú väčším počtom lacnejších, ľahších a viacúčelových bojových lietadiel.

Napríklad americké vzdušné sily používajú aj F-22 Raptor a aj F-35. Rusko používa lietadlo Su-35 Flanker-E s podporou MiG-29/35. Čína používa kombináciou dvojmotorovej stíhačky J-20 podporovanou J-10 „Vigorous Dragon“. J-10, hoci je schopné lietadlo, je stíhačkou štvrtej generácie s dizajnom nepodporujúcim technológiu neviditeľnosti. J-35 by mohol nahradiť  stíhačky J-10.

Americké letectvo je jediné letectvo na svete, ktoré prevádzkuje veľké aj malé stíhacie lietadlá piatej generácie. Ak je novou stíhačkou Číny skutočne J-35 a Čína ich začne reálne vyrábať, stane sa čínske letectvo silou, ktorú sa nebude dať prehliadnuť.

Airbus oznamuje zníženie počtu pracovných miest kvôli masívnemu poklesu objednávok
Európsky výrobca lietadiel Airbus v utorok oznámil, že v budúcom roku zníži počet pracovných miest o 15 000, pretože letecký priemysel čelí bezprecedentným stratám v dôsledku pandémie COVID-19. Čítať ďalej
01 | 07 | 2020 | Mário Martinka