OĽaNO pripravilo návrh zákona o verejnej osobnej doprave
Hnutie OĽaNO pripravilo návrh zákona o verejnej osobnej doprave, ktorý by mal zabezpečiť koordináciu dotovaných vlakových a autobusových spojov namiesto ich súbehov. Zabezpečiť by to mala Národná dopravná agentúra (NDA) na základe Plánu dopravnej obsluhy pre Slovensko. Podľa hnutia urobili to, k čomu sa zaviazala vláda vo svojom programovom vyhlásení, ale nesplnila to. Ako v stredu informovali zástupcovia opozičného subjektu na tlačovej besede, spomínaný návrh zákona predkladajú na schôdzi Národnej rady SR so začiatkom 26. novembra.
"Návrhom zákona o verejnej osobnej doprave chceme riešiť niekoľko vážnych problémov. Prvou výzvou tohto zákona je koordinácia spojov," povedal poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz. Problémom je podľa neho to, že prímestskú autobusovú dopravu si objednávajú samosprávne kraje a vlaky štát, pričom spolu veľmi nekomunikujú.
"Riešime to v tomto zákone, že viac si vlaky a autobusy nebudú konkurovať, ale budú vzájomne spolupracovať. Spolupráca jednotlivých dopravných módov je dobrým odrazovým mostíkom na to, aby sme postupne mohli dopravu integrovať, aby sme sa priblížili krajinám ako Švajčiarsko," uviedol Marosz. Obyvatelia by podľa neho mali mať zároveň možnosť cestovať po Slovensku na jeden lístok vlakom a autobusom.
Expert OĽaNO na dopravu Jiří Kubáček informoval, že súčasný stav verejnej osobnej dopravy na Slovensku je chaotický. "Výsledkom je, že platíme všetky druhy dopravy, ktoré na seba nielen nenadväzujú, ale si navzájom pomerne masívne konkurujú. Súčasne s vlakom vyráža na tej istej linke paralelne idúci autobus namiesto toho, aby na vlak nadviazal a rozviezol cestujúcich do miest, kam žiadne koľajnice nevedú," upozornil Kubáček. Ako príklad uviedol spoje na trasách Žilina - Rajec, Prešov - Lipany či Snina - Humenné. Ešte horšie podľa neho je, keď spoje na seba nenadväzujú, nepočkajú a potom dlho nejde žiadny spoj.
Súčasná vládna koalícia sa vo svojom programovom vyhlásení v roku 2016 zaviazala pripraviť podmienky pre vznik dopravnej autority, ktorá by mala zastrešovať objednávanie výkonov vo verejnom záujme v železničnej a autobusovej doprave. Zároveň by mala zabezpečiť nevyhnutnú synchronizáciu jednotlivých spojov za účelom zvýšenia dostupnosti a komfortu kombinovanej dopravy, ako aj ochranu práv a právo chránených záujmov cestujúcich.
"Nestalo sa. Namiesto toho minister dopravy ponúka riešenia, ako zavádzanie vlakov na tratiach, ktoré nemajú takmer žiadnu perspektívu. Cestujúcich v prímestskej (autobusovej) doprave je tak čoraz menej a samosprávnym krajom rastú v poslednej dobe hlavne náklady na jej prevádzku," povedal Kubáček.
"Výsledkom trojročného pôsobenia ministra dopravy je taký, že systém verejnej osobnej dopravy je naďalej chaotický. Vlaky a autobusy na seba nenadväzujú a mnohí cestujúci radšej jazdia autami, ako keby mali ísť vlakom, na ktorý nemajú prípoj," poznamenal expert.
OĽaNo podľa Kubáčka urobilo to, čo mala vláda urobiť už dávno. Návrh zákona má zabezpečiť poriadok v objednávaní verejnej osobnej dopravy. Základom je zriadenie Národnej dopravnej agentúry a jej úlohou by malo byť spoločné objednávanie vlakov i autobusov tak, aby na seba nadväzovali.
"Základným nástrojom Národnej dopravnej agentúry je Plán dopravnej obsluhy pre celé Slovensko. Jeho hlavným účelom je v prvom kroku skonštruovať optimalizovanú sieť liniek verejnej dopravy spĺňajúcu účelné a všeobecne platné štandardy dochádzkovej vzdialenosti na najbližšiu zastávku," priblížil Kubáček s tým, že tá by mala byť dostupná do 1 500 metrov od bydliska aspoň pre 95 percent obyvateľov.
Počet prestupov pri ceste do okresného, krajského a hlavného mesta by mal byť podľa neho limitovaný. Podľa reálneho dopravného prúdu by sa k linke mal priradiť vlak alebo autobus s určením frekvencie spojov. Národná dopravná agentúra by mala centrálne objednávať len diaľkové a medziregionálne spoje, regionálnu dopravu by mali obstarávať jej regionálne pracoviská.