Súťaž na trati Žilina - Rajec má "zabetónovať" štátneho dopravcu, tvrdí OĽaNO
Plánovaná liberalizácia osobnej vlakovej dopravy na regionálnej trati Žilina - Rajec je podľa opozičného hnutia OĽaNO iba spôsob, ako na nej "zabetónovať" súčasného štátneho dopravcu - Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) na ďalších desať rokov. Poslanec NR SR a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz povedal, že minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) "by mal skončiť s falošnou hrou na hľadanie súkromníka a súťaž prepracovať tak, aby skutočne vyhral ten najlepší dopravca, ktorý poskytne cestujúcim najkvalitnejšie služby". Hnutie o tom vo štvrtok informovalo agentúru SITA v tlačovej správe v súvislosti s vyhlásenou súťažou na dopravcu na uvedenej železničnej trati.
Ministerstvo dopravy síce zverejnilo predbežné oznámenie o zámere vyhlásiť súťaž už pred viac ako rokom, podľa Marosza však neobsahuje pre dopravcov nič konkrétne. "Žiaden dopravca si dopredu nenakúpi vlaky a nezazmluvní personál kým nevie, či súťaž vôbec vyhral. Ak by chcel minister dopravy Árpád Érsek urobiť férovú súťaž, tak by najprv vybral víťaza súťaže a až potom by mu nechal niekoľko mesiacov na prípravu," uviedol Marosz. Pripomenul, že v prípade trate Bratislava - Komárno bola zmluva podpísaná v decembri 2010 a vlaky spoločnosti RegioJet tam začali jazdiť v marci 2012. Dopravca mal tak na nákup alebo prenájom vlakov a nábor personálu približne pätnásť mesiacov. Ministerstvo dopravy chce teraz vybrať víťaza pre trať Žilina Rajec tak, aby na nej začal jazdiť už od februára 2020. "Normálny čas férovej súťaže sú dva, tri roky," tvrdí Marosz.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR zareagovalo, že zámer vyhlásiť súťaž na dopravcu pre trať Žilina - Rajec je známy odbornej verejnosti už takmer rok a pol. "Bola to dostatočne dlhá doba sa na ňu pripraviť tak, ako sa už dnes pripravujú dopravné spoločnosti na ďalšiu súťaž, ktorú plánujeme vyhlásiť v dohľadnej dobe pre trať Bratislava - Komárno," uviedla pre agentúru SITA riaditeľka odboru komunikácie a rezortná hovorkyňa Karolína Ducká. Ministerstvo dopravy neodpovedalo na otázku o krátkom termíne od výberu dopravcu a podpisu zmluvy do začatia prevádzky vlakov na trati 1. februára 2020. Ten kritizujú alternatívni železniční dopravcovia ako diskriminačný a nereálny na obstaranie vlakov a nábor personálu.
"Práve vyhlásením verejnej súťaže o túto dopravu môže zabojovať každý, kto má licenciu pre osobnú železničnú dopravu. Úspešný uchádzač bude v zmysle zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme obsluhovať trať desať rokov," poznamenala Ducká. Konkrétne podmienky prevádzkovania dopravy na trati sú súčasťou súťažných podkladov, ktoré získajú záujemcovia, ktorí splnia podmienky. "Zároveň, súťaž počíta s prípadným navyšovaním počtu vlakov podľa vývoja prepravených cestujúcich," podotkla hovorkyňa s tým, že bude záležať na záujme verejnosti, v akom rozsahu sa tak stane. "Takže nejde o žiadne zabetónovanie rozsahu dopravy, čo považujeme za úplne účelové," dodala Ducká. Podľa rezortu je na škodu veci, že si hnutie OĽaNO nenašlo cestu na ministerstvo a neinformovalo sa o spôsobe realizácie súťaže.
ZSSK upozorňuje na meškanie a odrieknutie vlakov v úsekoch od Púchova
Železničná spoločnosť Slovensko upozorňuje na meškanie a odrieknutie vlakovej dopravy v úseku Púchov – Považská Bystrica. ZSSK o tom informuje na sociálnej sieti.
Čítať ďalej
OĽaNO podporuje myšlienku liberalizácie dopravy a chce, aby na Slovensku pôsobili súkromní dopravcovia, ktorí môžu priniesť najmä lepšie služby pre cestujúcich. "Aj v našom programe Spoľahlivá doprava ale hovoríme, že to nejde chaotickým rozdelením tratí do cudzích rúk na desať rokov bez toho, aby mal štát jasno, v akom režime majú na nich jednotlivé spoje premávať. Štát by mal najprv urobiť Plán dopravnej obslužnosti, to znamená určiť, kde a akom intervale budú jazdiť vlaky a autobusy," dodal Marosz. Dopravu podľa neho treba skoordinovať a integrovať tak, aby mali ľudia zabezpečené prípoje a potom na jednotlivé úseky vysúťažiť nových prevádzkovateľov. Keďže ministerstvo takto nepostupuje, OĽaNO sa domnieva, že môže porušovať aj zákon o doprave na dráhach. Ten hovorí, že uzavretiu zmluvy s novým dopravcom má predchádzať zostavenie Plánu dopravnej obslužnosti, ktorý podľa hnutia ministerstvo nemá.
"Železničná spoločnosť Slovensko sa z pozície národného dopravcu, samozrejme, plánuje do pripravovanej súťaže zapojiť. Verejnosti chceme poskytnúť efektívne riešenia dopravnej obsluhy pre všetky vyhlásené trate," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Podmienky súťaže dopravca nekomentuje. "Prípadné námietky musia rozhodnúť kompetentné orgány. Vo všeobecnosti sa konkurencii nebránime, naopak, vítame ju, posúva totiž trh vpred," poznamenal Kováč.
Spoločnosti podľa neho neprináleží hovoriť, čo by mal alebo nemal robiť štát. "Zástupcovia ZSSK sa však na všetkých úrovniach pravidelne stretávajú pri plánovaní svojej dopravy a pri príprave podkladov pre tvorbu grafikonu vlakovej dopravy so zástupcami samosprávnych inštitúcií a s ostatnými dopravcami," dodal hovorca. ZSSK chce do roku 2030 prepravovať na slovenských koľajniciach sto miliónov cestujúcich ročne, zaviesť taktovú dopravu v okolí všetkých väčších miest a naďalej byť chrbticou domácej hromadnej dopravy.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR oznámilo 7. augusta, že začína verejnú súťaž na prevádzku osobnej vlakovej dopravy na trati Žilina - Rajec v dĺžke 21 kilometrov. Vybraný dopravca bude podľa zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme obsluhovať vlaky desať rokov. Ide o začiatok liberalizácie osobnej železničnej dopravy, od ktorej si rezort dopravy sľubuje zvýšenie konkurencieschopnosti na železniciach, ale najmä lepšie a kvalitnejšie služby pre cestujúcich. Oznámenie o zámere spustiť tender na trať Žilina - Rajec zverejnilo ministerstvo v súlade s pravidlami Európskej únie minimálne rok vopred v európskom vestníku. Záujemcovia môžu požiadať o účasť v súťaži do 6. septembra. Dopravca na základe súťaže by mal začať obsluhovať trať už od februára 2020. Ministerstvo chce vyhlásiť súťaže na dopravcu aj na tratiach Bratislava - Komárno a Košice - Moldava nad Bodvou.