Bratislava má nedostatočné kapacity v škôlkach, niektoré sú preto preťažené
Bratislava má nedostatočné kapacity v materských školách. Obecné škôlky s vyučovacím jazykom slovenským, ktoré tvoria vyše 70 percent zo všetkých materských škôl v hlavnom meste, sú preto mimoriadne preťažené. Upozornil na to Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR vo svojom analytickom komentári "Ako ďalej s reformou samosprávy v Bratislave?". Výzvou pre hlavné mesto je preto zabezpečenie dostatočnej kapacity v oblasti predprimárneho vzdelávania.
Na území miestnej územnej samosprávy Bratislavy sa v roku 2017 nachádzalo 151 obecných materských škôl s vyučovacím jazykom slovenským a s celodennou starostlivosťou. Bolo v nich 576 tried a 12.693 žiakov. Obsadenosť obecných materských škôl v Bratislave s vyučovacím jazykom slovenským a s celodennou starostlivosťou podľa NKÚ reálne presahovala v niektorých triedach 100 percent, aj keď priemerný počet detí v triede bol k 15. septembru 2018 presne na úrovni 22.
"Vyhláška pritom, podľa vekovej kategórie, špecifikuje maximálny počet detí v triede od desať do 20. Najhoršia situácia bola v okrese Bratislava V, kde priemerný počet detí v materských školách s vyučovacím jazykom slovenským a s celodennou starostlivosťou bol k uvedenému dátumu dokonca nad 23," upozornil úrad.
Počet detí s trvalým bydliskom v Bratislave, vo vekovej kategórii dvoch až šiestich rokov, sa pohyboval od 24.500 v roku 2015 do 25.900 v roku 2018, s podielom na celkovej populácii Bratislavy približne šesť percent s mierne stúpajúcou tendenciou. "Porovnanie počtu detí v Bratislave podľa vekových skupín indikuje, že súčasný tlak na kapacitné možnosti v materských školách sa v nasledujúcich rokoch ešte zvýši, pretože vekové skupiny nula až tri roky sú podstatne silnejšie než staršie ročníky.
Tiež sa v horizonte dvoch až troch rokov zvýši tlak aj na kapacitné možnosti v základných školách," avizuje NKÚ. Naplno sa to podľa úradu prejaví o päť či šesť rokov, keď na základných školách v Bratislave pribudne v porovnaní s dnešným počtom dve- až tritisíc detí zo "silných ročníkov" (vo veku do troch rokov).
NKÚ podotýka, že dostupnosť predprimárneho vzdelávania je priamoúmerná kapacitným možnostiam materských škôl. "Vzhľadom na súčasné zdrojové možnosti Bratislavy možno konštatovať, že bez významného angažovania do tejto oblasti sa podiel detí v predprimárnom vzdelávaní ešte viac zníži, čo môže trvalo oslabovať postavenie SR v predprimárnom vzdelávaní v rámci Európskej únie (EÚ)," varuje úrad.
V prípade podielu detí v predprimárnom vzdelávaní v rámci vekovej skupiny od štyroch rokov až po dovŕšenie veku povinnej školskej dochádzky sa SR dlhodobo nachádza medzi krajinami s najnižším podielom v rámci Európy. Jednou zo súčasných diskutovaných tém v Bratislave je podľa NKÚ aj umiestňovanie detí v materských školách podľa trvalého pobytu rodičov.