Podľa novín Kommersant internetová spoločnosť Yandex skúma možnosť vstupu na trh mobilnej komunikácie prostredníctvom vlastného virtuálneho operátora.
Okrem samotnej komunikácie môže nová služba zahŕňať i prístup k iným produktom spoločnosti. Vrátane hudby a filmov. Odborníci tvrdia, že tento projekt zrejme nebude ziskový, ale dôležitý pre celkovú ponuku služieb Yandexu. Spoločnosť Yandex zatiaľ takéto plány oficiálne nepotvrdila.
Že spoločnosť Yandex zvažuje spustenie virtuálneho komunikačného operátora, potvrdili Kommersantu dva zdroje na trhu. Podľa jedného z nich bude spoločnosť Yandex využívať sieť Tele2. Druhý zdroj tvrdí, že sieť Tele2 sa stane základňou. Ale zákazníci Yandexu sa budú môcť prepínať medzi ďalšími operátormi. Rokovania s ostatnými možnými partnermi údajne stále prebiehajú. Tarify nového operátora majú byť zahrnuté do predplatenej služby Yandex.Plus. Predplatitelia by mali vďaka službám spoločnosti získať neobmedzený prístup k hudbe a filmom. Podľa zdroja Kommersantu využije Yandex na distribúciu SIM kariet kuriérov. A tiež systém Yandex.Lavka.
Yandex zatiaľ Kommersantu tieto informácie nepotvrdil. Zdroje blízke spoločnosti ale tvrdia, že Yandex rokuje s telekomunikačnými operátormi o rôznych projektoch. Konkrétne výsledky však zatiaľ nie sú. Aj Tele2 odmietla prípadnú spoluprácu s Yandex komentovať.
Podľa výsledkov roku 2019 mala zákaznícka základňa virtuálnych operátorov v Rusku rásť o 40 % a dosiahnuť 10 miliónov účastníkov. Uviedla TMT Consulting. Súčasne sa celý mobilný trh rozrástol o menej ako 1 % účastníkov. Najviac v roku 2019 rástli bankoví operátori Tinkoff Mobile a SberMobile. Podľa výsledkov tretieho štvrťroka dosiahli 9 % respektíve 5 % trhu. Líder trhu virtuálnych operátorov Yota za rok znížil svoj podiel o 10 percentuálnych bodov na 57 %.
Spoločnosť Yandex by nebola prvou významnou internetovou spoločnosťou, ktorá by uviedla svojho operátora na trh. V júli 2017 spustila operátora VK Mobile v sieti MegaFon sociálna sieť VKontakte. V marci 2018 však spoločnosť MegaFon oznámila ukončenie projektu. Ako samostatná značka nesplnila očakávania, ktoré spoločnosť VKontakte naplánovala.
„Yandex už dlho plánuje vytvoriť virtuálneho operátora. Jeho súčasná pozícia je ale nejasná,“ povedal Eldar Murtazin, analytik Mobile Research Group. „Spoločnosť by stále chcela čo najviac zarobiť na svojom publiku. Vzorom je jej Tinkoff Mobile“.
„Nový hráč môže mať úspech na trhu len vtedy, ak dokáže presvedčiť o výhodnosti virtuálneho operátora pred tradičným,“ myslí si riaditeľ marketingu Yota Dmitrij Rudskich. Čo sa týka spôsobu predaja, pôjde podľa neho Yandex cestou on-line predaja a partnerov. Vytvorenie vlastného predajného kanála považuje za nerentabilné. Spoločnosti MTS, VimpelCom a M.Video odmietli komentovať možnú spoluprácu s Yandex. Svjaznom informoval, že takúto ponuku zatiaľ nedostal.
Práve od spôsobu predaja bude podľa generálneho riaditeľa TMT Consulting Konštantína Ankilova závisieť úspech možného projektu. V prípade VK Mobile použili viacúrovňový marketing a neprofesionálne predajné kanály. Takže počet oslovených klientov bol napokon nízky.
„Uvedenie tohto operátora by bolo logickým krokom vo vývoji ponuky služieb Yandex,“ tvrdí Alexander Čačava, partner fondu Leta Capital. Zameranie používateľov sa teraz presúva z čisto komunikačných služieb na obsah. A Yandex má v tomto konkurenčnú výhodu. Spoločnosť môže predávať komunikačné služby prostredníctvom partnerských dohôd s maloobchodníkmi alebo na on-line platformách. A v prípade konečnej legalizácie technológie eSIM v Rusku nebude podľa Čačavu Yandex navyše musieť predávať fyzické SIM karty.
„Vstup do segmentu mobilnej komunikácie by bol pre Yandex očakávaným krokom. Keďže konkurencia ako Sberbank, Mail.ru Group a Tinkoff Bank už na ňom pôsobia,“ uviedol Timur Nigmatullin, investičný manažér spoločnosti Transparentný Broker. Je však podľa neho nepravdepodobné, že potenciálny podiel na trhu bude stačiť na pokrytie nákladov vrátane marketingu. Nigmatullin sa domnieva, že tento projekt nebude pre Yandex výnosným biznisom. Ale ako súčasť jeho celkovej ponuky je v súčasnosti už kriticky dôležitý. A hoci by Yandex neznižoval prudko ceny a nefungoval dlhodobo v strate, ako sa to napríklad udialo s taxislužbami, už jeho vznik by mohol zvýši konkurenciu a spomaliť rast cien.