Táto predvolebná kampaň je najdrahšia v histórii
09 | 02 | 2020 I Peter Bachan

Politické strany a ich kandidáti doteraz vynaložili na boj o priazeň voliča 12,8 milióna eur


Najdrahšou je podľa monitoringu mimovládnej organizácie Transparency International Slovensko (TIS) kampaň strany Smer-SD, ktorá doteraz minula 1,83 mil. eu). Na ňu sa doťahujú výdavky koalície PS/Spolu na úrovni cez 1,6 mil. eur. Viac ako milión minuli aj strany Za ľudí a SaS.

Celkové výdavky strán v kampani podľa odhadu TIS presiahnu hranicu 15 miliónov eur a zrejme pôjde o rekord. Dôležité je však uvedomiť si, že aj peniaze na kampane môžu ísť z našich peňazí. A to v prípadoch strán, ktoré už v parlamente sú, alebo vo minulých voľbách získali cez 3 % hlasov.

Strana Vlasť Štefana Harabina podľa TIS nevie vydokladovať, odkiaľ získava peniaze na kampaň
06 | 02 | 2020 | SITA


Za volebný výsledok totiž prideľuje štát stranám tri príspevky: za získané hlasy voličov, na činnosť a za poslanecké mandáty. Pre predstavu – len za voličské hlasy vyplatil štát po minulých voľbách politickým subjektom 57, 08 milióna eur. Za peniaze získané za volebný výsledok potom môžu strany financovať svoju činnosť – a teda aj kampaň v ďalších voľbách. Ide teda o slušnú zárobkovú činnosť. V podstate.

Stačí urobiť kampaň, získať štátny príspevok a v nasledujúcich voľbách zas. Rozdiel vám samozrejme ostane vo vrecku. Samozrejme, ak ste strana, ktorá sa dostane k obsadeniu štátnych funkcií, zisky sú potom mnohonásobne vyššie. Ak teda máte po ruke "svojich" pokladníkov typu X.Y. Prostredníctvom ovplyvňovania výsledkov štátnych zákaziek viete dohodiť kšefty svojim sponzorom a provízia samozrejme ostáva „v kešeni“.

Voľby sa tak zvrhli iba na dobrý biznis. Zvažujte komu dáte svoj hlas. Strany na hranici zvoliteľnosti nás iba stoja peniaze.