Maďarským učiteľom a spisovateľom sa nepáčia nové učebné plány literatúry
Časti maďarských učiteľov a Asociácii spisovateľov sa nepáčia nové učebné plány literatúry, ktoré sú podľa nich zostavené tak, aby obmedzovali akademické slobody a propagovali nacionalistický program vládnej strany Fidesz premiéra Viktora Orbána.
V priebehu týždňa sa mnoho profesijných organizácií vyjadrilo k novým Národným učebným osnovám (NAT), ktoré na žiadosť vlády vypracovali nemenovaní odborníci v maximálnom utajení bez rozsiahlych odborných a sociálnych konzultácií. Základné učebné osnovy zverejnené koncom januára boli všetky vyhlásené za neprijateľné, protištátne, protištudentské a protiučiteľské.
„Je problematické, keď je vzdelávací rámec založený viac na ideológii, ako na profesionálnych princípoch,“ uviedla Demokratická únia učiteľov. Desiatky univerzitných profesorov označili literárne vyučovacie časti dokumentu za poburujúce. Podľa Platformy občianskeho verejného vzdelávania, ktorá má viac ako päťdesiat profesijných organizácií, je upravený NAT nevhodný na reguláciu obsahu verejného vzdelávania.
Za základný problém sa v prípade absencie odborných konzultácií považuje skutočnosť, že dokument si vyžaduje príliš veľa povinných študijných programov, ktoré nielen presahujú dostupný časový rámec, ale tiež zvyšujú preťaženie študentov. Nariadenie je príliš prísne a neumožňuje školám prispôsobiť sa miestnym potrebám. Okrem toho vyvoláva ideologicky jednostranný, kresťansko-konzervatívny svetonázor. Nie je základným učebným plánom celého národa, pretože vylučuje dve tretiny študentov: nevzťahuje sa na odborné školy a iba čiastočne na technikov.
V nových Národných učebných osnovách sa napríklad medzi desiatimi najdôležitejšími maďarskými spisovateľmi ocitol Ferenc Herceg, ktorý bol vášnivým stúpencom diktátora Benita Mussoliniho. Na zoznam sa naopak nedostal jediný maďarský nositeľ Nobelovej ceny za literatúru Imre Kertész, ktorý vo svojich dielach písal o holokauste.
György Fenyő z Asociácie učiteľov literatúry o osnovách vyhlásil, že „
neposkytujú žiadny priestor pre slobodu myslenia, ale diktujú, čo si máme myslieť“.
„Sme presvedčení, že nové základné učebné osnovy sú neprijateľné a spôsobujú vážne škody nielen súčasnej maďarskej literatúre a kultúre, ale aj intelektuálnemu rozvoju budúcich generácií,“ kritizuje národný vzdelávací program aj maďarská Asociácia spisovateľov.
Učitelia, ktorí sa k protestu pripojili, na sociálnych sietiach uvádzajú príspevky s hashtag # noNAT a heslami ako „
Nebudem vyučovať fašizmus“.