US Navy chce skúmať 350 miliárd sociálnych príspevkov
21 | 05 | 2019 I Imrich Kovačič

Americké námorníctvo plánuje vytvoriť archív obsahujúci až 350 miliárd komunikačných príspevkov zo sociálnych sietí. Projekt je súčasťou „vojenského výskumného úsilia“ o „spôsoboch kolektívneho vyjadrovania sa“.


Ministerstvo námorníctva vypíslalo výzvu na predkladanie ponúk k tomuto projektu. Ten by mal nazhromaždiť až neuveriteľných 350 miliárd komunikačných príspevkov zo sociálnych médií a to z obdobia rokov 2014 až 2016. Podľa výzvy však budú údaje prevzaté iba z jedinej platformy sociálnych médií, avšak materiál nešpecifikuje ktorá z nich to bude.


"Snažíme sa získať rozsiahly globálny historický archív dát získný zo sociálnych médií, ktorý nám poskytne úplné obraz o témach na všetkých verejných sociálnych médiách, vo všetkých krajinách a jazykoch pokrytých konkrétnou platformou" uvádza sa vo výzve. 


Námorníctvo uviedlo, že archív sa bude používať pre potreby „prebiehajúceho výskumneho úsilia“ o „vývoji jazykových komunít“ a „nových spôsobov kolektívneho vyjadrovania sa v čase a naprieč krajinami“.


Archív bude čerpať z verejne dostupných príspevkov sociálnych médií a do databázy nebude zahrnutá „žiadna súkromná komunikácia alebo súkromné používateľské údaje“ . Všetky záznamy však musia obsahovať čas a dátum, kedy bola každá správa odoslaná, a popis verejného používateľa priradený k správe. Každý záznam v archíve musí navyše obsahovať všetky verejne dostupné metaúdaje vrátane krajiny, jazyka, hašov, umiestnenia, popisovača, časovej značky a adries URL, ktoré boli priradené k pôvodne uverejnenej správe.


Údaje musia byť zozbierané od najmenej 200 miliónov unikátnych používateľov v najmenej 100 krajinách sveta, pričom žiadna krajina nepresiahne viac ako 30 percent všetkých používateľov.


Vláda USA už dávnejšie prejavila záujem o zhromažďovanie údajov o sociálnych médiách pre účely zvyšovania pozornosti. Minulý rok vydalo americké ministerstvo vnútornej bezpečnosti výzvu, v ktorom požadovalo ponuky na vytvorenie databázy, ktorá by sledovala 290 000 globálnych spravodajských zdrojov vo viac ako 100 jazykoch. Vo výzve sa tiež spomínala schopnosť udržať si prehľad o „ovplyvňovačoch (influenceroch), čo vedlo k špekuláciám, že takáto databáza by mohla slúžiť na monitorovanie novinárov.