„Ministerstvo školstva za uplynulé štyri roky nedokázalo prevziať strategickú iniciatívu a priniesť zásadné návrhy na zlepšenie kvality našich škôl,“ uviedla členka Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Adriana Pčolinská (SME RODINA) v reakcii na najnovšie výsledky porovnávacej štúdie OECD - PISA.
Podľa Pčolinskej tu preto máme demotivovaných a nezaplatených vedcov a pedagógov, klesajúcu úroveň výsledkov žiakov v medzinárodných porovnaniach, nedostatok kvalitných učebníc, absentujúcu obsahovú reformu, nevyhovujúcu štruktúru základných a stredných škôl, málo konkurencieschopné vysoké školstvo. Ministerstvo školstva podľa Adriany Pčolinskej nie je schopné zabezpečiť ani čerpanie eurofondov. Nemenej dôležitým problémom je podľa nej aj fyzická a morálna zastaranosť školských budov a internátov. Objem finančných prostriedkov, ktoré Slovenská republika vynakladá na vedu a výskum, je v pomere k HDP jedným z najnižších spomedzi krajín EÚ.
Ako uvádza poslankyňa Adriana Pčolinská, „rezort školstva má za sebou štyri roky premárnených príležitostí.“ Zverejnené výsledky medzinárodnej porovnávacej štúdie OECD PISA 2018 nás môžu podľa Adriany Pčolinskej napĺňať smútkom, no zároveň aj miernym optimizmom.
Slovensko dosiahlo v čitateľskej gramotnosti výkon na úrovni 458 bodov, priemer krajín OECD bol 487 bodov. Výkony slovenských žiakov v čitateľskej gramotnosti sa nachádzajú pod priemerom zúčastnených krajín OECD. Z dlhodobého hľadiska skóre klesá.
Dokonca, v rizikovej skupine žiakov s najnižšou úrovňou vedomostí sa nachádza až 31,4% žiakov. Títo žiaci nedisponujú ani najzákladnejšími čitateľskými zručnosťami, ktorých nadobudnutie je nevyhnutné pre ďalšie vzdelávanie a uplatnenie v zamestnaní.
Rovnako, podpriemerné výsledky dosiahli žiaci v oblasti prírodovednej gramotnosti. Ako uviedla členka školského výboru Pčolinská, „Hnutie SME RODINA je preto zástancom blokovej výučby prírodovedných predmetov so zohľadnením interdisciplinárnych presahov, ktorá by mohla napomôcť ku komplexnejšiemu pochopeniu prírodných javov a s nimi spojených teoretických poznatkov.“
Miernym optimizmom nás podľa nej však môže napĺňať fakt, že v oblasti matematickej gramotnosti sme sa konečne dostali na úroveň priemeru OECD. Udialo sa tak vďaka nesmiernej obetavosti a nadšeniu dlhodobo nedocenených pedagógov a pravdepodobne aj vďaka vyššej cieľavedomosti žiakov a ich rodičov. Týmto je potrebné vysloviť veľkú vďaku a dobré výsledky finančne oceniť.
V hnutí SME RODINA sú podľa expertky na vzdelávanie Adriany Pčolinskej presvedčení, že nástupný plat učiteľa by mal byť minimálne na úrovni priemerného platu v danom kraji. Takéto platové ohodnotenie umožní aj mladému učiteľovi postarať sa o rodinu, ak jeho manželka zostane na materskej dovolenke a rodina bude musieť nejaký čas žiť z jedného príjmu. Okrem pravidelného zvyšovania platu v závislosti od odpracovaných rokov by mal podľa SME RODINA byť učiteľ odmeňovaný najmä na základe výsledkov jeho žiakov.
„Kvalita vzdelania, za ktorú má spoločnosť zaplatiť, sa zároveň musí prejaviť vo výsledkoch testovania v rámci SR, ale aj v rámci krajín OECD (PISA),“ uzavrela Pčolinská.