Račania z časti Východné bojujú petíciou za otvorenie vlakovej stanice
Obyvatelia bratislavskej Rače, časti Východné, spustili petíciu za čo najrýchlejšie zriadenie a otvorenie železničnej stanice Bratislava-Východné pre verejnú osobnú dopravu. Dôvodom je podľa nich mimoriadne zlé verejné dopravné spojenie s centrom Bratislavy.
"Mnohí obyvatelia si pamätajú časy, keď zo železničnej stanice Východné chodil osobný vlak. Preto pod záštitou občianskeho združenia Priatelia Rače spustili obyvatelia s podporou miestnych poslancov petíciu za jej opätovné spustenie a plné využívanie na osobnú verejnú hromadnú dopravu," uviedla mestská časť Rača na svojom webe.
Obyvatelia sa petíciou obracajú na Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Bratislavský samosprávny kraj a spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava, ktorá je koordinátorom integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji, so žiadosťou o realizáciu technických a organizačných opatrení smerujúcich k tomu, aby bola stanica v čo najkratšom čase otvorená pre verejnú osobnú dopravu. Taktiež aby boli zriadené osobné regionálne vlakové spoje s možnosťou nástupu, výstupu a zakúpenia cestovných lístkov na tejto stanici.
"My obyvatelia a návštevníci Východného podpísaní pod touto petíciou sa nechceme a odmietame nečinne prizerať dlhodobej stagnácii situácie s verejnou hromadnou dopravou v lokalite Rača-Východné a jej absolútne nedostatočnému a nespoľahlivému spojeniu s centrom mesta a inými mestskými časťami, dokonca i s centrom Rače," píšu obyvatelia v petícii.
Račianska samospráva na webe uvádza, že individuálna automobilová doprava je pre týchto ľudí prakticky jedinou možnosťou, ak nechcú stratiť cestou do práce či školy niekoľko hodín denne. "To potom 'pomáha' zapchať kruhový objazd vo Vajnoroch, ale aj ťažko skúšanú Račiansku ulicu či ulice Pri Šajbách alebo Stolárska," podotýka mestská časť.
Iniciatívu na zriadenie novej železničnej zastávky Bratislava-Východné doteraz na ŽSR neregistrovali. "V rámci spracovania štúdie uzla Bratislava sa s uvedenou zastávkou neuvažovalo v rámci zabezpečenia dopravnej obslužnosti územia tejto časti mesta. Neregistrujeme ani požiadavku hlavného mesta v tejto otázke," povedal pre TASR hovorca ŽSR Michal Lukáč.
Osobná doprava tu bola podľa jeho slov zastavená v roku 1994, keď prestal zastavovať osobný vlak z a do Galanty. "Zastavovali tu krátke motorové osobné vlaky na koľaji číslo 12, kde bolo na tento účel vybudované krátke jednostranné nástupište," spresnil hovorca.
Podotýka, že súhlas na budovanie a rušenie železničných zastávok je v kompetencii ministerstva dopravy ako vlastníka železničnej infraštruktúry, a to na základe relevantných výsledkov dopravného modelu a s tým súvisiacej opodstatnenosti novej zastávky. "Bez nových investičných a následných prevádzkovo-technologických opatrení je otázka vybudovania novej zastávky Bratislava-Východné v rovine zámeru na diskusiu," poznamenal Lukáč.