ŠOK: Automobilka Volkswagen musela prepustiť tritisíc svojich zamestnancov. Slovensko čelí zásadnému problému
Automobilka Volkswagen musela prepustiť tritisíc svojich zamestnancov z továrne v Bratislave. Momentálny minister hospodárstva tento krok označil ako varovnú kontrolku, pretože automobilový priemysel tu zamestnáva až 300 tisíc ľudí.
Keď Dávid dostal prácu v montážnej linke bratislavského závodu automobilky Volkswagen, kolegovia mu blahoželali, že sa mu podarilo zabezpečiť si dobre platenú prácu, v ktorej môže zostať až do dôchodku.
Už po dvoch rokoch patrí medzi tri tisícky zamestnancov, ktorí boli z továrne na autá Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne prepustení v rámci série rušenia pracovných miest. Slovensko, ktoré je najväčším svetovým výrobcom áut v prepočte na obyvateľa, takáto správa spôsobila šok.
Úrady KDR potvrdili úmrtie muža, ktorý bol 1. potvrdeným prípadom eboly v Gome
Guvernér provincie Severné Kivu na východe Konžskej demokratickej republiky v utorok informoval o úmrtí muža, u ktorého sa ako prvého v meste Goma potvrdilo ochorenie ebola.
Čítať ďalej
"Všetci moji kolegovia hovorili, že sa nemám čoho báť. Že keď si zvyknem na pracovnú záťaž a pracovné tempo, mzda sa mi bude postupne zvyšovať a ja budem mať stabilnú prácu až do dôchodku," prezradil agentúre
Reuters David, ktorý odmietol zverejniť svoje priezvisko. "A zrazu mi telefonovali z ľudských zdrojov kde mi oznámili, že som prepustený."
Rušenie pracovných miest v továrni, ktorá je najväčším súkromným zamestnávateľom na Slovensku, upozorňuje na problémy, ktorým krajina čelí, ak chce tempo v automobilovom sektore udržať. Odvetvie sa na celkovom ročnom hrubom domácom produkte Slovenska podieľa asi 12 percentami a je v ňom viac ako jedno zo všetkých desiatich pracovných miest na slovensku.
Konkurencia lacnejších krajín juhovýchodnej Európy, presun k elektrickým vozidlám, a globálne obchodné napätie patrí medzi problémy, ktorým tento malý stredoeurópsky národ čelí v čase, keď výrobcovia áut zvažujú, kam v budúcnosti umiestnia svoje výrobné linky. Samotný Volkswagen uvažuje o výstavbe nového závodu vo východnej Európe, a ako o najpravdepodobnejších miestach pre nový závod sa hovorí o Bulharsku, Srbsku a Turecku.
David síce našiel miesto v inej automobilke, no prepúšťanie v bratislavskom závode, uvádza vládu do stavu pohotovosti.
Litovský prezident vystúpil proti sankciám EÚ voči Poľsku
Nový litovský prezident Gitanas Nauséda sa v utorok vyslovil proti možným sankciám Európskej únie voči Poľsku v súvislosti s jeho kontroverznými reformami v oblasti justície, informovala agentúra AP.
Čítať ďalej
"Keď použijeme automobilovú metaforu, vidíme varovnú kontrolku, keď ešte nemusíme s autom na generálnu opravu," povedal agentúre Reuters minister hospodárstva Peter Žiga. "V automobilovom sektore pracuje 300 tisíc ľudí (priamo a nepriamo). Ak by sa s nimi niečo stalo, bolo by to vážne."
Neistota dokonca prinútila odbory, ktoré predtým tlačili na silný rast miezd, aby zmenili prístup. "V tejto chvíli sa nezameriavame na mzdy, prioritou je stabilita pracovných miest," povedal agentúre Reuters šéf odborov Volkswagenu Zoroslav Smolinký. "Musíme prečkať horšie časy a počkať na lepšie časy."
S cieľom posilniť automobilový priemysel, ktorý sa na celkovej priemyselnej výrobe na slovenskom podieľa 44 percentami a na vývoze 40 percentami, schválila vláda stimuly na zvýšenie predaja elektrických áut a oznámila daňové úľavy až do výšky 200 percent z čiastky investovanej do výskumu a vývoja.
Súčasne však snahy o zvýšenie minimálnej mzdy a rast príplatkov za nočné zmeny znižujú konkurencieschopnosť Slovenska, upozorňuje generálny tajomník Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.
Hlavný ekonóm spoločnosti Deloitte David Marek uvádza, že 25-percentné clo na dovoz európskych áut do USA by znížilo príjmy českého automobilového priemyslu o 307 miliónov eur ročne.
Ochabujúci rast globálnej ekonomiky zároveň prinútil niektoré automobilky pozastaviť plány na ďalšiu expanziu. Príkladom je Daimler, ktorý v máji oznámil, že odkladá zvýšenie kapacity v závode na kompaktné vozidlá v maďarskom meste Kecskemét.
"Považovalo sa za samozrejmosť, že preteky ako ten v Bratislave budú pokračovať a vyrábať nové generácie modelov," povedal analytik LMC Automotive Carol Thomas. "To už sa teraz nedá predpokladať. Preteky nielenže budú musieť bojovať o nové modely, ale budú čeliť aj väčšej konkurencií pri udržaní novej generácie modelov, ktoré už vyrábajú."
Volkswagen tento rok obmedzil výrobu v Bratislave a vrátil zamestnancov, ktorý si v roku 2016 požičali z maďarskej továrne Audi. "Toto je dôležitý rok, kedy sa rozhodne o budúcnosti slovenského závodu," povedal generálny riaditeľ firmy Volkswagen Slovakia Oliver Grünberg. Dodal, že rozhodnutie sa očakáva do konca roka. "Zlepšenie podnikateľského prostredia na slovensku by pomohlo zvýšiť atraktivitu bratislavského závodu."