POZOR: Nové autá upozornia vodičov na nezapnuté pásy už aj vzadu!
Európska únia odsúhlasila novelu predpisu, ktorý od tohtoročného septembra vyžaduje v každom novom aute upozornenie na nepripútané osoby pre všetky sedadlá. Vpredu bude systém novo detekovať obsadenosť už pri naštartovaní, vzadu bude posádku upozorňovať po rozbehnutí vozidla.
Novela doplní doterajšie predpisy EÚ platné od roku 2009, ktoré vyžadovali upozornenie na nezapnutý pás iba pre sedadlo vodiča. Všetky autá tak budú od septembra musieť obsahovať bezpečnostné signalizáciu upozorňujúcu na nepripútaných cestujúcich na predných i zadných sedadlách. O zmenu dlho usilovala organizácia
European Transport Safety Council (ETSC), ktorá si od pokročilej detekcie nezapnutých pásov sľubuje výrazné zvýšenie bezpečnosti.
Na STK už nepomôžu ani úplatok, či známosť! Počas týždňa neprešli tisíce áut
Na stanice STK sa po novom od začiatku týždňa začali inštalovať nové kamerové systémy a opatrenia na vykonávanie efektívnejších kontrol. V podstate to znamená, že tisíce starších áut neprejde kontrolami, zatiaľ však nieje vôbec jasné, či sa nájde...
Čítať ďalej
24 | 05 | 2019
|
redakčný výber
Organizácia Euro NCAP testujúca bezpečnosť áut ostatne začala už od roku 2018 používať rozšírené hodnotenie pre vozidlá s upozornením na nezapnuté pásy cestujúcich na zadných sedadlách vrátane.
Podľa výskumov ETSC je bezpečnostný pás stále najúčinnejším nástrojom pasívnej bezpečnosti. Cez povinnosť používať pásy vo všetkých krajinách Európskej únie však prieskumy ukazujú časté nedodržiavanie predpisov. Na predných sedadlách používa bezpečnostné pásy 88% cestujúcich a na zadných iba 74%. Končí to závažnými poraneniami pri dopravných nehodách. Z odhadov ETSC vyplýva, že keby 99% cestujúcich EÚ používalo pásy podľa predpisov, zabránilo by sa 900 úmrtím ročne (platné pre rok 2012, v ktorom bol odhad počítaný).
Podiel vodičov, ktorí sa pri jazde nepútajú, je 6,8%. Centrum dopravného výskumu uvádza, že v minulom roku nebolo pripútaných 80 usmrtených a 153 ťažko zranených cestujúcich v osobných autách. Z celkového počtu mŕtvych bolo 60 vodičov, deväť spolujazdcov a 11 pasažierov na zadných sedadlách. Podiel nepripútaných ľudí na všetkých úmrtiach v osobných autách tak predstavoval 27%, v prípade ťažko zranených potom 17%.
Nepripútanie sa bezpečnostným pásom alebo nepoužívanie ochrannej prilby zároveň bolo so 17% podielom druhým najčastejším evidovaným priestupkom v rámci bodového systému. Vodiči často vymýšľajú všemožné riešenia, ktorá zamedzí detekciu nezapnutého pásu. Obľubou sú bezpečnostné pásy pretiahnuté za chrbtom vodiča.