Úrad pre verejné obstarávanie nariadil Národnej diaľničnej spoločnosti zrušiť súťaž na stavebno-technický dozor pre stavbu obchvatu Prešova na R4
01 | 10 | 2019 I SITA

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) nariadil Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) zrušiť verejnú súťaž na stavebno-technický dozor pre výstavbu prvej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4. Rozhodol tak na základe námietok navrhovateľa proti podmienkam v iných dokumentoch potrebných na vypracovanie žiadosti.


"Porušenia zákona o verejnom obstarávaní mohli mať vplyv na výsledok verejného obstarávania, pretože mohli odradiť záujemcov od účasti a od predloženia ponuky," zdôvodnil ÚVO svoje rozhodnutie, ktoré zverejnil na portáli.

Čestné prehlásenie, ako ho NDS v uvedenom tendri koncipovala a požadovala predložiť, podľa úradu spôsobilo nejasnosť, zmätočnosť a umožňuje rôzny výklad. Diaľničiari postupovali v rozpore so zákonom aj poskytnutím vysvetlenia, ktoré v žiadnom prípade neodstránilo nejednoznačnosť a neurčitosť súťažných podkladov vo veci tzv. konfliktu záujmov.

"Kontrolovaný taktiež porušil princíp transparentnosti, nakoľko nezabezpečil, aby všetky relevantné skutočnosti, na základe ktorých záujemcovia alebo uchádzači pripravujú a vypracujú svoje ponuky, boli dostatočne určito a jednoznačne uvedené v súťažných podkladoch," upozornil ÚVO.

NDS vyhlásila verejnú súťaž na stavebno-technický dozor na stavbu časti severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 4,3 kilometra v apríli tohto roka. Za poskytnutie týchto služieb naplánovaných na 1 899 dní (vyše päť rokov) predpokladala vynaložiť predbežne takmer 6 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). NDS už medzitým oznámila zrušenie tohto verejného obstarávania v súlade so zisteniami ÚVO, pričom vyhlási novú verejnú súťaž.

Prvá etapa severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 4,3 kilometra je vo výstavbe od konca júla. Zhotoviteľom stavby za zmluvnú cenu 142,9 mil. eur bez DPH je združenie spoločností Váhostav - SK, a. s., Bratislava a TuCon, a. s., Žilina. Časť R4 sa zaviazali dokončiť za tri a trištvrte roka, do jari 2023.

Stavba bude financovaná zo štátneho rozpočtu. Pôvodná predpokladaná cena výstavby bola skoro 170 mil. eur bez DPH. Súčasťou prvej etapy obchvatu Prešova na R4 budú 1 155 metrov dlhý dvojrúrový tunel Bikoš, tri mosty v celkovej dĺžke 885 metrov a sedemsto metrov dlhá protihluková stena. Výstavba zahŕňa aj preložku cesty prvej triedy I/68 v dĺžke takmer dva kilometre.

Súťaž na zhotoviteľa druhej etapy severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 10,2 km NDS predpokladá vyhlásiť v prvom polroku 2020. V prospech plného profilu aj pre druhú časť prešovského obchvatu na R4 podľa diaľničiarov rozhodli hlavne výsledky ekonomickej analýzy stavby. "Z pohľadu analýzy a stavu pripravenosti je to najvýhodnejší variant," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

"Stavba má právoplatné územné rozhodnutie, je spracovaná dokumentácia pre stavebné povolenie a predpoklad ukončenia majetkového vysporiadania je do októbra tohto roka," poznamenala Michalová. Odhadované náklady na výstavbu druhej etapy severného obchvatu Prešova v plnom profile a bez privádzača Grófske dosahujú 263,75 mil. eur bez DPH.

Financovanie výstavby bude zo štátneho rozpočtu. Súčasťou tohto úseku bude aj tunel Okruhliak v dĺžke 1,8 kilometra. Dokončenie druhej etapy obchvatu Prešova na R4 je plánované v roku 2024.