Ochrana vlastného zdravia sa stala hnacou silou predaja áut. Kupujúci sa chcú vyhnúť verejnej doprave
Rebecca Coleman nevlastnila od roku 1999 žiadne auto. Začiatkom marca, keď pandémia koronavírusu začala besniť aj v New Yorku, obávala sa používať verejnú dopravu a prostredníctvom videochatu si kúpila Hondu od predajcu v Queense, píše
ft.com „Nechcela som mať auto,“ hovorí, ale potrebovala som bezpečne navštíviť rodinu mimo mesta. "V podstate som sa vzdala všetkého, čoho by som sa predtým nikdy nevzdala.“
Keďže aj po reštartovaní svojich závodov, výrobcovia automobilov na celom svete zápasia s takmer úplným kolapsom predaja a mesiacmi neistoty, príbeh pani Colemanovej ponúka malý záblesk nádeje pre priemysel, ktorý je v zovretí pandémie.
Po celé roky nervózne sledovali automobilky znižujúcu tendenciu vlastniť vozidlo medzi mladými ľuďmi a mešťanmi, pretože lepšia verejná doprava a zvyšujúca sa všadeprítomnosť služieb ako UBER znižujú dôvody na vlastnenie osobného auta.
V reakcii na tento stav výrobcovia z General Motors a z nemeckého Daimleru, naliali miliardy dolárov do nových služieb, ktoré ponúkajú zdieľanie automobilov, taxislužby alebo možnosť vlastniť vozidlo bez problémov s jeho kúpou.
Covid-19 toto všetko pravdepodobne zvrátil. Náznaky z Číny, ktorá sa dostala z karanténnych opatrení práve keď Európa a Amerika ich zavádzali, naznačujú, že používanie automobilov jednotlivcami prudko narastá, vzhľadom na to, že dochádzajúci sa vyhýbajú verejnej doprave.
„V Číne, došlo k veľkému posunu záujmu verejnosti od verejnej dopravy,“ hovorí Jürgen Stackmann, šéf predaja značky Volkswagen. Do polovice apríla sa zápchy vo veľkých čínskych mestách vrátili na 90% úrovne z pred koronakrízy, zatiaľ čo podľa údajov z Bernsteinu sa využívanie metra znížilo iba na 50%.
Je čas zrušiť veľkovýkrmné farmy a zvyknúť si jesť menej mäsa
Mali by sme sa presunúť k odolnejšiemu a udržateľnejšiemu potravinovému systému, takému, ktorý neničí životy
Čítať ďalej
21 | 05 | 2020
|
Mário Martinka
„Máme podozrenie, že nedávny posun medzi čínskymi spotrebiteľmi v prospech súkromnej dopravy bude pretrvávať, pokiaľ budú obavy z nebezpečia Covid-19 pretrvávať,“ píše analytik automobilov Robin Zhu.
Predaj v krajine sa zotavil rýchlejšie, ako by si ktokoľvek mohol dovoliť dúfať, čiastočne vďaka strachovania sa o zdravie. Prémiová značka Volvo oznámila, že predaj v Číne bol o 20 percent vyšší ako v roku 2019, zatiaľ čo celý trh v apríli stúpol o 4,4 percenta viac ako rok dozadu.
Vedúci predstavitelia automobilového priemyslu nemajú žiadne ilúzie o ekonomických problémoch, ktorým čelia. Väčšina rozvinutých ekonomík čelí prinajmenšom prudkej recesii; v najhoršom prípade môže prísť dlhodobá depresia, hlavne keď nové ohniská vírusu znova zastavia ekonomiky. Náznaky zmien postojov spotrebiteľov k automobilom môžu však automobilky uchrániť pred najhoršími dôsledkami hospodárskeho poklesu.
„Vnímame niečo, čo by ste mohli nazvať pomstychtivým nakupovaním,“ povedal šéf spoločnosti Volvo, Hakan Samuelsson, na nedávnej globálnej konferencii. "Ľudia sú skutočne unavení z vysedávania doma a skutočne chcú ísť von a niečo si kúpiť."
Oživenie súkromnej dopravy
Vedenie marketingu skočilo do akcie, aby využilo obavy z používania verejnej dopravy. Nedávna inzercia novín v Nemecku od dílera ukázala obrovskú tvárovú masku prehodenú cez prednú časť VW Tiguan, pričom slučky boli natiahnuté okolo spätných zrkadiel. "Najskôr bezpečnosť," bolo napísané tučnými bielymi písmenami pod autom.
V minulosti výkon motora alebo pohodlie viedlo k predaju. Dnes sú v centre záujmu kupujúcich zdravotné otázky. Ford v Číne použil opatrenia na prepracovanie systémov filtrácie vzduchu na svojich vozidlách. Aj keď netvrdí, že zabráni vírusu, ponúka väčšiu ochranu pred smogom a inými časticami, ktoré sa dostávajú do automobilu. Po opätovnom otvorení obchodného zastúpenia značka takmer okamžite predala 40 000 vylepšení ( filtrácie vzduchu ), vrátane značného počtu dodatočných úprav.
Veľkou otázkou je, či sa tempo čínskeho oživenia môže zopakovať v Európe a v Severnej Amerike. Napriek výrazným poklesom predaja v apríli, keď boli obchodné zastúpenia a továrne zatvorené, medzi kupujúcimi automobilov sú cítiť náznaky po zvýšenom dopyte.
Vo Veľkej Británii vzrástol záujem o kúpu auta, pretože Boris Johnson začiatkom mája oznámil mierne uvoľnenie karanténnych pravidiel. Predseda vlády vyzval každého, kto sa vracia do práce, aby sa „vyhýbal verejnej doprave v maximálnej možnej miere“ - fráza, ktorej sa obchodníci, ktorí boli pred ôsmimi týždňami nútení zatvoriť, chytil, píše
ft.com Návštevnosť na britskom online portály s automobilmi, Auto Trader, dosiahla vrchol v deň prejavu premiéra. Viac ako 1 milión záujemcov si hľadalo vozidlo. To je najvyššia hodnota od začiatku karanténnych opatrení v marci. V spoločnosti Citygate Automotive, ktorá prevádzkuje 13 showroomov na západe Londýna a Berkshiru, sa to, čo považovali za jemné zvýšenie počtu objednávok začalo meniť na záplavu dopytov iba pár hodín po tom, čo sa prejav odvysielal v televízií. „Svet sa dramaticky prebudil,“ hovorí generálny riaditeľ Jonathan Smith.
Robert Forrester, ktorý vedie obchodnú skupinu Vertu Motors s takmer 100 pracoviskami po celom Anglicku, sledoval objednávky počas celého poklesu. "Vraciame sa čoraz viac do podnikania..., nemôžem sa dočkať," píše na Twitteri. Nedávny prieskum spoločnosti Auto Trader zistil, že viac ako polovica držiteľov vodičských preukazov vo Veľkej Británii je bez auta a zvažuje nákup vozidla, aby sa po ukončení opatrení dokázali vyhnúť používaniu verejnej dopravy.
Podobný model sa objavuje aj v USA. Pätina z 3 000 obyvateľov, ktorých v polovici marca oslovila spoločnosť Cars.com z Chicaga, uviedla, že uvažuje o kúpe auta kvôli Covid-19. Približne 43 percent respondentov uviedlo, že prestali používať verejnú dopravu.
„Pandémia má potenciál zvrátiť dlhodobé trendy vyhýbaniu sa vlastníctvu vozidiel medzi mladšími spotrebiteľmi, z ktorých 35% tvrdí, že uvažujú nad kúpou vozidla,“ hovorí Markus Winkler, vedúci oddelenia automobilového priemyslu vo firme Capgemini.
Ako môže byť vaša inteligentná (SMART) domácnosť zneužitá proti vám
Inteligentné domáce zariadenia nám síce môžu uľahčiť život, ale existuje otázka či môžu byť proti nám zneužité inteligentné žiarovky či hlasom ovládaní asistenti.
Čítať ďalej
21 | 05 | 2020
|
Mário Martinka
Hoci automobilové spoločnosti majú teraz príležitosť vytvoriť novú základňu verných zákazníkov, hovorí, že si budú musieť zvoliť nový prístup. „Takmer 80 percent 25- až 35-ročných nikdy nevlastnilo auto, takže tradičné stratégie založené na zložitých znalostiach iných produktov na trhu nemusia nevyhnutne fungovať,“ dodáva. V USA, sedemkrát viac ľudí hľadalo výraz „je dobrý čas kúpiť si auto?“
Aj napriek karanténe si Jordan Jeong a jeho snúbenica kúpili druhé auto. Hovoria, že hlavne z dôvodu pandémie, pričom papiere podpísali vo svojom byte po tom, čo autorizovaný zástupca auto dodal. Obchodný zástupca stál 3 metre od nich. „Bolo to takmer príliš ľahké,“ hovorí s ohľadom na cenu. "Najväčší strach som mal z toho, že som auto pred kúpou nevidel, pýtal som sa sám seba: Chcú ma oblafnúť? ""
Z krátkodobého hľadiska bol tento krok transformačný. Jeho 70-minútová jazda metrom z ich Brooklynského domu do nemocnice, kde je lekárom na pohotovosti, sa zmenšila na pol hodiny jazdy. "Bolo to neskutočné jazdiť po New Yorku bez akejkoľvek premávky," hovorí.
Predplatné a zdieľanie
Na miestach, kde si ľudia nemôžu dovoliť kúpiť autá - dokonca ani lacnejšie alebo ojazdené automobily - využívajú prístup k súkromným vozidlám pomocou iných služieb. Zipcar, služba zdieľania áut, vo vlastníctve požičovne Avis, zaznamenala nárast dopytu v mestách po celých Spojených štátoch krátoko po spustení špeciálnej funkcie, ktorá ponúka exkluzívne používanie vozidiel po dobu niekoľkých dní.
"V minulosti Zipcar neslúžil ako možnosť pre dochádzanie do mesta," uviedla prezidentka Zipcar, Tracey Zhen. „Očakávame, že viac ľudí bude chcieť exkluzívny prístup k vozidlu na krátkodobé použitie a to sme pripravení poskytnúť.“
V Japonsku vyvolali obavy z cestovania verejnou dopravou záujem o predplatné automobilov - relatívne nový trend, ktorý pred vypuknutím COVID - 19 bol takmer neexistujúci. Spoločnosť Idom, jeden z najväčších predajcov ojazdených vozidiel v krajine, zaviedol od februára službu predplatného za 280 dolárov a objednávky sa za dva mesiace zdvojnásobili.
Dopyt bol obzvlášť silný od zdravotníckych pracovníkov a žien, ktoré vyžadujú každodennú prepravu do obchodov s potravinami a do škôl. Pred pandémiou bolo 70 percent používateľov predplatného mužského pohlavia.
Naoki Yamahata, manažér zodpovedný za predplatné služby Idom, tvrdí, že finančné prekážky spojené s vlastníctvom automobilu reprezentujú v Japonsku nemalé problémy. „Ľudia hľadajú službu, ktorá im umožní čiastočne vlastniť auto bez skutočného rizika, že vlastnia majetok. Tento dopyt vyvolal koronavírus,“ hovorí Yamahata. „Služba predplatného napĺňa potreby, ktoré spadajú medzi vlastníctvo a prenájom alebo zdieľanie automobilov.“
Akonáhle sa však viac ľudí vracia do práce a cesty sa opäť upchávajú, môže sa stať, že sedenie v premávke ľudí nepoteší. Mestá strávili roky odrádzaním motoristov od vstupu autom do mesta napríklad zavádzaním schém spoplatňovania vstupu do centier miest a premieňaním cestného priestoru na cyklistické pruhy. „Vo veľkých mestách nie je osobné vozidlo naozaj veľmi praktický koncept,“ hovorí Samuelsson.
Tento týždeň Londýn obnovil poplatok za zápchu v centre mesta, oznámil zvýšenie poplatku a odhalil plány na zmenu niektorých ulíc na zóny bez áut.
Christian Dahlheim, vedúci globálneho predaja spoločnosti Volkswagen, tvrdí, že tlak smerom k automobilom nie je „pravdepodobne“ dlhodobým posunom. „Je zrejmé, že nie je možné, aby sme hromadnú dopravu nahradili individuálnou dopravou vo všetkých veľkých mestách,“ hovorí. „Sme však presvedčení, že to môže v krátkodobom horizonte zvýšiť dopyt.“
Keď si Rebecca Colemanová kúpila svoju Hondu v New Yorku, urobila tak bez testovacej jazdy. Namiesto toho obchodný zástupca prezentoval auto prostredníctvom aplikácie FaceTime. „Očakávam, že [virtuálny marketing] tu zostane,“ hovorí generálny riaditeľ, Brian Benstock. Pred rokom predstavovali online transakcie iba 7% z predaja. Teraz, keď je to až 100 percent, Benstock hovorí, že očakáva, že záujem zostane vysoký, aj keď New York zruší karanténne opatrenia.
V Číne mnoho z 2 000 obchodných zastúpení spoločnosti Volkswagen začalo so živým vysielaním zo showroomov na platformách, ako sú TikTok alebo Kuaishou. Spoločnosť vo februári vyškolila viac ako 70 000 ľudí na online komunikáciu. „Predajcovia automobilov začínajú byť zabávačmi,“ hovorí Michael Mayer, vedúci predaja spoločnosti VW v krajine. Dodal, že dokonca aj zákazníci, ktorí si kúpili autá online, na konci procesu chceli nejakú formu ľudskej interakcie.
Myslenie na modré nebo
Jedným z najväčších problémov koronavírusovej krízy v priemysle bude jej vplyv na dopyt po elektrických vozidlách. Ľudia povzbudení čistejším vzduchom, ktorý je zrejmý z karanténnych opatrení, môžu prispieť k posunu smerom k batériovým vozidlám. „Je veľa ľudí, ktorí sú šťastnejší, že vzduch je čistý a obloha je modrá,“ hovorí Doug Parr, vedecký pracovník Greenpeace UK. "Existuje myšlienka, že keď sa zotavíme, chceme urobiť niečo trochu iné."
Samuelsson vo spoločnosti Volvo verí, že elektrifikácia pôjde rýchlejšie. „Myslím si, že by bolo naivné chcieť od našich zákazníkov, aby sa vrátili do showroomu so žiadosťou o dieselové automobily,“ hovorí. Napriek tomu, že nákup elektrických vozidiel je stále drahší, výkonný riaditeľ spoločnosti BMW Oliver Zipse verí, že spotrebitelia budú mať napriek nízkym cenám benzínu výhodu nízkych prevádzkových nákladov.
Očakáva sa, že globálny predaj sa v tomto roku zníži o pätinu. Výrobcovia videli rok 2020 ako testovací rok ešte pred pandémiou. Miernejší dopyt v Číne a prísne pravidlá týkajúce sa emisií oxidu uhličitého v Európe ich nútili predávať elektrické autá za malé marže.
Je bezpečné vrátiť sa do školy?
Vlády čelia tvrdým rozhodnutiam a logistickým výzvam pri obnovovaní vzdelávania detí. Niektorí vedci sa však domnievajú, že riziko je zvládnuteľné
Čítať ďalej
18 | 05 | 2020
|
Mário Martinka