Vladimír Prochvatilov (Fond strategickej kultúry)
Joe Biden, Kamala Harrisová, Elizabeth Warrenová a iní
Čím viac sa blíži termín prezidentských volieb v USA, tým intenzívnejšie hľadajú lídri Demokratickej strany volebnú stratégiu. Trump razantne oznámil svoj zámer kandidovať na druhé funkčné obdobie, nepochybujúc o svojom víťazstve. Hľadanie víťaznej stratégie sa pre demokratov komplikuje tým, že americká ekonomika je na vzostupe a kľúče k víťazstvu musia hľadať v iných oblastiach.
Veterán predvolebných kampaní Ronalda Reagana a Georgea Busha staršieho, šéf skupiny GBR Ed Rogers v The Washington Postpredstavil svoju víziu, ktorá by viedla k víťazstvu nad Donaldom Trumpom.
Voliči vždy hlasujú za svoju peňaženku, píše Rogers. George Bush starší a Jimmy Carter nemohli byť opätovne zvolení na druhé funkčné obdobie, kvôli tomu, že počas ich prezidentovania sa ekonomická situácia zhoršila. Víťaznou mantrou Billa Clintona, naopak bolo: „Je to o ekonomike, hlupák!“ (It’s the economy, stupid). Ronald Reagan položil voličom jednoduchú otázku: „Cítite sa lepšie, ako pred štyrmi rokmi?“ a vyhral.
Keď si však ľudia zvyknú na úspešnú ekonomiku, píše Rogers, tak to potom považujú za samozrejmosť a to umožňuje, aby sa iné priority dostali do popredia: „Ak by bola popularita prezidenta Trumpa spájaná len s ekonomikou, mal by teraz rating viac ako 60% namiesto súšasných 44%".
Za predpokladu, že za dva roky bude americká ekonomika tak úspešná, ako je teraz, Rogers odporúča demokratom, v prípade ak Trump položí voličom otázku v duchu Reagana, aby ju vyvrátili protiotázkou: „Ste viac znepokojení, ohromení a zmätení ako pred štyrmi rokmi ? Chcete, aby sa šialenstvo skončilo?“
Predpokladajúc, že Trumpovo správanie sa do roku 2020 nezmení, sa Rogers domnieva, že prezidenta môže negatívne poznačiť práve vlečka škandálov a osobné invektívy na jeho adresu. Túto stratégiu považuje za najperspektívnejšiu: voliča už teraz unavuje trampovská "jazda na horskej dráhe s divokými tweetami, neustále hádzanie sa zo strany na stranu, vulgárne správanie a nepredvídateľnosť".
Veterán amerických PR spoločností zreteľne identifikoval zraniteľné miesta Donalda Trumpa a jeho administratívy. Taktika zahŕňa aj podpásové útoky na Trumpa, aj keď nie na plný výkon. Táto taktika, ale nie je stratégiou.
Veľmi dobre to chápe aj Barack Obama, ktorý sa pravidelne stretáva s potenciálnymi demokratickými kandidátmi na prezidenta vo svojej kancelárii vo Washingtone. Počas týchto stretnutí Obama kombinuje „poradenskú pomoc s triezvymi varovaniami“, uvádza The New York Times. Podľa jeho názoru, aby vyhrali nad Trumpom, musia demokrati zatieniť jeho rétoriku o ekonomických úspechoch konkurujúcim posolstvom, ktoré priláka dokonca aj tých voličov, ktorí nesympatizujú s demokratmi.
Podkopanie volebnej základne Donalda Trumpa môže byť jedným z hlavných úderov demokratov, píše senior politický analytik CNN Ron Brownstein. Poukazuje na nedávny prieskum spoločnosti Catalist (založená s podporou Georgea Sorosa, špecializuje sa na reklamu politických kampaní demokratov). Prieskum ukázal, že "veľké úspechy Demokratickej strany vo voľbách do Kongresu v roku 2018 boli spôsobené, okrem iného, početnejšími, ako sa očakávalo odchodmi voličov z Republikánskej strany, ktorí dva roky predtým podporovali Trumpa".
Analytici zo spoločnosti Catalist po zrátaní dospeli k záveru, že víťazstvo Demokratickej strany v čase volieb v roku 2018 bolo takmer na 90% spôsobené tým, že ľudia hlasujúci v roku 2016 za Trumpa, preferovali na jeseň 2018 demokratov.
Hlavným problémom pre demokratov zostáva výber adekvátnej predvolebnej stratégie, ktorej kontúry sú zatiaľ rozmazané. Teraz prebieha súťaženie rôznych demokratických frontmenov, ktorí ponúkajú svoje recepty na víťazstvo.
Napríklad, starosta Chicaga, bývalý šéf Obamovej kancelárie a jeden z hlavných poradcov Billa Clintona Rahm Emanuel naznačuje, že Trump, ktorý nedávno vyhlásil, že Amerika sa nikdy nestane socialistickou krajinou, bude z veľkej tribúny presviedčať voličov o tom, že demokrati sú prívržencami "vládneho nátlaku, nadvlády a kontroly“. Vraj, Trump"vsádza na to, že ak bude často nazývať demokratov socialistami, môže donútiť voličov odvrátiť sa od demokratickej lži".
Kedže k počtu „socialistických“ projektov demokratov Trump zaraďuje „Zelený nový kurz“, „Medicare pre všetkých“ a zavedenie maximálnej sadzby dane do 70%, Rahm Emanuel navrhuje, aby sa tieto projekty ľavého krídla demokratov nezdôrazňovali, ale aby navrhli kandidatúru „niekoho, kto by bol silným kandidátom proti Trumpovi, dokonca ak aj s týmto kandidátom nepanuje zhoda vo väčšine otázok“. Skúsený demokratický politik tu vlastne poukazuje na neschopnosť svojej strany sformulovať to isté „konkurenčné poslanie“, o ktorom hovoril Obama.
Politická pozorovateľka Elizabeth Drewová, ktorá v podstate súhlasí s Rahmom Emanuelom, píše,že „hlavná dilema v súťaži demokratických kandidátov spočíva v tom, aby sa brali do úvahy dva dôležité atribúty: ktorý kandidát môže poraziť Trumpa, a ktorý z nich ponúkne voličom najatraktívnejšiu platformu na straníckych primárkach; to nie je jedno a to isté“. Okrem toho, Elizabeth Drewová je presvedčená, že len čisto politickými prostriedkami nie je možné poraziť Trumpa.
Publikácia Business Insider uskutočnila prieskum s cieľom určiť najpopulárnejšieho kandidáta spomedzi demokratických kandidátov na prezidenta. Výsledky tohto prieskumu boli spojené s prieskumom, ktorý denne uskutočňuje sociologická spoločnosť Morbing Consalting. A hoci Joe Biden vedie na základe oboch prieskumov, Business Insider udelilo najvyšší rating Kamale Harrisovej. Periodikum ju považuje za najperspektívnejšiu - počas televíznych debát "dostala bývalého viceprezidenta Joea Bidena do úzkych", ostro kritizujúc jeho predchádzajúce rasistické názory.
Na základe údajov prieskumu Morning Consult Harrisovej po televíznych debatách vzrástla podpora demokratických voličov zo 6% na 12%. V prieskume Business Insider sa percento demokratických voličov, ktorí by ju schválili na primárkach ako kandidátku na prezidentský úrad, zvýšilo z 51% na 64%. Publikácia poznamenáva, že za 24 hodín po jej vystúpení v televíznych debatách Harrisová vyzbierala 2 milióny dolárov na svoju kampaň. Avšak, Joe Biden má bezprecedentnú podporu medzi demokratmi, z ktorých väčšina je presvedčená, že on jediný môže poraziť Trumpa. Mimochodom po neúspešných televíznych debatách počet voličov ochotných ho podporiť, podľa prieskumu Morning Consult, klesol z 38% na 33%.
Kamala Harrisová má najväčšiu podporu medzi prívržencami iných kandidátov. Takže, 73% priaznivcov Kirsten Gillibrandová, 72% priaznivcov Amy Klobucharová, 67% priaznivcov Pete Buttidzhich, 76% priaznivcov Julián Castro a 67% priaznivcov Johna Hickenloopera bude spokojných, ak sa Harrisová stane kandidátkou za Demokratickú stranu; to znamená, že bude môcť konsolidovať väčšiu podporu, keď súperi opustia hru.
Na treťom mieste v rebríčku Business Insider sa umiestnila senátorka z Massachusetts Elizabeth Warrenová. 40% priaznivcov Joea Bidena a 40% priaznivcov Bernieho Sandersa je spokojných s tým, že kandiduje. Podľa prieskumu uskutočneného sociologickým zdrojom FiveThirtyEight sa Warrenová umiestňuje na druhom mieste za Bidenom. Na druhé miesto ju zaradili aj prieskumy realizované Monmouth University (štát Nevada) a University of California v Berkeley.
Senátor zo štátu Vermont Bernie Sanders je v ratingu Business Insider štvrtý. Teší sa širokej podpore a uznaniu medzi demokratmi vďaka jeho desaťročnej práci v Kongrese USA a jeho úpornému boju proti Hillary Clintonovej v roku 2016. Sandersovi sa podarilo vytvoriť „miestnu armádu malých darcov“, ktorá mu v prvom štvrťroku 2019 pomohla vyzbierať 18,2 milióna dolárov. Sandersa mnohí považujú za hlavného súpera Bidena a 37% respondentov (údaje z Business Insider ) si myslí, že Sanders porazí Trumpa v prezidentských voľbách v porovnaní s 10%, ktorí zastávajú názor, že prehrá. Okrem toho Sanders bude uspokojivým kandidátom pre polovicu podporovateľov Bidena, čo mu môže výrazne pomôcť v prípade, ak sa Biden nekvalifikuje v primárkach.
Zjazd Demokratickej strany naplánovaný na 13. - 16. júla 2020 ukáže, kto má pravdu - odborníci z Business Insider, ktorí považujú Kamalu Harrisovú za najperspektívnejšiu demokratickú kandidátku na prezidentský úrad, alebo tí, ktorí si myslia, že iba Joe Biden, líder prieskumov verejnej mienky môže poraziť Trumpa.
Nie je potrebné hovoriť o akejkoľvek predvolebnej stratégii demokratov, jednoducho neexistuje. Stratégia bude s najväčšou pravdepodobnosťou určená osobnosťou kandidáta Demokratickej strany na prezidenta.
Medzitým, sa už rozbehla agresívna kampaň proti Trumpovi s účasťou hollywoodskych hviezd iniciovaná demokratmi.
20. júna zverejnila webová stránka Now This protiruské video s celebritami, ktoré obviňujú Kremeľ z útokov na americkú demokraciu. Robert De Niro, Stephen King a iní slávni ľudia zo sveta kultúry tvrdia, že Rusi hackli e-maily Američanov, aby pomohli Trumpovi stať sa prezidentom a prezident klame americkému národu o správe špeciálneho prokurátora Mullera.
Koncom júna uviedli na Broadwayi premiéru hry „Vyšetrovanie: hľadanie pravdy v desiatich dejstvách“.
Hra je napísaná Robertom Schenkkanom, laureátom Pulitzerovej ceny. V hre účinkujú Annette Beningová, Kevin Kline, John Lithgow, Gina Gershonová, Alyssa Milanová, Aidan Quinn, Sigourney Weaverová, Mark Hamill a ďalšie hollywoodske hviezdy.
Aj naďalej zostáva aktívne diskutovanou téma „zasahovania“ Ruska do prezidentských volieb v roku 2016, ktorej zámerom je, aby Trumpov rating klesol na minimum. 17. júla bude svedčiť v Kongrese špeciálny prokurátor Muller a veľa záleží od toho, na ktorej strane bude stáť.
Každopádne do jari - leta 2020 dosiahne verejná polarizácia Ameriky mimoriadne vysokú úroveň.