Jeden z najväčších nemeckých zamestnávateľov – automobilový priemysel, ktorý výrazne ovplyvňuje aj ekonomiku Slovenska, je na 23 ročnom minime. Objem výroby sa ocitol na najhoršej úrovni od roku 1996. Informuje o tom Denník N.
V roku 2019 nemecké automobilky vyprodukovali 4,66 milióna vozidiel. Podľa štatistiky Nemeckej asociácie automobilového priemyslu je to v medziročnom porovnaní pokles o 9%.
Nižší objem výroby v nemeckom automobilovom priemysle prispieva k citeľnému spomaleniu nemeckej ekonomiky. Ako uvádza ekonóm Vladimír Vaňo, recesii sa vlani najväčšie hospodárstvo eurozóny vyhlo len vďaka silnému výsledku sektora služieb. „Pre dopyt po službách je kľúčovým ukazovateľom práve vývoj zamestnanosti, ktorá sa vlani ešte tešila najnižším úrovniam od zjednotenia Nemecka.“
Situácia sa zrejme nezlepší ani tento rok. Odborníci očakávajú ďalší pokles predaja automobilov, a to o 5 %, čo sa má nepriaznivo podpísať aj na zamestnanosti v nemeckých automobilkách. „Konkurencia sa vyostruje a nepriaznivý vietor sa zosilňuje,“ citovala agentúra Reuters prezidenta Asociácie automobilového priemyslu Bernharda Mattesa. Pod tohtoročný pokles predaja automobilov by sa mal podľa neho podpísať slabnúci dopyt v Číne.
„Teraz sa musí všetko sústrediť na to, aby sa zlepšili rámcové podmienky Nemecka ako priaznivého miesta pre priemyselné podniky. Preto práve teraz potrebujeme stabilnú vládu schopnú prijímať potrebné opatrenia,” povedal Mattes.
Prezident asociácie vyzval nemeckú vládu na zníženie dane zo zisku, zníženie nákladov práce, ako aj elektriny, ale aj väčšiu angažovanosť v riešení obchodných sporov s USA. Hrozba zo zámoria totiž stále trvá. Americký prezident Donald Trump v decembri pohrozil zvýšením ciel na dovoz automobilov z Európy až na úroveň 25%.