Opozícia kritizuje zníženie veku pri vodičských preukazoch na kamióny
19 | 09 | 2019 I TASR

Kamióny sa môžu stať v rukách mladých vodičov zbraňou. Aj takýmito slovami vo štvrtok opozícia v rokovacej sále Národnej rady (NR) SR kritizovala navrhované zníženie potrebného veku pri vodičskom oprávnení napríklad na kamióny, čo vyplýva z návrhu novely zákona o cestnej premávke. Poslanci zo Sme rodina vyzvali ministerku vnútra Denisu Sakovú (Smer-SD), aby návrh prehodnotila. Saková vysvetlila, že ide o zosúladenie so smernicou Európskej únie.


Poslanec Miroslav Ivan (SaS) nepovažuje nedostatok vodičov kamiónov na pracovnom trhu za dostatočný dôvod na to, aby sa znižoval ich vek. Poukázal na to, že dôvodom nedostatku kamionistov sú zlé podnikateľské podmienky, čo spôsobuje aj ich odchod za prácou do zahraničia.

"Skôr sme za to, aby sa dopravcom poskytli úľavy od štátu. A taktiež by som odkázal štátnym orgánom, aby sa namiesto takýchto návrhov zamerali skôr na to, ako našich vodičov, ktorých je v zahraničí 8000 až 10.000, dotiahnuť naspäť," skonštatoval predseda Sme rodina Boris Kollár.

Soňa Gaborčáková (nezaradená) zdôraznila, že týmto opatrením sa nerieši príčina problému, ale iba symptóm. Jozef Lukáč (Sme rodina) v tejto súvislosti poukázal aj na zlý stav ciest na Slovensku, ktoré sú často úzke. "My chceme dať kamión do rúk 18-ročnému dieťaťu?" poznamenal.

"Človek, ktorý nemá najazdených aspoň 10.000 km, by nemal sadať za volant kamiónu," skonštatoval poslanec Smeru-SD Dušan Muňko. Poukázal aj na to, že mladí ľudia sú často za volantom agresívni, možnosť na zmenu v návrhu vidí v druhom čítaní. Napríklad by sa podľa neho mohli sprísniť skúšky mladých vodičov.

Saková reagovala tým, že návrhom reflektujú na smernicu Európskej únie, z ktorej vyplýva zníženie veku vodičov pri kategórii C a CE. Poukázala na to, že štatisticky je nehodovosť pri týchto typoch vodičských oprávnení nízka. "Smernica Európskej únie, to je hlavný dôvod," zdôraznila. Keby mala presadiť zvýšenie veku vodičov pri tomto type vozidiel mimo smernice, robila by to napríklad v prípade vodičov hasičských áut, kde to považuje za hendikep. Zdôraznila, že to však nie je dôvod aktuálnej zmeny.

Rezort chce novelou rozšíriť vodičské oprávnenia pre mladých vodičov. Vodičské oprávnenie skupiny C a CE by tak mohli získať vodiči už v 18 rokoch (oproti 21 rokom) a vodičské oprávnenie skupiny D a DE už v 21 rokoch (oproti 24 rokom). Novela tiež navrhuje sprísnenie zákazu používania prístrojov za volantom, ale aj zameranie na vodičov s nízkou praxou prináša návrh novely zákona o cestnej premávke.