Nie všetky zľavy znamenajú aj lacnejší nákup
Aj v Rusku míňajú čoraz viac peňazí vo výpredajoch. Ešte len pred niekoľkými týždňami skončil „čínsky deň“. Rusi počas neho minuli takmer 17 miliárd rubľov na stránke AliExpress. Na rade je „Čierny piatok“. Teda americký „Black Friday“. Vrchol akcie bude od 29. novembra do 1. decembra. Podľa tradície ale bude trvať dlhšie. Komsomolská pravda radí, ako nakupovať rozumne a nenechať sa ošklbať pri naháňaní neexistujúcej zľavy.
„Zatvárame obchod s odevmi. Zľava mínus 90 % na všetko! Keď som zbadal oznam, zobudil sa u mňa reflex ako u Pavlovových psov. Vzal som hneď tri zimné bundy. Sebe, žene i strýkovi. Minul som 2 000 rubľov a cítil sa ako nákupný guru,“ opisuje redaktor Komsomolskej pravdy Jevgenij Beljakov.
Radosť však trvala len krátko. Manželka z nákupu vôbec nebola nadšená. Strýkovi nesedela veľkosť. A ja som v bunde pôsobil ako nájomný robotník z cudziny. Bundy dva roky viseli v skrini a nakoniec skončili v koši.
Až jedna tretina zákazníkov, ktorí sa ulakomili na zľavy, zostali sklamaní. Podľa nedávneho prieskumu banky Raiffeisen, Rusi sa najviac sklamali pri nepotrebných domácich spotrebičoch či oblečení na maškarný ples a pri veľkosti odevov.
Ako zbytočne nemíňať peniaze?
Kam sa pozriete - samý odpad
Dobrá gazdiná vie, pred kúpou potravín si treba urobiť zoznam. Počas výpredajov treba postupovať rovnako. Termíny zliav sú predsa známe vopred. Je dosť času urobiť zoznam vecí, ktoré ozaj potrebujete. Inak sa ľahko stanete obeťou reklamných fínt.
„Viac než polovica domnelých zliav na Čierny piatok je výlučne marketingovým ťahom. Aby predbehli konkurenciu, mnoho značiek sa neobmedzuje iba na jednoduché zľavy a distribúciu letákov. Na udržanie zákazníka ponúkajú vrátenie peňazí, bonusy a všeličo mysliteľné,“ upozornil Alexej Bannikov, generálny riaditeľ Fotoshopu.
Ľudí pritiahnu masívnou reklamou a prísľubom veľkých zliav. Pritom dúfajú, že si kúpia aj iný tovar. Ten už ale v akcii nie je.
Keď v Rusku s výpredajmi iba začínali, zvykli obchodníci krátko predtým umelo zvýšiť ceny. Neskôr pochopili, že si zákazníci môžu vývoj cien ľahko zistiť. Takto mnohí nielenže neprilákali nových, ale stratili aj pôvodných kupujúcich.
Počas tradičného sezónneho výpredaja zľavy postupne rastú. Od 10 cez 20 a 30 až na 40 aj 50 %. Pred koncom sezóny chce predsa každý obchodník tovar predať. Počas „Čierneho piatku“ je ale logika iná.
Podľa spoločnosti Letyshops sú vtedy zľavy pevné. Všetky obchody začnú s najväčšími zľavami. Zľava závisí od tovaru. Na elektroniku a domáce spotrebiče zvykne byť nižšia ako pri kozmetike.
Ak sa už zákazník rozhodne nakupovať počas „Čierneho piatku“, oplatí sa poponáhľať.
Podľa banky Raiffeisen plánuje priemerný Rus minúť v tento čas viac ako 10 000 rubľov. Niektorí aj 50 000 rubľov. Odborníci radia: Bez ohľadu na možnosti peňaženky určite si vopred rozpočet nákupu.
„Nastavte limit, ktorý za žiadnu cenu neprekročíte,“ radí Júlia Jastrabová zo spoločnosti vernostných programov Poster One.
„V žiadnom prípade si so sebou neberte kreditnú kartu. Je veľmi ťažké odolať pokušeniu," súhlasí Mark Sherman z komunikačnej agentúry B&C Agency. Sú známe príbehy párov, ktoré prišli kúpiť manželke rukavice a odišli s autom. Hlavným cieľom predajcov je, aby ste začali nakupovať. Potom už je ťažké zastaviť.
Zásady rozumného nakupovania
Odborníci zostavili súbor pravidiel, ktoré je počas „Čierneho piatka“ dobré dodržiavať: