Buď vie Drucker veľmi dobre šetriť, alebo o financovaní kampane Dobrej voľby neuvádza pravdu
Slovensko oblepené politikmi. Spravodajské portály a sociálne siete plné politických reklám. Osloviť voličov sa týmto spôsobom pokúšajú politické strany pred každými voľbami. Nejde však o lacný spôsob kampane.
Množstvo bilbordov po celej krajine si môžu dovoliť len strany, ktoré dostávajú peniaze zo štátneho rozpočtu, alebo majú štedrých darcov. Väčšinou ide o kombináciou oboch týchto kľúčových faktorov.
Zaujímavosťou každých volieb sú politickí nováčikovia, ktorí oficiálne peniaze od štátu nemajú, no kampaňujú vo veľkom štýle. Väčšinou pritom ide o strany, ktoré sa na scéne zjavia pár mesiacov pred voľbami. To, akým spôsobom dokážu obsadiť spoločenský priestor a v dnešnej dobe najmä mediálny priestor, vyvoláva vždy množstvo otáznikov o ich financovaní. Najmä ak ich vysvetlenia pokrivkávajú.
V kampani pred tohtoročnými parlamentnými voľbami bolo nemožné nevšimnúť si stranu Dobrá voľba, o ktorej sa prvé oficiálne zmienky objavili vo verejnom priestore len pred piatimi mesiacmi a ustanovujúci snem mala iba v októbri. Bilbordovú kampaň však zahájil jej predseda Tomáš Drucker už na začiatku septembra. Dnes sa predstavitelia strany z veľkoplošných plôch dívajú pri cestách naprieč celým Slovenskom. Dobrá voľba už svoje plochy minimálne trikrát obmenila.
Aktívnu kampaň navyše vedú aj v mediálnom priestore. A to nielen v rámci platených bannerov, ale aj výstupov. Napriek tomu, že ide o novú stranu, ktorá sa ani zďaleka nepohybuje na hranici zvoliteľnosti, jej predstaviteľov citujú mnohé média. Nezanedbateľný priestor dostáva Drucker a spol aj televíznych spravodajských reláciách. Exminister zdravotníctva sa pravidelne objavuje vo verejnoprávnej televízii RTVS, ale aj v súkromných televíziách JOJ, či Markíza. Dostať sa do televízneho spravodajstva, či politických diskusií sa pritom počas posledných rokov nedarilo ani niektorých súčasným aktívnym politikom.
Bolo by naivné myslieť si, že Drucker má toto privilégium kvôli svojmu zaujímavému predvolebnému programu. Za spomenutie stojí hlavne platená inzercia. Reklama s Druckerovou tvárou sa objavuje na všetkých spravodajských portáloch už tri mesiace. Rovnako aktívni sú aj na sociálnej sieti facebook. Ani tam nie je kampaňovanie zadarmo.
Z čoho Dobrá voľba platí takto masívnu kampaň, dnes nie je úplne známe. Strana dodnes vložila na svoj transparentný účet dokopy 380-tisíc eur, z toho až 355-tisíc previedla z účtu s názvom Prevádzkový. Oficiálne podľa výpisu z účtu použila dodnes na kampaň okolo 370-tisíc eur. Vo výdavkoch sa však objavili aj platby agentúram. Vzhľadom na množstvo bilbordov, či bannerov v internetovom priestore, je minimálne podozrivé ich financovanie. Kampaň, akú Dobrá voľba vedie, sa v minulosti pohybovala v stovkách tisíc eur až jedného milióna. Oficiálne čísla teda s rozsahom kampane zatiaľ zrejme úplne nesedia.
Zaujímavosťou na financovaní Dobrej voľby sú aj vklady jednotlivých kandidátov na účet strany. Na transparentnom účte uvádza strana zoznam veriteľov, ktorí mali strane k dnešnému dňu požičať 405-tisíc eur. Znamená to, že peniaze budú chcieť od strany vrátiť. Na to, aby to bolo možné, musí Dobrá voľba vo voľbách získať minimálne tri percentá. Ide o hranicu, pri ktorej už zákon umožňuje stranám získať príspevok na svoju činnosť od štátu. Ak sa Dobrej voľbe spomínané percentá získať nepodarí, veritelia ostanú bez peňazí. Alebo možno aj nie.
Najväčšou sumou na kampaň prispel samotný predseda Tomáš Drucker. Bývalý minister zdravotníctva, ktorého do funkcie nominovala strana Smer-SD, vložil na účet strany oficiálne 100-tisíc eur. Drucker skončil vo verejnej funkcii v apríli 2018. Za spomínaný rok vykázal príjem z funkcie 14 611 eur. Rok predtým to bolo menej ako 34-tisíc eur. Iné príjmy pritom Drucker neuvádzal. Odkiaľ má exminister peniaze na kampaň a chod strany, teda nie je jasné. Vysvetlením by mohlo byť, že je buď naučený šetriť, alebo ovláda až zázrečné praktiky nakladania s peniazmi.
Druhou najvyššou sumou 75-tisíc eur strane pomohol bývalý šéf Všeobecnej zdravotnej poisťovne Miroslav Kočan. Do funkcie ho vtedy vymenoval práve Tomáš Drucker, ešte ako minister. Ani on vo verejnej funkcii oficiálne nezarobil desaťtisíce. Posledne priznal príjem necelých 38-tisíc eur.
Zdá sa teda, že práca v rezorte zdravotníctva umožňuje vysokopostaveným predstaviteľom vytvoriť si nemalé úspory. Alebo je sponzorom strany vplyvný a solventný človek, nazvime ho napríklad pán "
Prevádzkový", ktorý robí všetko preto, aby bolo Tomáša Druckera v médiach aj počuť.
Pre Druckera to bola zjavne veľmi "
dobrá voľba".