Autodopravcovia skončili blokovanie hraničných priechodov, ostávajú v pohotovosti
Autodopravcovia ukončili blokovanie hraničných priechodov, no ostávajú naďalej v pohotovosti. Informovala o tom Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá v utorok tohto týždňa obnovila štrajk, resp. protest za splnenie svojich požiadaviek na zníženie sadzieb dane z motorových vozidiel o 50 percent a výrazné zvýšenie zliav z mýta. "Protestné zhromaždenia na hraničných priechodoch ostávajú v režime pohotovosti, to znamená, že tieto zhromaždenia môžeme v prípade potreby opäť obnoviť," oznámil UNAS. "Na jednotlivých hraničných priechodoch sme protestné zhromaždenia museli ukončiť po zákroku polície," uviedla organizácia malých a stredných autodopravcov.
UNAS ďalej oznámil, že rokovania s vládou napriek sľubom premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD) o podpore uviazli na bode mrazu. "Vláda rokovala o našich podmienkach nie s UNAS, ale s ČESMAD-om, ktorý ponúkol lacnejšiu verziu na úkor malých a stredných autodopravcov, teda o nás bez nás. Výsledok nám neoznámili a máme len sprostredkované informácie," poznamenal UNAS.
UNAS obnovil 28. januára protest v podobe blokovania viacerých hraničných priechodov. Žiadal zníženie sadzieb dane z motorových vozidiel zhruba o 50 % a zvýšenie zliav z mýta podľa najazdených kilometrov zo súčasných 3 % až 11 % na 18 % až 27 %. Európska smernica umožňuje členským štátom uplatňovať maximálne zľavu 13 % z poplatku za využívanie dopravnej infraštruktúry nákladnými vozidlami. Ministerstvá financií a dopravy a výstavby označili požiadavky UNAS za nereálne, pričom požiadavky organizácie by mali na rozpočet vplyv vo výške zhruba sto miliónov eur.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) sa so Združením cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia, zastupujúcim väčšinu domácich autodopravcov, dohodlo na zľavách z mýta. Združenie prijalo návrh rezortu, podľa ktorého budú môcť cestní dopravcovia využívať množstevné zľavy z mýtnych sadzieb už od prvého najazdeného kilometra v kalendárnom roku. Objem zliav sa zdvojnásobí a bude predstavovať sumu približne 8,5 milióna eur ročne. "Túto zmenu voči autodopravcom, ktorí jazdia po slovenských cestách spoplatnených mýtom, považujeme za veľmi dobrý kompromis. K tejto dohode sme dospeli po viacnásobných náročných rokovaniach s dopravcami," povedal v stredu minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd). Zľavy sa začnú uplatňovať od 1. júla tohto roka, keď nadobudne účinnosť príslušné nariadenie, ktoré v stredu schválila vláda. Do výpočtu percentuálnych zliav za najazdené kilometre sa započítajú aj kilometre najazdené vozidlom od 1. januára do 30. júna 2020.
Požiadavky UNAS na značné zľavy z mýta nemohol rezort dopravy splniť. "Stále platí, že nimi navrhované zľavy sú nad rámec našich možností a sú v rozpore s európskou legislatívou. Smernica o poplatkoch za používanie vymedzených cestných úsekov nákladnými vozidlami nám určuje, že maximálne zľavy môžu byť vo výške 13 %," upozornil Érsek.
Ministerstvo financií SR sa dohodlo s ČESMAD Slovakia na zvýšení zliav zo sadzieb dane z motorových vozidiel vo výške 30 miliónov eur. Zhodu dosiahli až pri tretej ponuke, najprv rokovali o zľavách vo výške zhruba 10 miliónov eur, potom v objeme 20 miliónov a napokon za 30 miliónov eur. "Náš návrh obsahoval aj zrušenie tzv. malusov (penalizácia) pri veľmi starých vozidlách. Zľavy, ktoré sa budú týkať niektorých kategórií vozidiel, boli určené pri najnovších vozidlách až na 50 %, čo je v mnohých prípadoch dvojnásobok doterajších zliav," uviedol v stredu minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD). Podmienkou zavedenia tejto zmeny je prijatie novely zákona o dani z motorových vozidiel vo vláde a v parlamente. "Dohodli sme sa, že rezort financií predloží legislatívny návrh do vlády, ktorá by ho schválila. Nová vláda by sa mala k týmto záverom prihlásiť," očakáva minister financií.