Návrh zákona o vnútrozemskej plavbe je veľmi pozitívny posun, tvrdí Pro-Danubia
28 | 09 | 2019 I TASR

Návrh zákona o vnútrozemskej plavbe, ktorý v piatok schválila vláda, je veľmi pozitívnym posunom v zámere rozšíriť verejnú osobnú dopravu aj na vodné cesty. Pre TASR to uviedol predseda Združenia obcí pre miestnu dopravu po Dunaji – Pro-Danubia Gabriel Mészáros. Krok vlády vníma aj ako posun pre pripravený projekt združenia – Dunajbus.


"Navrhovaná úprava zákona implementuje do slovenského právneho poriadku nariadenie Európskej komisie, ktoré hovorí o tom, že aj osobná vodná doprava je služba vykonávaná vo verejnom záujme,“ ozrejmil Mészáros. "Dáva preto predpoklad na to, aby bola podporovaná z verejných zdrojov, štátneho rozpočtu i financií samosprávnych krajov,“ dodal. Upozornil ďalej, že zákon neurčuje konkrétneho prepravcu, ale stanovuje, že pri schválenom projekte vodnej osobnej dopravy vyhlási štát verejné obstarávanie na prevádzkovateľa, u víťaza si bude rezort objednávať výkony.

Práve projekt Dunajbus, ktorý rozvíja zámer zriadiť pravidelnú vodnú osobnú dopravu po Dunaji do Bratislavy, označil minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) za najlepšie pripravený. Projekt ráta s vybudovaním šiestich nových prístavísk, a to Kyselica, Vojka, Eurovea, Aucafé, River Park, Devín, ktoré by doplnili tri existujúce - Šamorín, Hamuliakovo a Čunovo. Prepravu by malo zabezpečovať šesť plavidiel na ekologický pohon. Plánovaná je aj výstavba dvoch parkovísk pri prístavisku v Šamoríne v Hamuliakove, taktiež zabezpečenie vlnolamov i zázemia pre náhradné siedme plavidlo.

"Celý tento projekt, na vybudovanie ktorého je potrebných približne 70 miliónov eur, vieme prefinancovať z eurofondov, z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Musíme ale posúdiť udržateľnosť projektu, jeho rentabilnosť do budúcnosti," upozornil Érsek. Návrh zákona, ktorý vláda schválila, však dáva právny rámec na zavedenie verejnej lodnej dopravy a jej spolufinancovanie z verejných zdrojov,“ dodal.

Pre projekt Dunajbus sa v súčasnosti finalizuje štúdia realizovateľnosti, podľa Mészárosa by mala byť hotová do konca októbra. Rovnako projekt posudzuje Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) Ministerstva financií (MF) SR.