Národná diaľničná spoločnosť začala v tomto roku s výstavbou dvoch úsekov rýchlostných ciest pri Prešove a Lučenci
27 | 12 | 2019 I SITA

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) začala v roku 2019 s výstavbou dvoch nových úsekov rýchlostných ciest R4 pri Prešove a R2 pri Lučenci v celkovej dĺžke takmer osemnásť kilometrov. Motoristom by mali podľa diaľničiarov začať slúžiť, ak budú práce naďalej pokračovať podľa harmonogramu, v prvom prípade o vyše tri roky a v druhom o necelé dva roky. Obe stavby sú financované len z prostriedkov štátneho rozpočtu. Ide o prvé nanovo rozostavané úseky v rámci plánovanej výstavby diaľnic a rýchlostných ciest od roku 2017, keďže vlani nezačali práce na žiadnom novom úseku. Pre pripravované úseky diaľnic to platilo aj v tomto roku.


Prvá etapa severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 4,3 km je vo výstavbe od júla tohto roka, trvať má do marca 2023, kedy by ju mali diaľničiari odovzdať do užívania. Zhotoviteľom stavby za 142,9 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) sú spoločnosti Váhostav - SK, a. s. a TuCon, a. s. Súčasťou tohto úseku budú dva tunely - Bikoš (1,1 km) a Okruhliak (1,9 km). Úsek R4 bude po dokončení podľa NDS zabezpečovať bezpečné a rýchle prepojenie s už existujúcimi komunikáciami. Na začiatku západne od Prešova bude napojený na diaľnicu D1 v mimoúrovňovej križovatke Prešov, západ, ktorá je v súčasnosti vo výstavbe v rámci juhozápadného obchvatu Prešova na D1, na konci v križovatke Prešov, sever sa napojí na jestvujúcu cestu prvej triedy I/68.

NDS pripravuje súťaž na zhotoviteľa aj na druhú etapu R4 pri Prešove v dĺžke 10,2 km. "Druhá etapa prešovského obchvatu sa bude stavať v plnom profile, čo vyplynulo z analýzy nákladov a prínosov, pričom výstavbu v plnom profile odobrila aj samotná vláda v uznesení z konca augusta," uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová. "Vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa druhej etapy prešovského obchvatu R4 predpokladáme na jeseň 2020, koniec výstavby na prvý polrok 2024," dodala Michalová..

Úsek R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce v okrese Lučenec v dĺžke 13,5 km je vo výstavbe od augusta tohto roka, práce sú plánované do augusta 2021. Zhotoviteľom stavby za zmluvnú cenu 127,7 milióna eur bez DPH je združenie spoločností Metrostav, a. s. (vedúci člen), Hochtief SK, s. r. o., a Hochtief CZ, a. s. Súčasťou úseku bude jedenásť mostných objektov, šesť protihlukových stien a osem zárubných či oporných múrov. Úsek bude podľa NDS predstavovať významné predĺženie plánovaného južného ťahu R2 medzi Zvolenom a Košicami. Súčasťou úseku bude jedenásť mostných objektov, šesť protihlukových stien a osem zárubných či oporných múrov.

Vedúci projektu za Metrostav Dušan Teltsch povedal, že práce budú musieť prebiehať súbežne a koordinovane, aby dvojročný termín výstavby stihli. "Koordinácia prác so spoločnosťou Hochtief prebieha bez väčších problémov. Rýchlosť postupu však ovplyvňujú aj vonkajšie faktory, ako napríklad nájdená nevybuchnutá munícia z 2. svetovej vojny," uviedol Teltsch.

Jeden z mostov bude dlhý 554 metrov a povedie nad cestou a železničnou traťou vo výške 15,3 metra. Ďalší most nad železničnou traťou a Krivánskym potokom bude mať dĺžku 566 metrov a výšku 19,65 metra. "Najdôležitejšie bude skoordinovať všetky práce tak, aby sa mohlo pristúpiť k zakladaniu mostných objektov," poznamenal Teltsch. Zároveň majú zabezpečiť v požadovanom čase kompletné vybavenie rýchlostnej cesty, vrátane protihlukových stien v dĺžke 3,9 kilometra.

Ministerstvo dopravy a výstavby tvrdí, že nebyť často špekulatívnych námietok súťažiacich v tendroch, vo výstavbe už mohli byť aj úseky R3 Tvrdošín - Nižná (4,4 km) či R2 Kriváň - Mýtna (9,15 km). "Špekulatívne správanie stavebných spoločností má za dôsledok blokovanie výstavby nových úsekov," uviedla pre agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká. Pre námietky sa predĺžila aj súťaž na stavbu druhej časti úseku R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany (14,3 km). Výstavba týchto troch úsekov po uzavretí verejných obstarávaní by sa tak mala začať v budúcom roku.