Na STK už nepomôžu ani úplatok, či známosť! Počas týždňa neprešli tisíce áut
24 | 05 | 2019 I redakčný výber

Na stanice STK sa po novom od začiatku týždňa začali inštalovať nové kamerové systémy a opatrenia na vykonávanie efektívnejších kontrol. V podstate to znamená, že tisíce starších áut neprejde kontrolami, zatiaľ však nieje vôbec jasné, či sa nájde riešenie. Informácie priniesol portál Autonoviny. 


Počas tohoto týždňa neprešlo technickými a emisnými kontrolami tisíce áut slovenských motoristov.  Majitelia sa sťažujú na stanice technickej kontroly ktoré údajne nie sú schopné spraviť kontrolu včas podľa dohodnutého termínu. Za nedochvíľnosť technických a emisných kontrol môže Ministerstvo dopravy ktoré nariadilo technikom robiť prácu precíznejšie.

Ministerstvo zmenilo aj termín notifikačnej SMS, ktorá zvykla byť zasielaná motoristom pred koncom platnosti ich TK/EK. Po novom vám SMS príde už 60 dní pred konečným termínom platnosti kontrol.

SaS žiada Čižnára, aby sa pozrel na trest Juraja Hossu, ktorý zabil Filipínca Henryho Acordu
24 | 05 | 2019 | tasr


Hovorkyňa Ministerstva dopravy uviedla, že zavedenie druhej generácie monitorovacieho záznamového systému a nové pravidlá malo za dôsledok aj to, že niektorý pracovníci dostali výpoveď po tom, čo nerobili dosť dôsledné kontroly alebo brali úplatky.Na staniciach technickej kontroly preto pribudlo o šesť kamier naviac aby sa predišlo korupcii.

Problémy ale hlásia aj stanice technických kontrol, pretože pracovníci im v dôsledku náročných školení novej metodiky dávajú výpoveď z vlastnej iniciatívy. Všeobecne majú stanice problém so zvládnutím prechodu na nový spôsob fungovania.

Neoverené informácie tvrdia, že novými emisnými kontrolami majú problém prejsť aj novšie autá s naftovým motorom, teda sa problém netýka len tých starších.

Problémom sa neukazuje ani tak dôslednosť pracovníkov technickej kontroly, ako skôr tej emisnej. Staršie vozidlá, predovšetkým s naftovým motorom, dnes už prakticky nemajú šancu prejsť úspešne a po kontrole dostávajú označenie ako nespôsobilé. Na našich cestách jazdí mnoho automobilov na naftový pohon bez filtra pevných častíc, mnohé majú zámerne zaslepené EGR a filtre odstránené. Údajne z dôvodu šetrenia financií pri servise a zvýšeniu výkona motoru.

Ak vozidlo na prvýkrát neprejde technickou a emisnou kontrolou, technik vystaví dokument o dočasnej nespôsobilosti vozidla na prevádzku po cestných komunikáciach a do vymedzeného termínu musí majiteľ závadu odstrániť . Po tejto opätovnej neúspešnej kontrole vozidlo stráca spôsobilosť na prevádzku.

Ak nestihnete, zabudnete alebo vedome nevykonáte povinné servisno-technické a emisné kontroly zo svojim vozidlom, príde vám pokuta vo výške 165 € za každú z nich(Dokopy 330 €). Kto zaplatí pokutu do 15 dní, má  zľavu pri ktorej je odneho žiadaná uhrada tretiny z celkovej sumy, respektíve 110 eur.

 

Jednou z najčastejších príčin neabsolvovania kontroly je nepredloženie osvedčenia o evidencii časť II (veľký technický preukaz). Bez neho prehliadku nie je možné vykonať. 


Vodiči na technickú kontrolu tiež chodia občas s nezaznačenými zmenami a zväčša na technikov hrajú nevedomosť o svojej chybe. Predovšetkým pneumatiky s inými rozmermi alebo čelné ochranné rámy sú príčiny, pre ktoré auto  jednoducho nemôže byť spôsobilé ak niesu zaznačené ich zmeny.Za nesplnenie podmienok technickej kontroly sa ale považujú aj chyby s nečitateľným alebo inak výraznejšie poškodeným EČV, nefungujúce alebo vypálené žiarovky svetlometov či nefunkčné nastavovanie výšky svetiel.

Existujú však aj vady, o ktorých majiteľ auta nemusí vedieť. „Stretávame sa napríklad s nezhodnými pneumatikami na jednej náprave, pneumatikami s nižším rýchlostným indexom než je zapísaný v TP, nalepenými neschválenými fóliami na predných sklách, nefunkčným sťahovaním okien či poškodeným výrobným štítkom alebo so skorodovaným vyrazeným VIN číslom,“ dodáva Národná asociácia STK.

Technická kontrola zväčša trvá 20 až 40 minút a pozostáva z viacerých stanovíšť, na ktorých sa kontroluje priam všetko, a teda aj to, o čom si častokrát majitelia automobilov myslia, že sa nekontroluje. „Je preto priam zbytočné prísť a dúfať, že si technik nevšimne chybu práve na vašom vozidle. Odporúčame preto pred absolvovaním technickej kontroly skontrolovať všetko, čo sa skontrolovať dá, urobiť prípadné dodatočné zápisy do TP a nezabudnúť si osvedčenie o evidencii časť II (veľký technický preukaz). Potom vás už skutočne nemá čo prekvapiť,“ uzavrel P. Hulman, podľa Autonovín.