Upozornenie o predvolebných plagátoch je odborný informačný materiál
10 | 07 | 2019 I TASR

Podstatou informácie o dodržiavaní zákona o štátnom jazyku v rámci zverejňovania predvolebných veľkoplošných plagátov je snaha prispieť k zvyšovaniu úrovne slovenskej reklamy a marketingovej komunikácie. Pre TASR to uviedla hovorkyňa Ministerstva kultúry SR Barbora Palovičová v reakcii na medializovaný postoj štátneho tajomníka rezortu Konráda Rigóa.


"Informácia oboznamuje všetkých adresátov, ktorým je určená, o spôsobe a správnom používaní štátneho jazyka v textoch na predvolebných bilbordoch v zmysle zákona. Nijako nepopiera používanie jazykov národnostných menšín, ktorých použitie na predvolebných bilbordoch však musí byť v súlade so zákonom o štátnom jazyku," zdôraznila.

Potvrdila, že informácia bola vypracovaná na základe písomných podnetov a sťažností občanov. "V prvom polroku 2019 sme na ministerstve kultúry zaregistrovali 22 podnetov upozorňujúcich na porušenie zákona o štátnom jazyku, z ktorých päť sa týkalo bilbordov propagujúcich politické strany a hnutia.

V druhom polroku sú to zatiaľ dva podnety, z ktorých jeden poukazuje na porušenie zákona o štátnom jazyku na textoch bilbordov. Z celkového počtu 24 tohtoročných podnetov boli dva odstúpené na ministerstvo kultúry na priame vybavenie z orgánov Policajného zboru SR, pričom obidva sa týkali porušenia zákona," spresnila Palovičová.

Vláda hľadá predsedu protikorupčného úradu. Naposledy parlament nedokázal nikoho zvoliť
Úrad vlády SR hľadá opäť záujemcov o kandidatúru na predsedu Úradu na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti. Parlament na svojom júnovom zasadnutí nevybral predsedu spomedzi dvoch kandidátok, ktoré predložila vláda po navrhnutí komisiou.... Čítať ďalej
10 | 07 | 2019 | TASR


Po zverejnení informácie o zákonnej povinnosti na svojom webe oslovil rezort listom 32 politických strán a hnutí, o ktorých predpokladá, že budú kandidovať v nadchádzajúcich parlamentných voľbách a budú realizovať predvolebnú kampaň.

Štátny tajomník MK Konrád Rigó sa v utorok dištancoval od oznámenia a listu, ktorý rezort rozposlal politickým stranám v súvislosti s dodržiavaním zákona o štátnom jazyku pri textoch na veľkoplošných predvolebných plagátoch. Upozornil na to, že rezortom vypracovaný materiál nemožno po obsahovej stránke považovať za opodstatnené metodické usmernenie.

"Môžem to vnímať iba ako chabý pokus o spolitizovanie citlivej témy a zvýšenie napätia medzi väčšinou a menšinami v Slovenskej republike," uviedol Rigó. Chce sa o tejto téme rozprávať aj so šéfkou rezortu.

VIDEO: Angela Merkelová dostala už tretí záchvat triašky za tri týždne. Čo sa to s ňou deje?
Nemecká kancelárka Angela Merkelová utrpela počas prijatia fínskeho premiéra ďalší záchvat triašky. Čítať ďalej
10 | 07 | 2019 | František Németh


Pýtať sa na motiváciu iniciatívy ministerstva sa chce aj Rigóova domovská strana Most-Híd. Jej hovorkyňa Klára Debnár priznala, že i v strane list ministerstva vnímajú citlivo. "Menšinové strany svojich voličov oslovujú cielene aj prostredníctvom menšinového jazyka a následne aj v slovenskom jazyku," pripomenula.

Strana maďarskej komunity nemieni ani po liste z rezortu kultúry meniť svoju stratégiu. Argumentuje tým, že objednávateľ reklamy chce za peniaze, ktoré do reklamy vkladá, získať efektívnu a adresnú propagáciu svojich odkazov.

"Ako strana zastupujúca záujmy polmiliónovej maďarskej komunity oslovujeme našich voličov prirodzeným spôsobom tak, že text v ich rodnom jazyku uvádzame na reklamách výraznejšie. Takto postupujeme od roku 1989 a nezmeníme to ani v budúcnosti," uviedla tlačová tajomníčka SMK Helena Fialová.

Slovensko chce viac obchodu s Čínou, vyhlásil Lajčák. Ten by najradšej vyvážal potraviny
Slovensko má podľa ministra zahraničných vecí Miroslava Lajčáka záujem posilniť obchodno-ekonomickú spoluprácu s Čínou a zvýšiť slovenský export do tejto krajiny. Uviedol to na rokovaní s čínskym ministrom zahraničných vecí Wang Im, ktorý je na... Čítať ďalej
10 | 07 | 2019 | TASR


MK zverejnilo 2. júla na svojom webe upozornenie, že dodržiavanie zákona o štátnom jazyku platí i v prípade predvolebných textov na veľkoplošných reklamných plochách. Krok ozrejmilo množiacim sa počtom podnetov a sťažností verejnosti upozorňujúcich na porušovanie zákona.

Rezort v tejto súvislosti pripomenul zákonnú povinnosť uvádzať oznamy, nápisy a reklamy informujúce verejnosť v štátnom, teda slovenskom jazyku. Použitie iného jazyka sa nevylučuje, ak je cudzojazyčný text obsahovo totožný s textom v štátnom jazyku a uvádza sa rovnakým alebo menším písmom ako text v štátnom jazyku. "Z uvedeného vyplýva, že iný postup je v rozpore so zákonom o štátnom jazyku," uvádza MK.

RADÍME: Podnikatelia musia eKasu používať ihneď po jej dodaní
Novú registračnú pokladnicu, online napojenú na systém Finančnej správy SR, musia podnikatelia používať ihneď po jej dodaní od výrobcu, dovozcu alebo distribútora. Čítať ďalej
10 | 07 | 2019 | TASR