Aj vy sa zamýšľate? Vlakom alebo autom? Všetko má svoje pre a proti!
Letné prázdniny sú ideálne na cestovanie a spoznávanie krás Slovenska. Aký druh dopravy si však zvoliť, je často veľká dilema. Rovnako ako verejná, má aj individuálna doprava, svoje pre a proti.
Na základe výpočtov redakcia webu nasadoprava.sk došla k záveru, že hromadná doprava je síce ekologickejšia, no v prípade, že cestuje viac ako jedna osoba, z finančného hľadiska sa viac oplatí ísť autom. Dalo by sa povedať, že človek je svojim spôsobom slobodnejší, nemá starosti s batožinou a nie je ohraničený časom. Na druhej strane, v prípade dopravnej nehody alebo v piatky, sa môže cesta predĺžiť aj o niekoľko desiatok minút.
Pri uprednostnení hromadnej dopravy, obzvlášť pri nevyhnutných prestupoch, si cestujúci musí strážiť každú jednu minútu. Čo v prípade neočakávaných okolností, dokáže poriadne znepríjemniť cestovanie.
Či už na dlhé alebo krátke trasy patrí vlaková doprava medzi tie najpohodlnejšie. Oproti tej autobusovej, nie je obmedzovaná dopravnými kolónami a preplnenými cestami. V tejto súvislosti sme sa rozhodli osloviť Železničnú spoločnosť Slovenska a.s. (ZSSK), ktorá naše závery, že individuálna doprava je spravidla lacnejšia nepotvrdila, ale ani nevyvrátila.
Národný ústav srdcových a cievnych chorôb chce kúpiť špeciálny zdravotnícky materiál
Národný ústav srdcových a cievnych chorôb (NÚSCH) v Bratislave plánuje obstarať špeciálny zdravotnícky materiál. Podľa oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania je celková odhadovaná hodnota zákazky skoro 12,5 mil. eur bez dane z pridanej...
Čítať ďalej
Na modelovej situácii dvaja dospelí s dvoma deťmi cestujúci z Bratislavy do Štrby, sme porovnali náklady na pohonné hmoty a lístky na vlak. Jednosmerná cesta autom vyšla približne 30 až 35 eur. Cena jednosmerného lístka vlakom InterCity pre dospelú osobu, a to iba do Popradu, je 20,10 eur.
Aj v prípade, že sme zvolili lacnejšiu alternatívu, cestovanie bežným rýchlikom, nás cesta vyjde 14,20 eura. V konečnom dôsledku sa cena do Štrby vyšplhala na 15,20 eura. Cesta vlakom pritom zaberie 4 hodiny a 18 minút. Cesta autom trvá približne 3,5 až štyri hodiny.
K obdobnému záveru sme dospeli aj v prípade cestovania na kratšie vzdialenosti. Napríklad, ak sa rodina vyberie z hlavného mesta do neďalekej obce Malé Leváre. Tu je situácia obdobná. Cestujúcich čaká na 48 kilometrovej trase prestup z vlaku vo Veľkých Levároch na autobus, ktorý ich prepraví do Malých Levár.
Ak má vlak dlhšie meškanie, môže sa stať, že si cestujúci alebo rodina budú musieť počkať hodinu na ďalší spoj. Cena za pohonné hmoty v prípade použitia auta sa môžu pohybovať od 3,5 do cca 5,5 eura jednosmerne.
Dospelá osoba zaplatí za lístok na vlak 2,18 eura a za autobus ďalších sedemdesiat centov. Pri ideálnych podmienkach zaberie cesta vlakom a autobusom približne 50 minút až hodinu. Cesta autom trvá 35 až 40 minút.
ZSSK tvrdí, že pri dnešnom nastavení cenníka, je možnosť využiť hneď viacero zliav, či dokonca možnosť bezplatného cestovania detí a mládeže.
Národný ústav srdcových a cievnych chorôb chce kúpiť špeciálny zdravotnícky materiál
Národný ústav srdcových a cievnych chorôb (NÚSCH) v Bratislave plánuje obstarať špeciálny zdravotnícky materiál. Podľa oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania je celková odhadovaná hodnota zákazky skoro 12,5 mil. eur bez dane z pridanej...
Čítať ďalej
„V každom prípade Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ponúka množstvo zliav a výhodných ponúk prakticky pre všetky vekové kategórie, vrátane skupinových zliav či výhodnejšieho cestovania do zahraničia,“ uviedol Tomáš Kováč, hovorca ZSSK.
Štátne železnice prízvukujú neodškriepiteľné výhody cestovania vlakom, ako je efektívnejšie využitie času na oddych, ponuka občerstvenia v reštauračnom vozni či neobmedzený prístup na toalety.
Hovorca tiež upozornil, že pri individuálnej automobilovej doprave je treba vždy, okrem nákladov na pohonné hmoty, počítať s dodatočnými nákladmi, ako sú napríklad náklad na obstaranie auta, jeho povinné poistenie či pravidelná údržba.
Hovorca taktiež informoval, že ZSSK v súčasnosti neplánujú robiť žiadne zmeny cenníka. Doprava je vykonávaná na základe Zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme.
„Radi by sme zdôraznili, že s výnimkou cenníka pre IC vlaky (ktoré sú vedené na komerčné riziko ZSSK), sa cenník napriek vývoju cien pohonných hmôt, energií či nárastu platov zamestnancov nemenil od roku 2011,“ upozornil Lukáč.
ZSSK dáva do pozornosti, že bezplatné cestovanie môžu využívať viaceré skupiny obyvateľstva. Do tejto skupiny patria deti do 16 rokov, žiaci a študenti do 26 rokov, poberatelia dôchodkov do 62 rokov ako aj seniori od 62 rokov.
Jedinou podmienkou cestovania zadarmo je registrácia na stránke ZSSK.
„Bezplatná preprava je krokom v ústrety práve viacčlenným rodinám, pretože deti majú nárok na bezplatnú prepravu,“ konštatuje hovorca. Pre cestujúcich, ktorí nemajú nárok na cestovanie zdarma, pripravila ZSSK rôzne druhy zliav, čím chce vzbudiť väčší záujem o využívanie vlakovej dopravy u širokej verejnosti.
Británia: Premiérka Mayová odporučila Corbynovi, aby odstúpil z čela labouristov
Odchádzajúca britská premiérka Theresa Mayová absolvovala v Dolnej snemovni britského parlamentu svoje posledné interpelácie vo funkcii šéfky vládneho kabinetu. Informovala o tom spravodajská televízia Sky News.
Čítať ďalej
ZSSK považujú zavedenie bezplatného cestovania za obrovský impulz investícií do najekologickejšej formy dopravy po rokoch preferovania diaľnic.
„Okrem toho sa cestovanie vlakom priblížilo širokým skupinám obyvateľstva: mladí môžu študovať aj mimo svojho bydliska bez toho, aby finančne trpela rodina; dôchodcovia majú priestor pohodlne spoznávať našu krajinu. Našou snahou je aj to, aby dnešní študenti, ktorí zatiaľ cestujú vlakmi bezplatne, zostali pri tomto ekologickom spôsobe dopravy aj v budúcnosti,“ dodáva Kováč.
Zavedenie bezplatnej prepravy hodnotí hovorca veľmi pozitívne, vzhľadom na to, že sa zároveň zvýšil dopyt po miestenkách a po cestovaní 1. triedou, čo v konečnom dôsledku zvýšilo aj samotné tržby.