Sme proti zavedeniu "inštitútu prepadnutia" v škôlkach, tvrdí Aliancia súkromných jaslí a škôlok
14 | 05 | 2019 I Aneta Leitmanová

Stanovisko k poslaneckému návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon)


Aliancia súkromných jaslí a škôlok, ako záujmové združenie prevádzkovateľov privátnych predškolských zariadení stojacich mimo siete škôl a školských zariadení MŠVVaŠ SR bola založená za účelom spolupráce jednotlivých prevádzkovateľov a ako partner do diskusie so zákonodarnými orgánmi a výkonnými orgánmi štátnej a verejnej správy.


V súvislosti s predkladanou novelou školského zákona Aliancia zastupujúca dotknuté subjekty predkladá pripomienky k novele školského zákona, ktorou sa má zaviesť povinné predprimárne vzdelávanie. Touto cestou si Aliancia kladie za cieľ poukázať na bazálne disfunkcie predkladaného poslaneckého návrhu týkajúceho sa rozšírenia povinnej školskej dochádzky od piateho roku veku dieťaťa.





  1. V prvom rade Aliancia chce dať do pozornosti skutočnosť, že zavedenie povinného predškolského vzdelávania ako roku povinnej školskej dochádzky, je samo o sebe veľmi závažný krok, ktorý si zaslúži adekvátne analyzovanie, dôkladnú prípravu, kompetentnú a komplexnú verejnú diskusiu odbornej ale aj laickej verejnosti. Je si predkladateľ vedomý skutočnosti, či aktuálne kapacity sú postačujúce? Či je možné nakumulovať dostatočné finančné a personálne kapacity na ich doplnenie? Ako budú financované vyrovnávacie opatrenia? Ako budú samosprávam kompenzované už teraz chýbajúce finančné zdroje, ktorých objem sa zavedením predmetného opatrenia ešte zväčší?




Je priam nepatričné, s ohľadom na celospoločenský dopad predkladanej novely, aby nie len že neprebehla adekvátna diskusia, ale ani plnohodnotný legislatívny proces a pripomienkové konanie. Úplné vylúčenie procesných a záujmových organizácií automaticky vytvára antagonistický postoj, ochromuje demokratický inštitút kreovania zákona, a popiera jeho dobrý úmysel.





  1. Aliancia chce upozorniť na fakt, že prostredníctvom svojich členov poskytuje ranú starostlivosť a predprimárne vzdelávanie cca 7,8 % detí z celkovej populácie detí vo veku 0- 6 rokov. Vychádzajúc z verejne dostupných štatistických údajov, ktoré hovoria, že aktuálne SR operuje s 75 % detí navštevujúcich predškolské zariadenia zaradené v zaradené v sieti škôl a školských zariadení MŠVVaŠ SR, nie je tento počet zanedbateľný. Deti navštevujúce zariadenia združené v Aliancii nie sú vedené vo verejných registroch MŠ SR a preto MŠ SR nemá o ich počte ani vedomosť, ani presné údaje. To však nedáva dôvod na to, aby tieto zariadenia zostali v procese aktuálnych legislatívnych zmien opomenuté.




Aliancia volá po partnerskej diskusii, kde bude akceptovaný hlas tých, ktorých zastupuje. Aliancia chce byť v procese nadchádzajúcich legislatívnych zmien konštruktívnym partnerom do diskusie a rada by touto cestou ponúkla svojim partnerom funkčné východiská a riešenia, ktoré budú rešpektovať aktuálne potreby modernej občianskej spoločnosti 21. storočia.


Aliancia, ktorá vo svojich radoch združuje neverejných poskytovateľov ranej starostlivosti o detí a poskytovateľov predprimárneho vzdelávania nie malej skupiny detí predškolského veku si je vedomá dôležitosti kvalitného predprimárneho vzdelávania. Výsledky prieskumu OECD ukázali, že slovenský školský systém dáva deťom najmenšie šance prekonať sociálne nerovnosti a tento stav sa ďalej zhoršuje a je najnepriaznivejší spomedzi všetkých 34 krajín OECD. Nepriaznivé sociálne zázemie detí má najvýraznejší negatívny vplyv na ich vzdelávacie výsledky. Aliancia si je vedomá skutočnosti aké benefity v oblasti efektivity a miery vynaložených prostriedkov má včasná intervencia a vyrovnávanie deficitov vo vzdelávaní, ktoré vznikajú ako dôsledok nepodnetného domáceho prostredia. Súhlasíme, aby sa kvalitné predprimárne vzdelanie dostalo k čo najširšiemu počtu detí. Z toho dôvodu aliancia nemá za cieľ negovať účel zákona. Rada by ale poukázala na tú skutočnosť, že dopady takto plošne zavedeného príkazu plnenia povinnej školskej dochádzky môžu mať v kontexte reálií našej krajiny mnohé negatívne dopady:







    1. Na jednej strane je potrebné upozorniť na skutočnosť, že Slovenská republika sa stále zaraďuje medzi krajiny s nadpriemernou mierou vplyvu socioekonomického zázemia na výkon dieťaťa. To znamená, že naše školstvo nedostatočne podchytáva deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktorí zaostávajú pre nedostatočnú podporu v škole či doma od rodičov. Navyše podiel takých detí na školskej populácii naďalej mierne rastie a zhoršila sa aj vnútorná motivácia a sebadôvera predovšetkým sociálne znevýhodnených detí. Je potrebné uvedomiť si, že predovšetkým na východnom Slovensku deti pochádzajúce zo segregovaných rómskych osád sú hendikepované dvakrát: 1. sociálny hendikep - chudoba, sociálna izolácia.... 2. kultúrno-jazykový hendikep - dieťa vyrastá v prostredí, kde sa komunikuje rómskym jazykom a nárečím. So spisovným jazykom sa prvýkrát stretáva až pri nástupe do 1. ročníka ZŠ. Je viac ako jasné, že jeden rok povinnej dochádzky do predškolského zariadenia nedokáže všetky tieto handicapy adekvátne kompenzovať. Tu sa vyžaduje intenzívna intervencia od útleho veku detí, kvalitná terénna sociálna práca s celou komunitou zastrešená tímom odborníkov z rozličných oblastí. Pedagógovia materských škôl a orgány samosprávy, ktoré materské školy zriaďujú nemajú adekvátne odborné, personálne, materiálne a ekonomické nástroje a podporu na to, aby takáto zodpovednosť bola ponechaná výhradne na ich pleciach. Následne môže byť veľkým sklamaním, že sa nástroj povinnej dochádzky obráti práve proti tým, ktorým mal pomôcť. Faktory ako nedostatočné kapacity v zariadeniach, nepripravenosť prostredia, odmietanie zo strany majority, personálne poddimenzovanie, neodborný prístup, sankcie v podobe pokút, vďaka ktorým sa rodiny prepadnú do ešte väčších finančných problémov. Na základe štatistických výstupov z českej republiky, ktorá obdobné opatrenie zaviedla pred časom sa dá predikovať, že ak sa aj zvýši počet detí v predškolskom vzdelávaní, ich reálna dochádzka bude mizivá. ZMOS už dnes disponuje údajmi, že 80 % absencií v povinnom vzdelávaní vytvárajú deti v prípravných a nultých ročníkoch. Skúsenosti z Čiech tiež ukazujú že predškolské zariadenia nemajú nástroje ani kapacity na vymáhanie dochádzky a následné udeľovanie sankcií má extrémne demotivačné účinky.






Na tomto mieste dovolíme dať do pozornosti funkčné komunitné projekty, ktoré dokážu tieto prekážky prekonávať aj bez direktívnej legislatívy a masívneho utápania verejných finančných zdrojov. Napríklad program občianskeho združenia „Cesta von“ a jeho „omamy“ pracujúce v Kecerovciach, Muránskej Dlhej Lúke a ďalších miestach, ktorý za krátky čas dokázal kreovať úžasné výsledky a v týchto dňoch vo Viedni získal medzinárodné odcedenie SocialMarie 2019. Niektorí z členov Aliancie už teraz aktívne spolupracujú na projektoch, ktoré majú za cieľ vyrovnávať vyššie menované handicapy. Aj na tomto poli je Aliancia pripravená svojimi skúsenosťami poskytnúť pomoc a podporu.


2. Na druhej strane stojí nie malá skupina detí z diametrálne odlišného prostredia. Z prostredia kde rodičia vedomí si svojej zodpovednej úlohy, aktívne pristupujú k vzdelávaniu svojich detí. Sme si vedomí, že ak má byť udelená povinnosť spĺňajúca podmienku ústavnosti, má byť udelená všetkým. Nie len tým u ktorých je indikovaná mimoriadna intervencia. Tak aby bol zachovaný princíp rovnosti, nediskriminácie a zákaz segregácie. Zákonodarca tak zaručuje možnosť plnenia povinnej školskej dochádzky pre každé dieťa a tým vstupuje do monopolného práva rodičov na výchovu svojho dieťaťa. Listina základných práv a slobôd v čl. 33 ods. 1 „ Každý má právo na vzdelanie. Školskádochádzka je povinná po dobu, ktorú stanoví zákon.“


S ohľadom na nepopierateľný význam predprimárneho vzdelávania Aliancia chápe a rešpektuje zámer zákonodarcu podporiť jeho absolvovanie posunutím hranice nástupu na povinnú školskú dochádzku na 5 rokov. Tu si však dovolí upozorniť, že sa tým dotýka slobodnej voľby rodiča, voliť si takú formu vzdelávania a partnera do výchovy pre svoje dieťa, ktorá zodpovedá jeho potrebám a svetonázorovému nasmerovaniu. Čl.1 ods.3 predkladaného poslaneckého návrhu hovorí: ...


Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o získaní predprimárneho vzdelania.“ Tento doklad vydávajú len materské školy zaradené do siete škôl a školských zariadení MŠ SR. Automaticky to znamená, že z platformy subjektov ktoré poskytujú predprimárne vzdelávanie kde deti budú plniť povinnú školskú dochádzku vypadnú subjekty stojace mimo siete. Tým sa celkovo zníži počet oprávnených subjektov a celková kapacita, obmedzí sloboda voľby rodiča a obmedzia sa možnosti dieťaťa nájsť si miesto v takom výchovno- vzdelávacom zariadení, ktoré bude reflektovať jeho rozmanité a vysoko individuálne potreby.


Mnohé zariadenia zastrešené Alianciou vznikli ako osobné, alebo občianske iniciatívy reagujúce na nedostatočné, alebo nefungujúce služby verejného sektora. Ako také dokázali vytvoriť funkčnú a životaschopnú platformu tam, kde verejnému sektoru chýbali kapacity alebo schopnosti. Mnohé zariadenia fungujú ďaleko nad rámec štátom určeného vzdelávacieho rámca a ako progresívne a inovatívne vzdelávacie inštitúcie posúvajú štandardy predprimárneho vzdelávania na vyššiu úroveň. Aliancia zastrešuje mnohé rešpektované vyhľadávané zariadenia, ktoré zabezpečujú veľmi kvalitné predprimárne vzdelávanie. Na tomto poli Aliancia reprezentuje diverzitu a priestor na slobodnú voľbu foriem a smerov vzdelávania, ktoré sú pre vyspelú demokratickú spoločnosť úplnou samozrejmosťou. Schválenie predkladanej novely by malo za následok oklieštenie ich fungovania, alebo ich zánik. V mene zriaďovateľov, ako aj rodičov detí voláme po zachovaní slobody voľby. Aliancia má za to, aby pri zachovaní zámeru zákonodarcu, zostal priestor aj na rešpektovanie slobodnej voľby rodiča a potrieb dieťaťa tak, aby aj subjekty stojace mimo siete MŠ SR mohli naďalej zostať poskytovateľmi predprimárneho vzdelávania pre deti vo veku 5 – 6 rokov. Zachovanie doterajšieho postavenia subjektov stojacich mimo siete bude garantovať doterajšie kapacitné možnosti bez nutnosti budovania nových a bez zaťaženia verejných rozpočtov, keďže zariadenia stojace mimo siete nečerpajú z nich žiadne finančné prostriedky. Práve naopak. Sú ekonomicky a organizačne úplne sebestačné. Aliancia si tiež dovoľuje upozorniť, že subjekty stojace mimo siete, poskytujú výchovno- vzdelávacie programy v zahraničí rešpektovaných pedagogických prístupov, ktoré presahujú štátny vzdelávací program čím sa stávajú vyhľadávanými medzi rodičmi. Pluralita poskytovateľov je vo všetkých vyspelých krajinách sveta vítanou a podporovaniu pretože napomáha vytvoriť širokú ponuku s rozdielnymi hodnotovými preferenciami, obsahom, metódami a formami činnosti. Ďalším vítaným krokom na tomto poli by bolo následné otvorenie a spružnenie siete MŠ SR tak, aby si našli svoje rešpektované miesto aj inovatívne pedagogické prístupy.





  1. V neposlednom rade netreba opomenúť nie malú skupina detí zo špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a deti so zdravotným znevýhodnením. Spektrum potrieb týchto detí je veľmi široké a aktuálne nastavené mechanizmy vzdelávacieho systému na Slovensku nedokážu na nich reagovať. Ako demonštratívny príklad nám možno uviesť situáciu detí s pervazívnymi poruchami, deti spadajúce do spektra autistických porúch a podobne. Podľa aktuálnych štatistík pripadá na jednu rodinu jedno autistické dieťa. Už dnes je veľká skupina týchto detí vo veku povinnej školskej dochádzky vytláčaná mimo inštitucionálne vzdelávanie, pretože tam nenachádzajú adekvátnu priestor na rešpektovanie ich potrieb, pomoc a pochopenie. Aká bude situácia po zavedení povinnej dochádzky do predškolského zariadenia nie je ťažké si predstaviť. Už teraz je veľmi obťažne umiestniť takéto dieťa do predškolského zariadenia. Nedostatočné diagnostické nástroje v predškolskom veku, neexistujúca adekvátna intervencia, nemožnosť pribrať k dieťaťu asistenta do zariadenia, podmienka zníženia počtu detí v triede bez adekvátneho normatívneho dofinancovania, veľký počet detí v triede... všetky tieto a mnohé ďalšie skutočnosti sa nakoniec podpíšu pod to, že dieťa nenavštevuje žiadne zariadenie a je na „nútenom“ domácom vzdelávaní, alebo rodičia vyhľadajú privátne zariadenie s malým počtom detí v skupine, ktoré vie adekvátnejšie reagovať na potreby týchto detí. Zavedením povinnej dochádzky v predškolskom veku a vylúčením práve takejto skupiny poskytovateľov sa dramaticky zhorší aj situácia týchto detí. Ak má byť povinnosť plnenia povinnej školskej dochádzky nariadená plošne,, tak musí byť každému rozumným spôsobom dostupná.




Aliancia je v úzkej spolupráci s organizáciami, ktoré iniciujú inkluzíve vzdelávanie alebo aj platformu rodičov, ktorí preferujú domáce vzdelávanie pre svoje deti. Rada by preto otvorila diskusiu aj týmto smerom tak, ako deti zo sociálne znevýhodneného prostredia dostali adekvátnu pozornosť a podporu, dostala sa aj deťom so zdravotným znevýhodnením.





  1. K novozavedenému inštitútu „prepadnutia“ v materskej škole




Zákon zavádza inštitút opakovania predškolského ročníka. Nesúhlasíme, aby sa možnosť odkladu povinnej školskej dochádzky, ktorá znamenala potrebný čas na dosiahnutie školskej zrelosti dieťaťa, zamieňala za opakovanie ročníka. Toto opatrenie sa negatívne dotkne prežívania dieťaťa. Môže mať negatívny dopad na psychiku dieťaťa a ovplyvní jeho štart školskej kariéry. Jednak bude dieťa stigmatizované ale tiež vylúčené z komunity rovesníkov. Zároveň vnímame rozhodnutie o opakovaní predškolského ročníka riaditeľom školy bez súhlasu a názoru rodiča ako obmedzovanie rodičovských práv.


Už dnes je na Slovensku veľké percento detí s odkladom povinnej školskej dochádzky. Je dôležité pomenovať dôvody, ktoré k vedú k odkladom. Jednak je to globálne verifikované posunutie dozrievania generácíí, teda ich neskoršie dozrievanie oproti minulosti, ktoré sa nedá urýchliť vonkajším tlakom. Na druhej strane je pribúdajúci počet detí so špecifickými výchovno- vzdelávacími potrebami a ich kombináciami. Zároveň sa tu premieta skutočnosť, že prvý stupeň základných škôl sa vyznačuje vysokou mierou orientácie na výkon, ktorá nie je práve adekvátne rešpektuje prirodzené preferencie a potrevy potreby detí.





  1. Čo nemôže zostať opomenuté:




Mnohé zo zariadení združené v Aliancii aktuálne participujú na projektoch tzv. flexibilnej starostlivosti. V rámci týchto projektov sa prevádzkovatelia zariadení starostlivosti o deti predškolského veku zaviazali garantovať flexibilnú formu starostlivosti pre deti rozličného veku a rozličných potrieb rodín, ktorým je táto starostlivosť adresovaná. Jednou z podmienok participácie na projekte bola skutočnosť, že zariadenie stojí mimo siete MŠ SR a poskytuje starostlivosť práve dotknutej skupiny detí. V rámci tejto platformy sa poskytuje aj starostlivosť deťom vo ŠVVP, ktoré nie je možné umiestniť v predškolských zariadeniach. V súvislosti s predkladanou novelou sa títo prevádzkovatelia dostávajú do stavu právnej a ekonomickej neistoty, je ohrozené ich ďalšie fungovanie a možnosť zotrvať v chválených programových štruktúrach. V prípade, že v dôsledku zmeny zákona zariadenia budú nútené vystúpiť z projektu a vrátiť prečerpané prostriedky, prípadne hradiť sankcie, dotknuté zariadenia zvažujú podniknúť právne kroky a vymáhať spôsobené poškodenie súdnou cestou.


Záverom:





  • Na základe vyššie uvedených skutočností Aliancia žiada o prehodnotenie spôsobu predkladania tak závažného návrhu. Aliancia chce byť účastná rokovaní o finálnom znení zákona a byť nápomocná pri vytvorení takých ustanovení, ktoré budú rešpektovať diverzitu jeho adresátov.






  • Aliancia apeluje na hľadanie takého riešenia, ktoré bude rešpektovať zámer zákonodarcu zvýšiť percentuálny pomer zaškolených detí do 6 rokov veku, ale nebude mať negatívne dopady na majoritnú skupinu populácie detí predškolského veku a v konečnom dôsledku nebude mať za následok demotiváciu uvedomelých a angažovaných rodičov.






  • Zákonom stanovená povinná dochádzka a skoré inštitucionalizované vzdelávanie nemusia priniesť všeobecné akceptované pozitívne dopady. V tomto ohľade sa treba orientovať na pedocentrické prístupy vo vzdelávaní a aktuálne výsledky výskumov neurovied.






  • Aliancia volá po tom, aby bola rešpektovaná sloboda voľby rodiča voliť si takú cestu vzdelávania pre svoje dieťa, ktorá rešpektuje jeho potreby a hodnotové preferencie.






  • Aliancia žiada o zachovanie diverzity vzdelávacích prístupov, ktoré adekvátne reflektujú potreby spoločnosti 21. storočia. Ďalším vítaným krokom na tomto poli by bolo následné otvorenie a spružnenie siete MŠ SR tak, aby si našli svoje rešpektované miesto aj inovatívne pedagogické prístupy.






  • Aliancia žiada zrušiť inštitút opakovania prípravného ročníka. Nesúhlasíme, aby sa možnosť odkladu povinnej školskej dochádzky, ktorá znamenala potrebný čas na dosiahnutie školskej zrelosti dieťaťa, zamieňala za opakovanie ročníka. A už vôbec nie s tým, aby toto rozhodnutie bolo v rukách riaditeľa a nebol rešpektovaný postoj zákonného zástupcu.






  • Aliancia žiada otvoriť diskusiu posudzovania školskej pripravenosti odbornej úrovni. Je potrebné jasne pomenovať za akým účelom sa predmetné opatrenie zavádza. Malo by byť jasné aké schopnosti a zručnosti má dieťa dosiahnuť ak absolvuje rok povinnej školskej dochádzky v materskej škole v rovine socializačnej a v rovine prípravy na základnú školu. Následne je potrebné identifikovať a nastaviť adekvátne intervenčné nástroje tak, aby boli orientované na funkčné pedagogické procesy, pedagogiku úspechu a smerovali k diagnostike inkluzívnej. Ideálne tak, aby sa opomenuli charakteristiky (nálepky) detí a žiakov so sociálnym (zdravotným) znevýhodnením a prešlo sa k reálnej, všestrannej a všeobecnej podpore všetkých detí a žiakov v prostredí inkluzívnej školy.