Svetom prehrmela šokujúca správa, ktorá obsahuje jednoznačné informácie o tom, ako spoločnosť Google v roku 2018 získala online príjmy z reklamy vo výške 4,7 miliardy USD. Celý americký spravodajský priemysel dosiahol v tom istom roku kumulovanú sumu 5,1 miliardy USD z digitálnej reklamy.
Štúdia odhaľuje, do akej miery sú tvorené obrie zisky práve od internetových médií, ktoré svojim rozsahom a objemom už ani zďaleka nezostávajú za klasickými médiami z Aliancie spravodajských médií. Digitálne médiá, ktoré investujú hlavne do vyhľadávania na Google a Google News, tvoria podľa štúdie približne 40 % všetkých kliknutí na dopyty vo vyhľadávaní Google, súvisiacich so správami. Každý propagovaný klik ktoréhokoľvek digitálneho média je totiž speňažovaný.
“Google zarába peniaze iba z ich vyhľadávacieho usporiadania,” povedal prezident a CEO News Media Alliance, David Chavern. Tvrdí, že novinári a tvorcovia obsahu si zaslúžia časť týchto peňazí, "a vydavateľom správ právom patrí podiel tejto sumy."
Spoločnosť Google totiž neplatí za obsah svojich Google news, ale generuje kliknutia na webové stránky, a tým aj príjmy návštevnosť týchto stránok, ktorá zas generuje zisky z reklám. Google iba vyhľadávacm algoritmom zdieľa titulky a súhrny správ z rôznych portálov do jedného vyhľadávacieho reťazca. Ak chcete patriť medzi najlepších vo vyhľadávaní, musíte si priplatiť.
Okrem toho, suma 4,7 miliardy dolárov je iba konzervatívny odhad, pretože analýza nezohľadnila osobné údaje používateľov, zozbierané spoločnosťou Abeceda, materskej spoločnosti Google, ktorá môže byť ďalej takisto speňažená.
Podrobnosti zo správy priniesli veľmi zmiešaný dojem medzi novinármi a mediálnymi pracovníkmi, ktorí upozornili najmä na príjmy, ktoré Google vytvára bez akejkoľvok práce, zatiaľ čo mediálne spoločnosti stále viac zápasia s prepúšťaním zamestnancov.
Zdá sa nespravodlivé, že tržby Google pochádzajú len z toho „ako to všetko posúdia ich algoritmy ako ich napokon vyhodnotia.“ Čitatelia sa už nemusia obťažovať vlastným vyhľadávaním a klikaním správ z celého dňa, lebo Google im ich dodá podľa vlastných pravidiel.„Spoločnosť Google by za to mala platiť licenciu,“ navrhol jeden komentujúci na svojom Twitteri.
Ľudia si však uvedomujú, že vzťah medzi technologickou spoločnosťou a spravodajskými médiami je komplikovanejší. Aj keď Google „zarába peniaze na cudzích správach, táto služba primárne slúži zobrazovaniu stránok ich vlastníkov, kde môžu predávať svoju vlastnú reklamu“.
Podľa novovytvoreného projektu Save Journalism Project bolo v USA v roku 2019 prepustených okolo 2400 novinárov, zatiaľ čo za posledných 10 rokov ich prišlo o prácu až 32 000. Odhaduje sa, že 63% príjmov z digitálnych reklám kontroluje spoločnosť Google a Facebook, zvyšok patrí okrem iných aj spoločnostiam Amazon, Twitter a Microsoft.