ŠIALENÉ SMERNICE EÚ: Plnenie emisných limitov zničí segment malých áut a zamestnanosť
30 | 04 | 2019 I Roman Suchý

Zabudnite na obchodnú vojnu, pokles odbytu aj na brexit. Najväčšia výzva pre európsky autopriemysel prichádza z výfukov jeho vlastných vozidiel. Nesplnenie prísnych limitov emisií, ktoré majú byť zavedené v najbližších rokoch, znamenajú hrozbu platenia vysokýchpokút. Na niečo také však automobilový sektor nie je pripravený, informuje idnes.cz.


Výrobcovia automobilov musia podľa nových pravidiel do roku 2021 znížiť emisie osobných vozidiel v maximálne na 95 gramov CO2 na kilometer. Za každý gram, ktorý bude nad túto hodnotu, môžu zaplatiť pokutu 95 eur, krát počet vyrobených osobných áut. "Hovoríme o potenciálnej pokute 30 miliárd eur pre celé odvetvie," hovorí šéf spoločnosti Volkswagen Herbert Diess.

Do roku 2030 sa pritom emisie majú znížiť o ďalších 37,5 percent. Pri nových osobných automobiloch sa zatiaľ emisie zvyšujú, pretože spotrebitelia sa vyhýbajú naftovým autám a volia benzínové varianty, ktoré sú z hľadiska emisií horšie. Súčasne sa záujem presúva na ťažšie športové úžitkové vozidlá SUV. Podľa najnovších údajov spoločnosti Jato Dynamics vzrástli emisie minulý rok v priemere na 121 gramov CO2 na kilometer, čo bola najvyššia úroveň za štyri roky.

Harabin zneužíva Husáka, Mikloška aj kresťanov v liečení si vlastnej traumy z prehry
"O mojej osobe sa hovorí, že viem zjednotiť aj kresťanov s komunistami," začal svoje "zadumanie" sudca Najvyššieho súdu Štefan Harabin. Čítať ďalej
30 | 04 | 2019 | Roman Suchý


Predaj SUV, ktoré vypúšťajú viac emisií CO2 než tradičné osobné autá, sa od roku 2015 zvýšil o tri štvrtiny. Ďalším faktorom je odklon od automobilov na naftový pohon, ktorý začal po afére Volkswagenu. Diesely bežne vypúšťajú o pätinu menej uhlíka než vozidlá, ktoré spaľujú benzín. Kým v roku 2011 sa autá na naftu podieľali v EÚ na celkovom predaji áut 56 percentami, vlani to už bolo len 37 percent.

Analytik spoločnosti Evercore ISI Arndt Ellinghorst označil limity CO2 za najväčší štrukturálny problém, akému sektor čelí. Môže ho poznamenať viac než obchodná vojna s Čínou, americké clá, zákaz dieselov aj brexit. Analytik odhaduje, že automobilový priemysel bude musieť na splnenie nových noriem vydať 15,5 miliardy eur.

Kiska "bojuje so zlom", no sám ho predstavuje. Usvedčujú ho Levočské strojárne, Istrobanka aj KTAG
Je už viac ako isté, že Andrej Kiska zanechá hlbokú stopu v pamäti ľudí. Doterajší slovenskí prezidenti boli šedé, nevýrazné osobnosti, pri ktorých bol postoj buď neutrálny až väčšinou kladný, alebo naopak. Pri Kiskovi sa však mienka veľkej časti... Čítať ďalej
30 | 04 | 2019 | Aneta Leitmanová


Rada výrobcov sa spolieha na prínos takzvaných čistých automobilov na elektrický pohon, ktoré im pomôžu kompenzovať emisie iných áut. To vysvetľuje príval elektromobilov, ktorý sa má na trhu objaviť v najbližších osemnástich mesiacoch. Kvôli vysokým nákladom na batérie sa mnoho takých áut predáva s nižšími maržami ako tradičné autá. Niektoré vozy sú aj stratové.

Načasovanie zmien nemohlo byť horšie. "Pre výrobcov automobilov je to toxický kokteil. Predajný cyklus vrcholí a emisné pravidlá zaťažujú firmy, ktoré pritom majú vyššie výdavky do technológie, "upozorňuje Patrick Hummel z banky UBS. Odhaduje, že zisky európskych automobiliek budú v roku 2021 o 14 percent nižšie ako v roku 2018, čo predstavuje sumu 7,4 miliardy eur.

Iná cesta ako sa prispôsobiť novým normám pre výrobcov nie je. Jedna vec je zaplatiť pokutu za nesplnenie limitov, ďalšia je súčasné ohrozenie povesti, čo sa môže premietnuť do poklesu odbytu.

Jedným z nechcených dôsledkov znižovania bude koniec malých osobných áut. Tie by sa vďaka tomu stali cenovo nedostupné. Ako upozornil analytik Max Warburton zo spoločnosti Bernstein, aj ten najlacnejší hybridný systém stojí 600 až 1000 eur na jedno auto, plnohodnotný hybrid potom vyjde na 2500 až 4000 eur. Cena malých áut s týmto vybavením by sa tak vyšplhala do nereálnych výšin. Ako dodal šéf Volkswagenu Herbert Diess, autá ako Up! a Polo normy pre rok 2030 nikdy nesplnia.