Zamestnávateľ môže od soboty nariadiť zamestnancovi prácu z jeho domácnosti
06 | 04 | 2020 I SITA

 Zamestnávateľ môže od soboty nariadiť zamestnancovi tzv. home office v jeho domácnosti. V sobotu 4. apríla totiž nadobudla účinnosť novela Zákonníka práce, ktorou sa zavádzajú nové pravidlá práce z domu.


Ako v tlačovej správe upozornil Štepán Štarha z advokátskej kancelárie Havel &Partners, doteraz mohol ísť zamestnanec na tzv. home office, len ak mal súhlas zamestnávateľa, alebo ak sa na tom obaja dohodli. "Po novom môže zamestnávateľ sám nariadiť zamestnancovi home office v jeho domácnosti. Nerešpektovanie tohto príkazu zamestnávateľa by mohlo zakladať zodpovednosť zamestnanca podľa Zákonníka práce," uviedol.

Zároveň sa zavádza aj právo samotného zamestnanca na home office v jeho domácnosti. "Aj keď znenie novely explicitne neuvádza, že zamestnanec iba oznámi zamestnávateľovi home office, zákon to ani nevylučuje," uviedol Šarha. Právo zamestnanca pracovať z domu je však podľa neho obmedzené tým, že zamestnanec sa môže domáhať home office, len ak na strane zamestnávateľa nie sú vážne prevádzkové dôvody, ktoré neumožňujú výkon práce z domácnosti.

Prezidentka podpísala zdravotnícky zákon v súvislosti s krízou
Správa bola aktualizovaná dňa 06.04.2020 o 11:59. Prezidentka SR Zuzana Čaputová podpísala zákon o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva. Predaj niektorých... Čítať ďalej
06 | 04 | 2020 | TASR


"Zamestnanec teda nebude môcť odísť na home office, ak ho zamestnávateľ napríklad bude nevyhnutne potrebovať na pracovisku," upozornil. V prípade rozporu bude na zamestnávateľovi, aby preukázal také prevádzkové dôvody, ktoré by si vyžadovali prítomnosť zamestnanca. Tieto dôvody musia byť vážne a súvisieť s prevádzkou. Aj pri týchto zmenách podľa Šarhu stále platí, že vykonávanie práce z domácnosti musí umožňovať samotný druh práce, ktorú zamestnanec vykonáva.

V novele Zákonníka práce sa v záujme udržania pracovných miest upravujú ustanovenia o organizácii pracovného času, určení čerpania dovolenky, či prekážok v práci. Rozvrhnutie pracovného času bude zamestnávateľ povinný zamestnancovi oznámiť najmenej dva dni vopred, ak sa so zamestnancom nedohodne na kratšom období, a s platnosťou najmenej na týždeň.

Čerpanie dovolenky bude zamestnávateľ povinný oznámiť zamestnancovi najmenej sedem dní vopred a ak ide o čerpanie dovolenky z minulého roka, tak najmenej dva dni vopred. V súčasnosti pritom musí zamestnávateľ oznámiť zamestnancovi čerpanie dovolenky aspoň 14 dní vopred.

Veľkonočný nákup vyjde priemernú štvorčlennú rodinu tento rok viac ako vlani
Tohtoročné veľkonočné nákupy budú pre Slovákov drahšie. Ako pokračovala analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková, s rastúcimi cenami niektorých druhov potravín vyjde priemernú štvorčlennú rodinu na Slovensku veľkonočný nákup o zhruba 13 %... Čítať ďalej
06 | 04 | 2020 | SITA


Ak zamestnanec nemôže vykonávať prácu pre zastavenie alebo obmedzenie činnosti zamestnávateľa na základe rozhodnutia príslušného orgánu, pôjde o prekážku v práci na strane zamestnávateľa, pri ktorej patrí zamestnancovi náhrada mzdy v sume 80 % jeho priemerného zárobku, najmenej však v sume minimálnej mzdy. Zavádza sa pravidlo o možnosti zamestnávateľa prikázať prácu z domácnosti zamestnanca, ak ide o činnosť, u ktorej je to možné a ak práca na pracovisku nie je možná a nevyhnutná.

"Rovnako sa ustanovuje právo zamestnanca na výkon práce z domácnosti, a to za podmienky, že to povaha práce umožňuje a že tomu nebránia vážne prevádzkové dôvody, napríklad potreba prítomnosti časti zamestnancov na pracovisku," uviedol rezort práce a sociálnych vecí.

MIMORIADNE: Premiér navrhe obmedzenie pohybu od 8. apríla do 13. apríla
Výnimkou budú o nákupy do domácnosti, cestovanie do práce, prípadne návštevu lekára. Ďalšími výnimkami bude pohreb príbuzného, starostlivosti o príbuzných či susedská výpomoc. Čítať ďalej
05 | 04 | 2020 | Peter Haluza, TASR