Železničná spoločnosť Slovensko si prenajme reštauračné vozne za vyše štrnásť miliónov eur
25 | 12 | 2019 I SITA

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) si prenajme šesť reštauračných vozňov maximálne za 14,1 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Zákazku na štyri roky s možnosťou opcie na ďalšie štyri roky zadala spoločnosti Tratec-SK, s. r. o., Bratislava cez verejnú súťaž spomedzi ponúk dvoch uchádzačov. Národný osobný vlakový dopravca informoval o výsledku opakovaného tendra s tým, že vybraný dodávateľ navrhol za prebehnutý jeden kilometer jedného reštauračného vozňa cenu 0,78 eura bez DPH. Spoločnoť Yosaria Trains, a. s., predložila ponuku vo výške 1,07 eura bez DPH.


"Úspešný uchádzač podľa pravidiel na vyhodnotenie ponúk predložil najnižšiu cenu za prebehnutý jeden kilometer jedného reštauračného vozňa. Súčasne splnil požiadavky na predmet zákazky a podmienky účasti v súlade s oznámením o vyhlásení verejného obstarávania a súťažných podkladov," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Dopravca získa reštauračné vozne do prenájmu postupne podľa dohodnutého harmonogramu - dva vozne najneskôr do dvanástich mesiacov, ďalšie dva do osemnástich mesiacov a zvyšné dva vozne do 28 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy. "Reštauračné vozne už boli používané, pre splnenie požiadaviek Železničnej spoločnosti Slovensko však musia prejsť rekonštrukciou," poznamenal Kováč s tým, že ZSSK plánuje prenajaté vozne nasadiť do rýchlikov. K dispozícii nemá údaje o tom, aký dopravca tieto vozne predtým používal.

Pre posúdenie ekonomickej výhodnosti prenájmu alebo nákupu reštauračných vozňov dal štátny dopravca vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá preukázala ako výhodnejší variant prenájom. "Výhodou prenájmu je, že prenajímateľ zabezpečuje údržbu a opravy vo vlastnej réžii a ZSSK vznikajú finančné náklady len za skutočne prebehnuté kilometre, čiže v prípade neradenia vozňov nevznikajú pre ZSSK žiadne náklady na údržbu," priblížil Kováč. Investovanie do nákupu nových vozňov si vyžaduje vysoké finančné nároky v krátkom čase, čo pri obmedzených finančných zdrojoch národného dopravcu, aj vzhľadom na iné projekty obnovy železničných koľajových vozidiel, nie je možné zabezpečiť.

Národný dopravca začal testovať nové služby s inovovaným menu v reštauračnom vozni v IC vlaku 44/45 medzi Košicami, Bratislavou a Viedňou. K dispozícii je aj mobilbar s novým vybavením a obsluhou cestujúcich priamo na mieste, kde sedia. Reštauračné vozne ZSSK prevádzkuje partnerská spoločnosť Wagon Slovakia Košice (WGS), a. s. "Naše IC vlaky využíva čoraz viac ľudí a ich ekonomika sa stále zlepšuje. Verím, že tento rok už budú štátom nedotované vlaky ZSSK v zisku a vďaka našim partnerom budeme môcť nové menu ponúknuť aj v ostatných IC-čkách," povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. WGS sa novinkami v reštauračných vozňoch inšpirovala svetovou gastronómiou. "Štandard stravovacích služieb vo vlakoch tak chceme posunúť na vyššiu úroveň a navrhnutými zmenami zvýšiť komfort pre cestujúcich. Pre cestujúcich je atraktívna najmä novinka, a to ponuka snack menu v celom vlaku, nielen v reštauračnom vozni," uviedla hovorkyňa WGS Alžbeta Gajdošová Keruľová.

ZSSK v súčasnosti považuje za dostatočné vedenie reštauračných vozňov v jednotlivých vlakoch. V budúcnosti chce poskytovať catering aj v ďalších diaľkových vlakoch, ale nie v podobe veľkého reštauračného vozňa, keďže dôležitá je i rentabilita tejto služby a stravovanie vo vlakoch dotovať nemôže. Spoločnosť má celkom osemnásť reštauračných a bistro vozňov. Osem reštauračných vozňov bolo zmodernizovaných v rokoch 2006 až 2008, tri v roku 1996.

Šesť bistrovozňov prešlo modernizáciou v roku 2000 (tri z nich nie sú klimatizované) a jeden starý nemodernizovaný vozeň z roku 1978 nemá klimatizáciu. ZSSK prevádzkuje celkom 65 diaľkových vlakov vnútroštátnej a medzinárodnej dopravy, v ktorých je radený reštauračný vozeň. "V rámci vnútroštátnej dopravy je reštauračný vozeň ZSSK radený v 31 vlakoch: v 23 rýchlikoch (z nich 17 premáva denne, päť s víkendovým obmedzením a jeden raz za týždeň) a v ôsmich komerčných IC vlakoch , z ktorých sú dva medzištátne a všetky premávajú denne," dodal Kováč.