Pôvodnú sumu na kampaň už progresívci dva krát prehodnotili, keďže v prieskumoch príliš príliš nehviezdili.
Ako prvá sa v oficiálnej predvolebnej kampani cez hranicu dvoch miliónov eur dostala koalícia strán PS/Spolu. Doteraz minula už 2,12 milióna eur a tento týždeň vo výdavkoch predstihla najsilnejšiu vládnu stranu Smer-SD (1,93 mil. eur). Informuje o tom na sociálnej sieti mimovládka Transparency Interntional Slovensko (TIS).
Podľa mimovládky mali v PS/Spolu obzvlášť silné výdavky na Facebooku. Minuli tam takmer 75-tisíc eur, čo sú najmohutnejšie facebookové výdavky za sedem dní ktorejkoľvek strany vôbec. Koalícia promovala najmä svoj blokačný postoj v parlamente.
"V PS/Spolu pritom ešte v októbri odhadovali, že ich kampaň neprekročí 1,3 milóna eur. Túto sumu však už dva krát prehodnotili, keďže v prieskumoch príliš príliš nehviezdili," píše TIS vo svojej analýze.
Pôvodný zámer mať reklamu iba na veľkých plochách prehodnotili a napokon k nim dokupovali aj menšie. Posledný mesiac kampane má tak koalícia popri 10 bigbordoch a 14 megabordoch aj 1017 bilbordov. Cena jej februárovej outdoorovej kampane je 224-tisíc eur.
Tajomný Smer, rastúce OĽaNO
Menej sa už dá dozvedieť o štruktúre výdavkov na kampaň Smeru-SD, keďže tát strana ich odmieta sprístupniť. Hnutie OĽaNO už viac ako strojnásobilo výdavky na svoju predvolebnú kampaň (nárast z 526-tisíc eur na začiatku mesiaca na aktuálneho 1,8 milióna eur).
Oproti pôvodným očakávaniam kampaň zvyšovali aj ďalšie strany. Za ľudí exprezidenta Andreja Kisku plánovala pôvodne kampaň za 900-tisíc eur, aktuálne minuli už o tretinu viac (1,27 milióna eur). Podobne strana SaS plánovala oficiálnu kampaň vo výške 1,2 milióna eur, v súčasnosti pritom minula už 1,36 milióna eur, píše v analýze Transparency International Slovensko.
Predseda SNS Andrej Danko nebude ďalej presadzovať zrušenie diaľničných známok.
Čítať ďalej
23 | 02 | 2020
|
Peter Haluza
Nacionalisti cez milión, Vlasť sa tlačí do televízie
Cez miliónovú hranicu sa dostali tento týždeň už aj strany Most-Híd a SNS (obe 1,07 milióna eur). Tento prah atakuje aj strana Vlasť Štefana Harabina (943-tisíc eur), ktorá napríklad tento týždeň nakúpila televíznu reklamnú kampaň za 102-tisíc eur.
Aktuálny vývoj však neznamená, že PS/Spolu minie na voľby najviac. Platenie faktúr závisí od dohody s dodávateľmi a volebný účet tak nemusí odrkadľovať presný stav v teréne. V prezidentských voľbách si napríklad až tretinu svojich výdavkov nechal na splatenia až po voľbách kandidát Smeru Maroš Šefčovič, upozorňuje TIS.
Smer má na volebnom účte vložených ešte 643-tisíc, ďaleko najviac zo všetkých strán.
Strany doteraz celkovo na oficiálnu kampaň pred parlamentnými voľbami minuli už 15 miliónov eur. Finálny účet budeme poznať až koncom marca, do kedy musia strany vyúčtovať cez svoje transparentné účty úplne všetky výdavky.