KRÍZA AUTOMOBILIEK: V Európe stále klesá dopyt po nových autách, potrvá to ešte roky. Dôvod? Emisné škandály
18 | 07 | 2019 I Peter Bachan

Dopyt po autách v Európe klesol za prvý polrok 2019 o 3,1 percenta. Situácia sa tak skoro nezlepší, píšu Hospodárske noviny.


"Nemecko, Francúzsko, Británia, Taliansko a Španielsko. To je päť najväčších automobilových trhov v Európe. A každý z nich v minulom mesiaci zaznamenal prepad predaja od dvoch do viac ako ôsmich percent, ukázali čerstvé dáta zverejnené Európskym združením výrobcov automobilov v stredu," píšu HN-ky v úvode článku.

Pravda o Jaguar Land Rover pri Nitre: Mizerné platy, zlé pracovné podmienky, a to nie je všetko! (1. diel)
Keď v roku 2017 začal Jaguar Land Rover s náborom zamestnancov pre svoj závod v nitrianskom priemyselnom parku, vyzeralo to tak, že platy a pracovné podmienky pôjdu výrazne hore. Opak je však pravdou, píše Plus 7 Dní. Čítať ďalej
14 | 07 | 2019 | Peter Bachan


Tento stav nie je novinkou - trvá už dlhšiu dobu. Dôvodom však nie je nižšia kúpna schopnosť populácie či problémy pri dohadovaní pôžičiek v bankách - ide o sprísňovanie emisných noriem. Tie sa zaviedli ako reakcia na škandál "Dieselgate", kedy sa ukázalo, že merania výfukov neodrážali realitu.

Na stole je nová metodika WTLP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), ktorá však spôsobuje výrobcom problémy.

„Snaha o dekarbonizáciu dopravy patrí medzi dlhodobé štrukturálne faktory s výrazným vplyvom na dopyt po automobiloch,“ uviedol pre HN analytik Tomáš Pfeiler. Dodal, že za menšie predaje áut vplývajú aj globálne problémy, napríklad brexit, či obchodné vojny.

Nový čas napísal, ako KIA ruší pozície. Prinášame vám aj reakciu priamo od KIA Motors
Dlhoroční a ocenení zamestnanci kórejskej automobilky Kia Motors Slovakia pravdepodobne končia. Kia tvrdí niečo iné, vyjadrenie nájdete na konci článku. Čítať ďalej
17 | 07 | 2019 | Peter Bachan


Predaj áut v Európe sa minulý mesiac medziročne prepadol o 7,8 percenta, nových vozidiel sa teda predalo dokopy 1,45 milióna kusov. Celkovo za prvý polrok klesol dopyt po nových autách medziročne o 3,1 percenta. Najviac si to odniesol Volkswagen, ktorý je aj "otcom" celej aféry Dieselgate.

"Za trendom stojí podľa odborníkov na priemysel hlavne zmena metodiky merania emisií. Predaje sa prepadli o 23 percent hneď po jej zavedení vlani v septembri. Mesiac predtým boli predaje o 31 percent vyššie. Na Slovensku to bolo až o 45 percent," píše sa ďalej v článku.

„Uplynulé leto bolo charakteristické významným predzásobením sa pred zavedením sprísnených emisných limitov, a tak ani nasledujúce mesiace pravdepodobne dobré čísla neprinesú,“ citujú HN-ky Jakuba Rosu, ktorý je analytikom Across Private Investments.

Matovič môže po voľbách ostať pred bránami parlamentu. Naposledy ho z podobnej situácie vytiahol Fico
Predseda hnutia OĽaNO Igor Matovič je jedným z tých, ktorí by sa mali najviac báť toho, že po najbližších parlamentných voľbách ostane aj so svojim hnutím pred bránami Národnej rady. Čítať ďalej
18 | 07 | 2019 | Peter Bachan


Slovenský trh na tom nakoniec nebol až tak zle - medziročne zaznamenal nárast o 0,3 percenta. V roku 2019 sa teda na Slovensku predalo približne 52-tisíc vozidiel.

Nižší dopyt má dosah aj na kapacitu automobiliek, ktorá v celej Európe rástla už od 2012-tého, kedy sa podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov vyrobilo 14,3 milióna kusov vozidiel.

V roku 2017 to bolo dokonca až 16,8 milióna kusov. Minulý rok sa tento trend otočil - po šiestich rokoch nastal prvý pokles. Vyrobilo sa o 300-tisíc vozidiel menej.

Tento rok očakáva Združenie výrobcov prepad predaných áut o jedno percento. "Očakávanie sa zhoduje aj so štúdiou poradenskej firmy AlixPartners, ktorá predpovedá stagnáciu v predaji áut v nasledujúcich troch rokoch. To zanechá stopy na maržiach i tržbách automobiliek a ich dodávateľov," píše sa v závere článku.

Automobilky teda teraz musia čeliť problémom s meraním emisií, ktoré bude od prvého septembra opäť prísnejšie. Ak normy nesplnia, môžu očakávať pokuty vo výške stoviek miliónov eur.

BLAMÁŽ MATEČNEJ: Národný potravinový katalóg je prepadák. Štát do neho nalial takmer milión eur, teraz nie sú peniaze na prevádzku
Katalóg potravín od ministerky pôdohospodárstva Gabriely Matečnej museli zastaviť, píšu Aktuality. Čítať ďalej
18 | 07 | 2019 | Peter Bachan