VIDEO: Pád komunizmu znamenal koniec plánov ruskej jadrovej superlode Ulianovsk
Sovietske námorníctvo prakticky po celú dobu studenej vojny nebolo schopné nasadiť porovnateľnú lietadlovú loď, ako mali napríklad Spojené štáty. Chýbala možnosť projekcie sily, a preto bolo rozhodnuté vystavať jadrovú superlietadlovú loď schopnú porovnaniu s triedou Nimitz.
Projekt Uljanovsk mal byť založený na predchádzajúcich projektoch ako 1153 Orol, ale nakoniec sa nepodarilo postaviť ani jedno moderné plavidlo. Rusko tak dodnes musí spoliehať na jedinú loď schopnú niesť palubné stroje, ťažký lietadlový krížnik Admirál Kuznecov, píše český
Security magazín. Uljanovsk mal byť dlhý takmer 325 metrov, s výtlakom až 94 000 ton a mal byť poháňaný štyrmi jadrovými reaktormi KN-3 a nadväzujúcimi turbínami. Výkon 280 000 koní mal gigantickú loď rozhýbať až na rýchlosť 30 uzlov s prakticky neobmedzeným dosahom vďaka jadrovému pohonu. Životnosť reaktorov bola plánovaná na 20-25 rokov.
Biznis a politika na Slovensku: Grófka Rošková - 1. časť
Ľubica Rošková je definíciou toho, ako na Slovensku funguje biznis skrz politiku. Dlhé roky poberala dotácie, na ktoré nemala žiaden nárok. Keď to celé prasklo a štát od nej začal žiadať peniaze späť, Roškovej firma naraz zvažuje konkurz a koniec...
Čítať ďalej
23 | 05 | 2019
|
Roman Suchý
Posádka Uljanovsku by sa podľa plánov skladala z 3 400 mužov. Obranu lode a jej útočné schopnosti mal zabezpečovať systém 3K95 Kinžál v 192 silách, 16 protilodných striel P-700 Granit a systém CIWS.
Ale to, čo ju hlavne odlišovalo od starších sovietskych konštrukcií, bola možnosť niesť až 68 lietadiel Su-33 alebo Mig-29K. Systém včasného varovania malo zaisťovať špeciálne lietadlo JAK-44 a helikoptéry Kamov Ka-27 v niekoľkých verziách.
Vzletová a pristávacia paluba mala zodpovedať americkým štandardom, teda úplne plochá s parnými katapultami a veliteľským ostrovčekom uprostred lode na pravoboku. Loď by ale bola schopná používať aj systém skokanského mostíka, ktorý by sa vedel zodvihnúť v prípade potreby.
Lietadlová loď bola objednaná 11. júna 1986 a jej kýl bol položený 25. novembra 1988 v čiernomorských lodeniciach. Pôvodný názov mal byť Kremeľ, neskôr sa zmenil na Uljanovsk ako pocta sovietskemu vodcovi Leninovi. Do služby mala táto loď, prvá svojej triedy, vstúpiť v roku 1995.
Rozpad Sovietskeho zväzu ale znamenal koniec plánov na jej dostavbu a loď, ktorá bola vtedy hotová na 20%, skončila v roku 1992 na šrotovisku. Sovietske plány na oceánske loďstvo tým pádom definitívne skončili.
Rusko ale teraz opäť plánuje výstavbu podobných lodi. Či sa im to tentoraz podarí nie je vôbec isté. Každopádne, umeleckú predstavu si môžete pozrieť vo videu uvedenom vyššie.