Ministerstvo školstva poskytne od septembra financie na 2 500 asistentov, špeciálnych pedagógov a psychológov, tvrdí Gröhling
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠ) poskytne školám od 1. septembra finančné prostriedky na zabezpečenie celkovo 2 500 pedagogických asistentov, špeciálnych pedagogických pracovníkov a psychológov. V diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 to povedal minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS).
Finančné prostriedky by mali byť poskytnuté na najbližšie tri obdobia. Rozhodnutie otvoriť od 1. júna školy považuje Gröhling za správne a vhodne načasované. S jeho vyjadrením nesúhlasí podpredseda Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Ľubomír Petrák (Smer-SD), podľa ktorého mali byť školy otvárané skôr a kľúč ich otvárania mal byť nastavený viac regionálne.
Predsedníčka Združenia základných škôl Slovenska Alena Petáková si myslí, že školy sú otvárané narýchlo, čo pre školy znamenalo, že museli v krátkej dobe vyriešiť veľké množstvo organizačných vecí. Petáková upozorňuje, že niektoré školy majú problémy s finančným zabezpečením.
Gröhling uviedol, že od 1. júna začne rezort školstva posielať finančné prostriedky školám, ktoré počas obdobia dištančného vzdelávania mali náklady spojené s distribúciou pracovných listov. Pracovné listy vypracovávali niektoré školy pre žiakov, ktorí doma nemali prístup k online forme vzdelávania.
Štyria dopravcovia posilnia od pondelka prímestskú autobusovú dopravu v Prešovskom kraj
Od pondelka 1. júna dochádza k posilneniu liniek v prímestskej autobusovej doprave v Prešovskom kraji. Dôvodom je návrat detí do škôl. Autobusy tak budú posilnené prevažne ráno a popoludní v čase presunu detí do a zo škôl.
Čítať ďalej
Podľa podpredsedu SaS niektoré školy distribuovali pracovné listy žiakom, ktorí ich následne vyplnili a posielali do školy. MŠ preto plánuje prostredníctvom okresných úradov zistiť, ktoré školy mali reálne náklady na dištančné vzdelávanie žiakov formou pracovných listov a následne im preplatiť náklady spojené na spotrebu papiera či tlačiarenských tonerov. MŠ pre náhradu týchto nákladov vyčlenilo sumu 370 000 eur.
„Štátny pedagogický ústav zároveň vypracoval listy, ktoré týmto žiakom posielame, takže sa snažíme odbúravať všetky distribúcie a míňanie zbytočných a neefektívnych financií. Školám pošleme mailom pracovný list a následne im pošleme peniaze, ktoré budú môcť využiť na tlač,“ povedal Gröhling.
Podľa Ľubomíra Petráka malo dôjsť k otvoreniu školských zariadení skôr. Podpredseda výboru pre vzdelávanie si myslí, že otváranie malo prebiehať podľa regionálneho kľúča a školy v okresoch, v ktorých nebola zaznamenaná vysoká miera šírenia koronavírusu mohli byť otvorené už v priebehu mája.
Žiga: V Smere-SD možno budeme musieť hovoriť o zmene lídra
Vo vyspelých krajinách je podľa podpredsedu Smeru-SD Petra Žigu štandardom, že sa vedenie politickej strany vzdá svojich funkcií po prehratých voľbách.
Čítať ďalej
„Toto opatrenie podľa mňa prišlo neskoro. Vzhľadom na nízku nakazenosť obyvateľstva sme mohli začínať skôr. Máme dva okresy, ktoré nemali žiadnu nákazu počas celého obdobia. Bola rôzna nakazenosť území, kde sa mohlo postupovať regionálne odlišne,“ povedal Petrák. Podľa Gröhlinga bolo otvorenie škôl načasované správne. Šéf rezortu školstva dodal, že MŠ muselo vývoj situácie odhadovať dopredu, preto nebolo možné niektoré záležitosti riešiť skôr.
Predsedníčka Združenia základných škôl Slovenska Alena Petáková hovorí, že rozhodnutie otvárať školy prišlo narýchlo. Školy preto museli zvládnuť množstvo organizačných vecí. Situácia podľa Petákovej pripomínala začiatok školského roka.
„Školy mali dva týždne na to, aby sa nejakým spôsobom pripravili. Problém je vo finančnom zabezpečení niektorých škôl. Niektorí zriaďovatelia počas dištančného vzdelávania krátili školám rozpočty, takže mali problém zaplatiť mzdy aj nakúpiť dezinfekčné prostriedky. Zároveň sme nevedeli, či dostaneme pomoc od Štátnych hmotných rezerv a prípadne kedy ju dostaneme,“ povedala Petáková.
Dodala, že pomoc napokon prišla a školy dostali ochranné rúška a okuliare. Školy však nedostali dezinfekčné prostriedky ani ochranné štíty, ktoré si tak školy museli zaobstarať svojpomocne.