Prvé regionálne pulty v Banskobystrickom kraji ponúkajú lokálne výrobky
Inštalácia prvých regionálnych pultov v Banskobystrickom kraji začala začiatkom decembra a dnes boli slávnostne predstavené v Hoteli Kochau v Bienskej Doline pri Kováčovej. Predaj výrobkov od regionálnych producentov a malovýrobcov bol jedným z kľúčových bodov programu vedenia Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK). Výsledkom prvej pilotnej fázy je umiestnenie siedmich regionálnych pultov v turisticky atraktívnych miestach, pričom dva z nich budú zrealizované v januári budúceho roka.
„Hlavný cieľ je nájsť odbytové miesta pre malých producentov a výrobcov, ktorí si tento marketing nevedia sami zabezpečiť. Druhá vec je ponúknuť návštevníkom regionálne produkty a predstaviť im región aj prostredníctvom potravinárskych výrobkov a ukázať im aj chute a vône oblasti, do ktorej prídu,“ objasnila pre agentúru SITA zámer regionálnych pultov špecialistka na cestovný ruch v Rozvojovej agentúre BBSK Petra Šuhajdová.
Prvých sedem regionálnych pultov bude v hoteloch a penziónoch vo Zvolene, vo Zvolenskej Slatine, v obci Látky, v Osrblí, pri Banskej Štiavnici, v Dudinciach a pri Kováčovej. Podľa Šuhajdovej majú do dvoch rokov naplánovaných celkom 40 takýchto pultov po celom kraji. „Momentálne sme sa sústredili na okolie Banskej Bystrice a Zvolena, ale postupne ako budeme budovať logistiku a distribúciu, tak ich budeme umiestňovať po celom kraji,“ objasnila.
V regionálnych pultoch v súčasnosti prevládajú nepotravinové výrobky, ale kraj chce rozšíriť sortiment aj o potravinové produkty, ktoré majú zvýšené nároky na skladovanie a obmedzenú expiráciu. V pultoch sú v ponuke produkty od 20 lokálnych výrobcov z celého kraja. Ide o výrobky z kože, tradičné predmety ako podpolianske drevené kríže, píšťalky, valašky, ale aj sypané čaje, sirupy, lekváre, medy, vína a medovina. Zastúpenie tu majú aj kozmetické produkty a dekoratívne keramické a sklenené výrobky.
„Všetky výrobky, ktoré ručne vyrobili naši lokálni producenti, v sebe uchovávajú tradície, ktoré sa odovzdávajú z generácie na generáciu. Pre celú spoločnosť je dôležité tieto tradície ctiť a uchovávať. Aj preto sme pre regionálne pulty vytvorili značku REGIONÁLNE, ktorá reprezentuje tradície, vidiek, podstatnú úlohu prírody v našich životoch a úctu k tomuto všetkému,“ povedala Iveta Niňajová z Krajskej organizácie cestovného ruchu Banskobystrický kraj turizmus.
Podľa predsedu BBSK Jána Luntera bojujú vidiecke oblasti s nedostatkom pracovných príležitostí a práve podporou lokálnych výrobcov je možné ich nepriamo vytvárať. V stimulácii rastu kvality života na vidieku prostredníctvom podpory lokálnych remeselných producentov vidí kraj veľký zmysel a chce tým zároveň zabrániť odchodu mladých ľudí do zahraničia alebo do iných prosperujúcich regiónov Slovenska.