Závery vyšetrovania MH17 sú jednostranné a nepriniesli žiadne dôkazy
20 | 06 | 2019 I Imrich Kovačič

Holandské vyšetrovanie zostrelenia letu MH17 Malajzijských Aerolínií nad ukrajinským povstaleckým regiónom je „len jedným zo spôsobov“ možného vyšetrovania a úplne ignoruje zodpovednosť Kyjeva, povedal letecký právnik Heiko Van Schyndel v rozhovore pre televíziu RT (Russia Today).


Vyšetrovatelia prípadu zostrelenia MH17 v stredu obvinili štyri konkrétne osoby z vraždy a zodpovednosti z tohto incidentu. Medzinárodné zatykače boli vydané na troch Rusov a jedného Ukrajinca, pričom všetci boli v tom čase zapojení do povstaleckých aktivít na východe Ukrajiny. Vyšetrovatelia ich priamo obvinili z vraždy, ktorú spáchali vystrelením rakety Buk na let MH17, čím spôsobili následnú haváriu lietadla.


Otázky sa však hromadia o nestrannosti vyšetrovania a o spôsobe, akým dospeli vyšetrovatelia k týmto zdanlivo prelomovým záverom.


Za incident bola obvinená priamo Moskva, avšak vyšetrovatelia úplne vynechali zodpovednosť ukrajinskej vlády. Tá ani napriek varovaniam neuzatvorila svoj vzdušný priestor, pričom mala jasné informácie o prítomnosti rakiet v tejto oblasti a s tým aj súvisiacej hrozby.


„O konaní ukrajinskej vlády sa vo vyšetrovacej správe nič nehovorí. Ak vyšetrujeme incident pri ktorom zahynulo 298 ľudí, potom by sme mali mať k dispozícii všetky informácie v tomto procese,“ povedal Heiko Van Schyndel.


Okrem toho je Kyjev plnohodnotným členom spoločného vyšetrovacieho mechanizmu (JIT), ktorý bol informovaný vo všetkých fázach o vývoji vyšetrovania. Ako priamy účastník vyšetrovania, tak mal podstatne väčší vplyv na konečný výsledok ako mala napríklad Moskva, ktorá pri vyšetrovaní nemala nijaké slovo.


„Mám silný dojem, že vyšetrovanie viedlo len k jednému zo spôsobov jeho záverov,“ povedal. "Ukrajina je súčasťou vyšetrovania, Rusko nie."


Na otázku, či sa domnieva, že prípad predložený JIT je solídny, Van Schyndel poukázal na to, že zistenia sú stále zahalené tajomstvom, takže jeho klienti a mnohé ďalšie obete havárie zostávajú bez pocitu spravodlivosti.


"Povedali, že niečo vyšetrili, ale nepredložili verejnosti nič," povedal a vyzval JIT, aby "prinajmenšom rodinám mŕtvych pasažierov dali k dispozícii všetky odhalenia, a nič neskrývali. "


Napriek tomu, že Moskva je efektívne vylúčená z vyšetrovania, neustále pripomína, že je otvorená pre spoluprácu, aj keď jej snahy boli opakovane ignorované. Rusko poskytlo radarové údaje, odtajnilo vojenské údaje o rakete Buk a dokumenty dokazujúce, že raketa, ktorá zostrelila lietadlo, bola na Ukrajine od osemdesiatych rokov.


Odborník na letectvo Julian Bray povedal, že Kremeľ má naozaj dobré dôvody na to, aby neprijal závery JIT v tejto podobe. „Nemôžu byť skutočne obvinení na základe tohto vyšetrovania, lebo im stačí povedať, že: „Neboli sme zapojení do vyšetrovania, ako teraz môžeme vlastne veriť jeho záverom?“ povedal Bray a poznamenal, že od začiatku bolo toto vyšetrovanie silne spolitizované.


JIT odmietla zvážiť niektoré dôkazy, ktoré ponúkla Moskva, lebo Ukrajina zas odmietla predložiť niektoré svoje dôkazy. V roku 2015 Wim van der Weegen, hovorca holandskej Bezpečnostnej rady (OVV) uznal, že Kyjev neposkytol svoje radarové údaje, pričom tvrdil, že jeho radar civilného letectva prechádza bežnou údržbou a vojenský radar v tom čase nefungoval. Vyšetrovateľom tak pri posudzovaní incidentu chýbali dôkazy naozaj závažného charakteru.


Všetkých 298 ľudí na palube lietadla Malaysian Airlines zomrelo po tom, čo bolo v roku 2014 zostrelené nad Ukrajinou.