Národná diaľničná spoločnosť chce v roku 2020 vyhlásiť viaceré tendre na výstavbu nových diaľničných úsekov
Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) plánuje v tomto roku vyhlásiť viaceré súťaže na výstavbu nových úsekov diaľnic, privádzačov a rýchlostných ciest. Ako pre agentúru SITA potvrdila hovorkyňa NDS Michaela Michalová, jedným z nich bude dlho očakávaný tender na zhotoviteľa problematického úseku D1 Turany - Hubová v dĺžke 13,5 kilometra s tunelmi Korbeľka (5 868 metrov) a Havran (2 820 metrov).
Plánovaná turčiansko-liptovská trasa diaľnice na severe Slovenska je zatiaľ jedinou nevysúťaženou, resp. nerozostavanou časťou hlavnej domácej diaľnice medzi Bratislavou, Žilinou a Košicami. Termín jej dokončenia závisí práve od toho, kedy uvedený úsek odovzdajú do užívania motoristom. Predpokladá sa, že to môže byť najskôr v roku 2026, to však bude závisieť od priebehu verejného obstarávania a samotnej výstavby úseku v náročnom členitom teréne.
NDS chce v roku 2020 začať s výberom zhotoviteľa aj pre výstavbu obchádzkových trás v súvislosti s vybudovaním križovatky budúcej D4 a súčasnej D1 na úseku D1 Bratislava - Triblavina. Takisto má v pláne vypísať tendre na privádzač Kysucké Nové Mesto na D3 a na druhú etapu privádzača D1 Spišská Nová Ves - Levoča. Zároveň pripravuje súťaže na stavebné práce pre druhú etapu severného obchvatu Prešova na R4 (10,2 km) a prvý úsek R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany (6,8 km). Prvá etapa výstavby obchvatu Prešova na R4 (4,3 km) je už vo výstavbe od leta minulého roka a na druhý úsek R2 Šaca - Košické Oľšany (14,3 km) aktuálne pokračuje tender ešte od konca roka 2018.
Diaľničiari tiež chystajú obstarať výstavbu úseku R7 Holice - Mliečany na juhu Slovenskav dĺžke 11 km. Ten bude nadväzovať na momentálne rozostavané úseky R7 na trase Bratislava, Prievoz - Ketelec - Dunajská Lužná - Holice (32 km) v rámci PPP projektu. Časť R7 medzi Ketelcom a Holicami (24 km) má zhotoviteľ, spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., odovzdať v úvodných mesiacoch tohto roka. V pláne sú aj tendre na vybudovanie zeleného mosta na D3 pri Svrčinovci, Strediska správy a údržby rýchlostných ciest Šebastovce na R2 a protihlukovej steny Jarovce na D2.
Tender na výstavbu úseku R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou (14,1 km) s tunelom Soroška (4 248 metrov) v polovičnom profile chcela NDS vyhlásiť pôvodne v tomto roku, napokon to stihla v závere vlaňajška. Predpokladaná cena prác plánovaných na 1 825 dní, teda na päť rokov, je 243,15 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Podpis zmluvy so zhotoviteľom diaľničiari očakávajú predbežne koncom roka 2020. Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií SR zverejnil výhrady k vyhláseniu tohto tendra. NDS, resp. Ministerstvo dopravy a výstavby SR podľa ÚHP vypísali súťaž bez splnenia povinnosti nechať projekt posúdiť z pohľadu hodnoty za peniaze ministerstvom financií. Investičné projekty z verejných peňazí by podľa inštitúcie mali byť pripravované oveľa dôslednejšie ako práve vyhlásené verejné obstarávanie na úsek R2 s tunelom Soroška.
"Nápad za štvrť miliardy v náročnom teréne a vo vysokom stupni environmentálnej ochrany v blízkosti národného parku má dnes veľa rizík a znakov zlého projektu. Projekt je spoločensky nenávratný a vzhľadom na extrémne zložitú krasovú geológiu horského masívu a pre neúplnosť projekčných podkladov a úradných rozhodnutí nesie vysoké riziko prekročenia nákladov a oneskorenia výstavby," upozornil ÚHP. Ak má mať tento projekt zmysel, je podľa ÚHP potrebné znížiť náklady tak, aby ich prínosy prevyšovali. Zároveň treba získať stavebné a ďalšie povolenia, až potom by mala byť vyhlásená súťaž. ÚHP tiež tvrdí, že je potrebné zabezpečiť aj platné európske environmentálne posúdenie, aby bol úsek R2 financovateľný zo zdrojov Európskej únie. Do posudku projektu je podľa inštitúcie zároveň potrebné zahrnúť v súčasnosti ignorované vplyvy na životné prostredie.