Štrajk vodičov v Dopravnom podniku Bratislava ukončili
Štrajk vodičov v Dopravnom podniku Bratislava ukončili. Odborová organizácia Autošofér vyhlásila štrajk vodičov mestskej hromadnej dopravy (MHD) na ráno 2. septembra. Do štrajku sa zapojilo iba 11 vodičov z celkového počtu 1 500. Účasť na proteste tak nedosiahla ani 0,8 percenta.
Dopravný podnik zabezpečil výpadky v prevádzke záložnými vozidlami. „Ďakujeme všetkým vodičom, ktorí sa dokázali spojiť proti silnému mediálnemu tlaku a dezinformáciam pána Hitku (predseda odborov Autošofér Jozef Hitka) a ukázali, že sú tu pre cestujúcich. Svojím prístupom dali jasne najavo, že na štrajk nevidia dôvod,“ uviedol Martin Žarnovický z DPB.
Dopravný podnik zdôrazňuje, že dnešný štrajk, ktorý zvolal predseda odborov Autošofér Jozef Hitka bola iba mediálna politická hra, do ktorej sa snažil v prvý školský deň vtiahnuť aj cestujúcich. „Odbory Autošofér v DPB sa totiž trápia s nedostatkom členov a dlhodobo sa im nedarí rozšíriť členskú základňu o väčšie množstvo nových vodičov. Napriek tomu, že pán Hitka tvrdí, že zastupuje až približne tisíc šoférov, realita je takmer 10-násobne nižšia. Aj preto zoznam svojich členov tají pred verejnosťou a dopravnému podniku dokonca neposkytol zoznam štrajkujúcich,“ dodal Žarnovický. Na štrajku sa nezúčastnila žiadna z ďalších odborových organizácii DPB.
Zhruba 660.000 školákov sa vráti do škôl,do lavíc zasadne aj vyše 58.100 prvákov
Zhruba 660.000 školákov si v pondelok opäť zasadne do školských lavíc. Brány základných a stredných škôl sa po dvoch mesiacoch prázdnin otvoria, pretože sa začína nový školský rok 2019/2020.
Čítať ďalej
02 | 09 | 2019
|
Peter Králik/TASR
„Štrajk sa začal v plánovanom čase. Celé vedenie DPB bolo na nohách a snažili sa zastrašovať vodičov. Vodiči mali možnosť štrajkovať aj tak, že z vozidlom vyšli na konečnú a tam ho odstavili. Pretože zlyhala výpočtová technika a neboli funkčné palubné počítače, nedá sa v skutočnosti zistiť, koľko vodičov sa do štrajku zapojilo,“ uviedol pre agentúru SITA Hitka.
Jozef Hitka okrem iného kritizoval aj súčasnú kolektívnu zmluvu, vďaka ktorej bolo za posledné dva roky možné navýšiť platy šoférov o 30 percent. „Kolektívna zmluva je platná, no ak by ju súd na podnet pána Hitku zrušil, odbory Autošofér by pripravili svojich kolegov o zvýšené mzdy. Kolektívna zmluva je však platná a DPB sa ňou naďalej riadi. Problém s ňou nemá ani žiadna iná odborová organizácia,“ dodal Žarnovický.
Odbory kritizovali aj nákup klimatizovaných a nízkopodlažných autobusov MAN a Solaris, ktoré sú v bežnej prevádzke v Nemecku a v Rakúsku. „Vďaka nim sme počas leta nemuseli prevádzkovať staré neklimatizované autobusy Karosa a šoféri nemuseli pracovať vo vysokých horúčavách,“ uviedol dopravný podnik.
Ďalšou spornou záležitosťou odborov Autošofér bolo zabezpečiť, aby vodiči nemuseli jazdiť podľa cestovných poriadkov, ale aj o niekoľko minút skôr. Podľa DPB by tak mestská doprava skolabovala. „V takom prípade by mohli jazdiť vodiči, kedy by sa im zachcelo a doprava by nemala žiadnu úroveň. Zanikli by všetky nadväznosti a cestovný poriadok by prakticky neexistoval,“ uviedol v stanovisku DPB.