USA a Rusko: Správa Arktídy by mala zostať v rukách ôsmich krajín, bez Číny?
Rusko vidí v Arktíde obrovský ekonomický potenciál, pokiaľ ide o rozvoj lodnej dopravy a ťažby, píše Stratfor.
Vďaka topeniu ľadu je Arktída zo strategického hľadiska čoraz dôležitejšia. Avšak dlhodobá aktívna účasť na výskume Arktídy môže ohroziť bezpečnosť štátov.
Rusko je jednou z krajín, ktoré venovali pozornosť Arktíde. Moskva považuje lodnú dopravu po Severnom mori za jeden zo svojich prioritných projektov. V prvom rade však krajina má záujem o ťažbu a rozvoj ropných rezerv, ktorých prístup je uľahčený zmenou klímy. Po návrate do Arktídy, odkiaľ odišlo po skončení studenej vojny, sa však Rusko bude musieť prispôsobiť novému rolzoženiu síl. Najmä v regióne sa objavil nový a veľmi aktívny hráč - Čína. Stratfor preto verí, že výhody plynúce z rozvoja arktického bohatstva môžu z dlhodobého hľadiska oslabiť ruské obranné pozície.
Trump povedal, že sa Sovietsky zväz "premenoval" na Rusko. Žije v alternatívnom vesmíre?
Donald Trump na stretnutí so svojimi stúpencami v americkom meste Cincinnati, Ohio povedal, že sa Sovietsky zväz dobrovoľne premenoval na Rusko, píše The Independent.
Čítať ďalej
05 | 08 | 2019
|
Ján Prokop
Ruské arktické územia, ktoré predstavujú viac ako polovicu celej pobrežné zóny v regióne, naďalej poskytujú asi 15% HDP krajiny, najmä vďaka ťažbe nerastov. Pre porovnanie je "arktická" zóna považovaná za približne 40% územia celej Kanady, ale ich príspevok k HDP krajiny je iba 0,5%.
Súčasne zostáva väčšina arktického bohatstva, ktoré patrí Rusku, nedotknuté, a to kvôli extrémnym klimatickým podmienkam. Globálne otepľovanie a technologický rozvoj však začínajú situáciu meniť.
Navyše topenie arktického ľadu priťahuje čoraz viac medzinárodnú pozornosť k morským koridorom v regióne, čo umožňuje skrátiť dobu cestovania medzi Európou a Áziou. Rusko môže dodávať plyn z Yamal LNG do Číny len za 15 dní, v porovnaní s 30 dňami, ktoré sú potrebné na použitie existujúcej trasy pozdĺž trasy Severného mora.
Všetko sa môže realizovať len v určitej ročnej dobe. Okrem toho všetky operácie v arktických vodách stále vyžadujú špeciálne vybavenie a často sú použité ľadoborce. To všetko veľmi obmedzuje komerčnú životaschopnosť projektov v Arktíde.
Zároveň, ako poznamenáva Stratfor, aj nepravidelné používanie trasy Severného mora bude vyžadovať značné investície do arktickej infraštruktúry, vrátane zahraničných. Potreba zahraničných finančných investícií skomplikuje vzťahy medzi Ruskom a Čínou, ktoré aj napriek existencii spoločných záujmov zostávajú veľmi komplikované.
Okrem toho bude Kremeľ tiež potrebovať významné zahraničné investície na rozšírenie existujúceho trhu. To všetko môže poskytnúť Číne, ale v tomto prípade riskuje Rusko závislosť.
V snahe zabrániť tomuto stavu sa Rusko snaží vyvážiť čínske investície do rozvoja energetickej infraštruktúry so spoluprácou s európskymi a japonskými spoločnosťami.
V rovnakej dobe, na pozadí rastúcej ruskej a čínskej činnosti, Spojené štáty nemôžu stáť bokom. Pre Washington nie je Arktída cenná ani tak z ekonomického hľadiska, ako z hľadiska strategickej dôležitej polohy regiónu.
Otvorenie nových námorných trás bude súčasne ohrozovať hranice Spojených štátov a Ruska. A čínska aktivita v regióne neočakávane vyvolala ďalší problém, v ktorom sa Moskva a Washington zhodujú: Správa Arktídy by mala zostať v rukách ôsmich arktických štátov, medzi ktorými Čína nie je.
Stratfor poznamenáva, že Rusko bude pokračovať v aktívnych ťažobných operáciách v regióne a tiež posilní arktickú hranicu.
USA svojimi sankciami proti "Nord Stream - 2" uškodia samy sebe!
Sankcie, ktoré chcú USA prijať proti "Nord Stream - 2", nezastaví jeho výstavbu, ale rozhádaju USA a Nemecko, píše politický analytik Eugene Rumer vo svojom článku pre Politico.
Čítať ďalej
05 | 08 | 2019
|
Ján Prokop