Ľudia môžu v ankete SNS hlasovať, či chcú zrušenie diaľničných známok
Ľudia môžu hlasovať o tom, či chcú zrušenie diaľničných známok. Anketu s týmto obsahom avizoval predseda Slovenskej národnej strany (SNS) Andrej Danko na profile strany na sociálnej sieti.
Zrušenie diaľničných známok od roku 2021 inicioval, kým nebude na Slovensku dostavaná diaľničná sieť. Tento návrh podľa šéfa národniarov presadzujú, pretože príjmy z predaja diaľničných známok výstavbu diaľnic nikdy nezaplatia. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) so svojím ročným rozpočtom 500 miliónov eur podľa Danka môže postaviť len desať kilometrov diaľnic, na Slovensku ich však treba až 270. Informovala o tom v piatok SNS v tlačovej správe.
"Nech sa ľudia rozhodnú, či chcú, alebo nechcú zrušenie niečoho, z čoho by sa diaľnice postavili za dvesto rokov. V štátoch ako Taliansko alebo Portugalsko majú kvalitné diaľnice," povedal Danko s tým, že v týchto krajinách do nich investovali miliardy. "Chceme presadiť úverovú linku pre Národnú diaľničnú spoločnosť, zmeniť sa musí stavebný zákon a zákon o verejnom obstarávaní," uviedol Danko. Považuje pritom za zbytočné, aby ľudia platia za niečo, z čoho sa cesty nedostavajú.
Parlament v piatok prerokoval návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o zrušení diaľničných známok. K hlasovaniu o ňom spolu s ďalšími dvoma návrhmi - o trinástom dôchodku a zvýšení rodičovského príspevku, sa pre neuznášaniaschopnosť parlamentu nedostali.
Ďalší pokus budú mať poslanci v utorok 25. februára. Na dobudovanie 1 100 kilometrov diaľničnej siete je podľa Danka potrebná pôžička v objeme osem miliárd eur. Predpokladaný negatívny vplyv z dôvodu zrušenia povinnosti úhrady diaľničných známok je 70 miliónov eur ročne. Danko si za návrh na zrušenie diaľničných známok vyslúžil ostrú kritiku od viacerých expertov, ktorí to označili za nezmysel a zúfalú snahu získať si hlasy voličov krátko pred parlamentnými voľbami.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) informovala, že bez príjmov z predaja elektronických diaľničných známok nie je schopná zabezpečiť prevádzku a údržbu diaľnic ani investície do nich a splácanie existujúcich investičných úverov. "V prípade výpadku týchto príjmov musia byť nahradené inými zdrojmi - prevádzkovými dotáciami zo štátneho rozpočtu. V opačnom prípade nebude možné zabezpečiť prevádzkovú schopnosť diaľnic a ich bezpečnosť, bude ohrozená platobná schopnosť NDS a hrozí cross default (predčasné splatenie úverov) od bánk," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Príjmy z úhrady diaľničných známok v roku 2019 podľa údajov NDS dosiahli zhruba 79,4 milióna eur a medziročne boli vyššie o 4 %. Domáci motoristi mali na uvedenej sume podiel 49,3 % a zahraniční 50,7 %. Vodiči vlani zaplatili celkovo za 4,572 milióna diaľničných známok, čo bolo oproti roku 2018 viac o 2,6 %.
Istanbulský dohovor je ideologický, hovorí Verešová. Podľa Petrík sa „múti voda“ a fakty
Parlament dnes začal diskusiu k Istanbulskému dohovoru, ktorý má pomôcť predchádzať násiliu na ženách a domácemu násiliu. Ústavnoprávny výbor Národnej rady SR odporučil plénu parlamentu nevysloviť súhlas s dohovorom.
Čítať ďalej