Škola má byť apolitická, ale nie je. Nemôže byť, lebo nominanti sú z politických strán, tvrdí Rácová
RNDr. Marta Rácová patrí k výrazným osobnostiam v oblasti školstva a komunálnej politiky v Nitre. RNDr. Marta Rácová vyštudovala Matematicko –fyzikálnu fakultu UK v Bratislave. Profesijnú kariéru spojila s Gymnáziom Eugena Gudernu a neskôr Gymnáziu na Golianovej ulici v Nitre, kde pôsobila ako stredoškolská učiteľka matematiky a fyziky, 22 rokov pôsobila vo funkcii riaditeľky. Založila Štátnu jazykovú školu v Nitre a Nadáciu gymnázia, ktoré fungujú doteraz. Položila základy bilingválneho vyučovania v anglickom jazyku na škole, zapojila študentov školy do medzinárodných aktivít v rámci projektov Comenius a Unesco. Významným a rozhodujúcim spôsobom sa zasadila o pridelenie rozostavanej budovy ZŠ na Klokočine, jej dokončovanie a budovanie nového mena Gymnázia na Golianovej ulici. Pod jej vedením sa gymnázium zaradilo medzi úspešné a kvalitné gymnáziá. Jej odborná a pedagogická práca v oblasti školstva bola viackrát ocenená, je držiteľkou Malej medaily sv. Gorazda a Ceny mesta Nitra. Kandiduje do eurovolieb za NÁRODNÚ KOALÍCIU.
Šieste volebné obdobie ste nezávislou poslankyňou mesta Nitra. Máte vysokú dôveru občanov a výsledky v komunálnej politike, nekompromisne presadzujete požiadavky a potreby škôl, ale i radových občanov. Čo ovplyvnilo Vaše rozhodnutie prijať kandidatúru na post europoslanca?Zaujímam sa o celospoločenské dianie, ďalší rozvoj a reformu školstva a tiež o budúcnosť a postavenie Slovenska v rámci EU. Prijatím kandidatúry za europoslankyňu za Národnú koalíciu chcem pomôcť presadzovať jej programové ciele a výraznejšie brániť záujmy SR na pôde EU.Profesijný život ste zasvätila výchove a vzdelávaniu detí. Spolupracovali ste s MŠ SR ako členka akreditačnej rady pre kontinuálne vzdelávanie učiteľov, lektorovali učebnice matematiky pre gymnáziá, napísali príručku z matematiky pre maturantov, vzdelávala učiteľov ako lektorka. Ako vnímate z roka na rok zhoršujúcu sa situáciu v školstve?Školstvo na Slovensku prežíva hlbokú krízu spôsobenú dlhodobo neriešenými problémami, prijatými chybnými rozhodnutiami v oblasti obsahu vyučovania a smerovania škôl, financovania chodu škôl a ich rozvoja, postavenia učiteľa a ocenenia jeho práce. Výrazne ste sa angažovali profesionálne ako spoluzakladateľka a členka prezídia Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií ste bola súčasťou zmien, ktorými prechádzalo školstvo. V spleti problémov nie je prioritné hlavné poslanie školy - vzdelávanie a výchova detí, rozvoj osobnosti každého žiaka, ale skutočná cieľavedomá výchova k hodnotám a národným tradíciám, k práci a vzťahu k rodine, národu a vlasti.V súčasnosti prebiehajú diskusie najmä o politizácii školstva a neadekvátnych zásahov zo strany politických garnitúr. Je vôbec možné pri súčasnom nastavení školstva hovoriť o odpolitizovanom školstve?. Škola má byť apolitická, ale nie je. Ako môže byť, keď zriaďovatelia sú nominanti víťazných politických strán, do rád škôl sú delegovaní poslanci a rodičia, ktorí často zasahujú neodborne do chodu škôl, vytvárajú tlak na riaditeľa školy riešiť veci podľa ich predstáv. A nikto to nerieši, lebo taký je stav spoločnosti a obraz chápania demokracie. Zo škôl odchádzajú kvalitní učitelia aj riaditelia, najmä z dôvodov neprijateľnej klímy a nedostatku motivácie ďalej pracovať.V posledných rokoch sa najmä aktivity mimovládnych organizácií sústreďujú na mládež, zdôrazňujúc, že deťom chýba zdravé sebavedomie, kritické myslenie, či vštepovanie princípov demokracie. Rastú pokusy zvonka ovplyvňovať život škôl a výchovu a vzdelávanie detí na školách aktivitami, ktoré na školu nepatria, ako je Gender day a pod. Príkladom sú rôzne cudzorodé aktivity nadácií a občianskych združení, ktoré sa tlačia do škôl s cieľom kontaktu s deťmi a možností ovplyvňovať ich názory a myslenie. Treba to zastaviť.Som za spoluprácu štátov, národov a škôl v rámci EÚ, ale nepreberajme zo zahraničia neuvážene modely a prvky do nášho školského systému, strážme si našu suverenitu a tradície, hľadajme a inovujme vlastné postupy, presadzujme neznižovanie finančných zdrojov v rámci európskych vzdelávacích a kultúrnych projektov na spoluprácu a výmenné pobyty študentov, urobme objektívne analýzy nepriaznivých výsledkov našich žiakov v medzinárodných testovaniach, ale počúvajme našich učiteľov o príčinách tohto stavu.V škole o všetkom rozhoduje osobnosť učiteľa - len vzdelaný, zanietený a spoločensky ocenený učiteľ naplní očakávania spoločnosti a rodičov.Aký význam vo vašom živote zohráva rodina ? Rodina je pre mňa posvätná, bez nej by som nedokázala nič. Dnes treba brániť tradičnú rodinu ako základ budúcnosti slovenského národa. Mám veľa dôvodov pokračovať v práci pre ľudí, ponúkam svoje skúsenosti, energiu a presvedčenie, že nič nie je nemožné, len treba chcieť.