ŠKANDÁL: Masívny únik dôverných údajov o používateľoch Instagramu.
21 | 05 | 2019 I Imrich Kovačič

Databáza obsahujúca kontaktné údaje a záznamy o viac ako 49 miliónoch používateľov Instagramu, vrátane populárnych blogerov a celebrít, uniknula cez indickú marketingovú spoločnosť, ktorá tento zoznam získala zatiaľ neznámym spôsobom.


Instagram sa už dávnejšie preorientoval z pôvodne sociálnej siete pre zdieľanie fotografií, na reklamnú aplikáciu, prostredníctvom ktorej už v súčasnosti „influenceri“ najmä propagujú produkty a služby za peniaze alebo barter. Influenceri sú používatelia, ktorí so svojimi tisíckami sledovateľov, dokážu ovplyvňovať mienku iných ľudí.


Milióny telefónnych čísel, e-mailové adresy, fotografie, počty sledovateľov a ceny za poštovné takýchto používateľov, unikli na verejnosť a takto nechránené sú momentálne dostupné pre kohokoľvek.


Médiá zistili, že databáza bola prepojená so sociálnou marketingovou spoločnosťou Chtrbox, ktorá sa nachádza v Bombaji. Chtrbox sa označuje za „vedúcu platformu pre digitálny marketing, ktorá dokáže objaviť a spolupracovať so všetkými druhmi talentovaných influencerov v Indii.“ V praxi to znamená, že za zverejňovanie sponzorovaného obsahu neplatia zadávatelia spoločnosti Instagram, ale celebritám týchto sociálnych médií.


Žiadny z uvedených influencerov, ktorých medzičasom kontaktovala aj spoločnosť TechCrunch, však nepotvrdili, že by mali zmluvu so spoločnosťou Chtrbox.


Firma odmietla komentovať tieto skutočnosti a bezprostredne po zverejnení informácie databázu zamkla. Facebook, ktorý vlastní Instagram, povedal, že sa zaoberá otázkou „či popísané údaje, vrátane e-mailu a telefónnych čísel, vôbec pochádzajú z Instagramu alebo boli získané z iných zdrojov.“