Transparency International Slovensko (TIS) prirovnáva postup pri vedení kampane koalíciou PS/Spolu k nekalým praktikám zahraničných spoločností v nedávnej minulosti.
Podľa analýzy, ktorú dnes na svojej facebookovej stránke uverejnila nezisková organizácia TIS využívali progresívci na svoju propagáciu netransparentné metódy. Svoju reklamu mali smerovať na FB priaznivcov Zuzany Čaputovej, ku ktorým získali prístup prostredníctvom jej profilu na tejto sociálnej sieti.
„Ak… chcete priamo cieliť na fanúšikov stránky prezidentky, ako to robili v PS, museli mať k jej profilu admin prístup. Bez toho môžete cieliť len na demografické či iné všeobecné charakteristiky užívateľov, čo je samozrejme drahšie, respektíve menej účinné. Cieliť na stránku prezidentky by teraz nešlo, ani keby ju mali pod kontrolou ešte v minulosti, povedali nám z Facebooku,“ dodáva TIS.
Problémom je, že takýmto spôsobom zneužili konto prezidentky, ktorá má byť z povahy svojej funkcie nestraníckou. Čaputová pritom vyšla z radov hnutia Progresívneho Slovenska kde až do svojho zvolenia pôsobila ako podpredsedníčka. Progresívci tak v tomto prípade museli zneužiť prístup k profilu Čaputovej, ktorý mali ešte z doby siahajúcej k prezidentskej kampani.
Čaputovej profil na FB má pritom viac ako 183-tisíc fanúšikov, na ktorých mohla dvojkoalícia PS/Spolu vďaka týmto praktikám priamo zacieliť.
Transparency okrem toho upozorňuje aj na pochybnosti ohľadne využívania reklamy na FB u šéfa progresívcov Michala Trubana. Ten mal v rozpore so smernicou GDPR zacieliť na fanúšikov jeho knihy o podnikaní, ktorú vydal v roku 2016. GDPR totiž zakazuje aby kontakty, ktoré boli získané na nejaký konkrétny účel boli ďalej využívané na iný účel.
PS/Spolu má pritom v porovnaní ostatnými politickými stranami a hnutiami najdrahšiu kampaň na FB, ktorej hodnota sa doposiaľ vyšplhala na 250-tisíc eur. Líder PS Truban sa pritom pasuje do úlohy digitálneho lídra v budúcej vláde.
Nezisková organizácia TIS v tomto kontexte pripomenula aj nedávne kauzy zo zahraničia spojené s nekalým získavaním kontaktov na ľudí. Podobný politický škandál zasiahol napríklad posledné prezidentské voľby v USA. Hlavnú úlohu v ňom v tej dobe zohrala spoločnosť Cambridge Analytica.