Postihnutý žiak má mať v škole osobného asistenta, nie asistenta učiteľa, tvrdí ministerstvo
Medzi asistentom učiteľa a osobným asistentom žiaka je rozdiel. Bráni sa tak ministerstvo školstva, ktoré v uplynulých dňoch čelilo kritike, že nie každé postihnuté dieťa má v škole svojho asistenta. S ostrými výhradami vystúpili Slovenská komora učiteľov (SKU), aj opozičná strana Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO).
„Nie je cieľom, aby v triede pôsobilo toľko pedagogických asistentov, koľko žiakov so zdravotným znevýhodnením sa v nej vzdeláva,“ uviedol pre agentúru SITA tlačový odbor ministerstva školstva. Z jeho vyjadrení vyplýva, že počas vyučovania nemá postihnutému žiakovi pomáhať asistent učiteľa, ale osobný asistent, ustanovený na základe iného zákona, spadajúceho do kompetencie rezortu práce, rodiny a sociálnych vecí. Ten však tvrdí presný opak.
„Ak má ťažko zdravotne postihnuté dieťa navrhnutú osobnú asistenciu, osobný asistent nezabezpečuje osobnú asistenciu počas doby, keď je dieťa v škole, asistencia na tieto účely má byť zabezpečovaná prostredníctvom asistenta učiteľa,“ reagovala pre agentúru SITA riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny Jana Lukáčová.
Školstvo: Deti môžu cez prázdniny študovať na Univerzite Komenského aj online
Do 31. júla sa deti môžu pridať k študentom Detskej Univerzity Komenského (DUK) a študovať aj online formou. Malí študenti sa môžu prihlasovať sa www.dukonline.sk, spätne si pozrieť zmeškané prednášky, vyplniť testy a ukončiť detskú letnú...
Čítať ďalej
Rezort školstva vidí pozíciu asistenta učiteľa inak. „Počas vyučovania môže poskytovať pomoc žiakovi individuálne alebo skupine žiakov, resp. s ním alebo s nimi vykonávať inú činnosť, ako sa v určitej časti vyučovacej činnosti vyžaduje od celej triedy. Pomáha tiež učiteľovi v príprave na vyučovaciu hodinu prípravou pomôcok, ktoré si vyžadujú individuálnu prípravu – napríklad texty so zväčšeným písmom, názorný, obrázkový materiál a iné, podľa odporúčaní špeciálneho pedagóga,“ uviedlo ministerstvo.
Podľa neho má pedagogický asistent „zabezpečovať potrebnú pracovnú atmosféru pri samostatnej alebo skupinovej práci žiakov, kým sa učiteľ individuálne venuje žiakovi so zdravotným znevýhodnením“. Ministerstvo vysvetľuje, že na asistenta učiteľa sa vzťahuje zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch a ide o zamestnanca školy.
„Pracovnú pozíciu 'asistent žiaka' neustanovuje žiaden zákon,“ pripomína ministerstvo. „Z hľadiska rozsahu pôsobenia pedagogického asistenta v škole sa neočakáva, že žiak, ktorý si na začiatku školskej dochádzky vyžaduje intenzívnu podpornú pomoc asistentom učiteľa, si ju bude vyžadovať počas celej svojej dochádzky,“ uviedlo ministerstvo. Väčšina žiakov so zdravotným znevýhodnením sa podľa tlačového odboru rezortu školstva „počas svojho vývinu v školskom veku rozvíja tak po vedomostnej stránke, ako aj v oblasti samoobslužných a komunikačných zručností".
Spolu-OD by sa v budúcej vláde zamerala na školstvo i na zdravotníctvo
Vzdelanejšie Slovensko, modernizácia demokracie, nezávislá polícia, ale aj zlepšenie stavu slovenského zdravotníctva. To sú niektoré z priorít, na ktoré by sa mimoparlamentná strana Spolu – občianska demokracia zamerala, keby sa ocitla v budúcej...
Čítať ďalej
„Je v kompetencii riaditeľa školy, akým spôsobom rozvrhne v príslušnom školskom roku úväzok asistentom učiteľa, ktorí nemusia byť, ak to nie je nevyhnutné, na všetkých vyučovacích predmetoch tej istej triedy," uviedol tlačový odbor.
Podmienky poskytovania osobnej asistencie upravuje zákon o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia. Ten hovorí, že „do rozsahu hodín osobnej asistencie sa nezapočítavajú hodiny osobnej asistencie, počas ktorých fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím vykonáva zamestnanie alebo navštevuje školu, s výnimkou vysokej školy,“ informovala agentúru SITA Lukáčová z ústredia práce.
„Z tohto vyplýva, že ak má ťažko zdravotne postihnuté dieťa navrhnutú osobnú asistenciu, osobný asistent nezabezpečuje osobnú asistenciu počas doby, keď je dieťa v škole, asistencia na tieto účely má byť zabezpečovaná prostredníctvom asistenta učiteľa,“ spresnila Lukáčová.
Podľa opozičného poslanca NR SR Miroslava Sopka z OĽaNO „je problémom a hanbou“, ak svojho asistenta ešte stále nemá čo i len jedno dieťa, ktoré ho potrebuje. „V takomto prípade musíme všetci hlasno kričať, aby tých asistentov bol dostatočný počet, teda toľko, koľko ich treba,“ vyhlásil nedávno poslanec.
„Napriek tomu, že počet žiadostí škôl rastie, ministerstvo reálne zvýšilo stav len o 3,2 asistenta, čo je pri tisícoch chýbajúcich asistentov absolútne nedostačujúce,“ upozornil vzápätí za Slovenskú komoru učiteľov tlačovou správou Viktor Križo. Ministerstvo školstva tiež na svoju obhajobu uvádza, že dotácia prerozdelená na asistentov učiteľa nie je jediný zdroj pre pokrytie potrieb školy na asistentov učiteľa.
„Školy môžu na tento účel využiť vlastný rozpočet, v ktorom majú zohľadnenú zvýšenú personálnu náročnosť vzdelávania žiakov so zdravotným znevýhodnením, môžu si tiež doplniť stav asistentov učiteľa v škole zo zdrojov z Európskych štrukturálnych fondov, operačného programu Ľudské zdroje, na základe výziev vyhlasovaných ministerstvom školstva," dodáva ministerstvo.
Andrej Gmitter: Naše školstvo? Všetci to vieme, no nič sa s tým nerobí
Všetci to vieme, no nič sa s tým nerobí. Žiaci nie len na Slovensku strácajú záujem o odborné vzdelávanie a prípravu. Školám a zamestnávateľom chýba aspekt spolupráce, na ktorý kladie EÚ v iných sférach až príliš veľký...
Čítať ďalej
18 | 05 | 2019
|
Andrej Gmitter (PR článok)