Neštandardné financovanie prezidentskej kandidátky Čaputovej
27 | 03 | 2019 I Zuzana Vargová

Medializovaná informácia, že jeden z kandidátov podal návrh na Ústavný súd pre neplatnosť volieb a jedným z dôvodov je porušenie zákona Zuzanou Čaputovou , ktorá minula na prezidentskú kampaň viac ako jej to zákon dovoľuje vyvolala okamžite protichodné reakcie médií.. O Harabinovom návrhu bude zrejme aj Ústavný súd rozhodovať predovšetkým na základe preskúmania transparentného účtu, kde je pohyb prostriedkov jasne evidovaný a posúdením informácii, ktoré hovoria o hospodárení mimo transparentný účet.


Finančnými, ale aj materiálnymi príjmami, ktoré majú charakter nereálnej ceny a teda dosť vážnych atribútov obchádzania transparentnosti.

Včera nám Markíza v hlavnom spravodajstve v plnej nahote predviedla kam dokáže zájsť žurnalistika na Slovensku. V súvislosti s financovaním prezidentskej kampani Zuzany Čaputovej odvysielala reportáž podľa, ktorej kampaň financovala prezidentská kandidátka z príspevkov občanov, podľa medializovaných informácií najväčší finančný príspevok v kampani Čaputovej činil 5.000 eur. Samozrejme na začiatku reportáži o kampani nezabudla uviesť, že financovanie spochybňovanie Čaputovej kampane je výsledkom snáh konšpiračných webov.

Pozrime sa na Čaputovej účet a na otázky, ktoré vyvoláva

Predovšetkým si ten účet musíme stiahnuť v nejakom tabuľkovom formáte, s ktorým môžeme pracovať. Ak to máme a začíname triediť údaje podľa rôznych kritérií, prichádzame na zaujímavé zistenia o tom, od koho Čaputová dostala najviac peňazí, aká bola najčastejšia výška daru, koľko poslaných finančných darov vrátila, na čo pravidelne používala prostriedky, kto bol jej najčastejším prispievateľom a koľko na voľbách zarobil. Je to rozhodne zaujímavé čítanie, ktoré vyvoláva zaujímavé otázky, naznačuje ešte zaujímavejšie odpovede a najmä otvára pohľad na manažment Čaputovej účasti na voľbách. Vychádzať z týchto čísiel a vyvodzovať otázky a odpovede nie je konšpirácia, ale jednoduchá logická investigatíva.

Aká bola najčastejšia výška daru?

Môžeme povedať, že to bolo 20 €, ale hneď za tým je suma 10, 50 a už menej často 100 a viac eur. Môžeme povedať, že v niektorých dátumoch okolo 20.marca a 8. marca tiekli na účet Čaputovej položky s takýmito sumami s rýchlosťou blesku. Aspoň s takou rýchlosťou musel cinkať Čaputovej telefón s sms správami o pripísanej platbe. Jej tím sa vcelku činil, pretože podľa neznámych parametrov vrátila dary s odkazom pre príjemcu: „vrátený dar - pre viac informácií kontaktujte [email protected]

Aká bola najvyššia výška daru?

Vedie dar od Progresívneho Slovenska vo výške 50 tisíc ešte z 1.8.2018, ktorý nie je ojedinelý a opakuje sa vo výškach 34, 20 tisíc - aj opakovane, 17,8, 15,7 tis. a celkovo v sume 178.800 €. Z toho je veľmi ťažké prijať tvrdenia, že Čaputová bola nestranícka kandidátka, keď len jedna strana jej venovala takúto sumu. Hneď za Progresívnym Slovenskom vedie Michal Truban s mysterióznou sumou 33333, 12500 a 10 tis eur, celkovou sumou 56,4 tis. eur z čoho mu bolo vrátených 30 tis. Eur ako nadmerná časť daru, za tým celkom vyrovnane Lucia Pašková celkom 30 tis. eur, Jaroska Milos 20 tis. eur. Vidíme tu 6 darov vo výške 10 tis, 8 darov vo výške 5000 Eur, ale prispela si aj sama Zuzana Čaputová vo výške 2 tisíc Eur. Potom už nasledujú dary s klesajúcimi sumami, celkový počet 6041 finančných príspevkov uzatvára Karol Svetlík s darom vo výške 1 cent. Pri bezhotovostnom vklade stála pána Svetlíka táto recesia asi 2 Eurá, ale tento dar mu bol vrátený už 12.februára.

Na čo a na koho najviac Čaputová minula ?

Zdá sa, že Michalovi Trubanovi sa jeho dary rentovali, pretože 26.3.2019 inkasoval 30,6 tis. eur na politickú reklamu v TV Markiza. Najviac z príspevkov získala spoločnosť Starmedia za prenájom reklamných plôch vo výške 59 tis. Eur. Veronika Gulášová za organizáciu kampane 21,6 tis. eur . Rekordný výdavkom na kampaň u Čaputovej je podpora , topovanie a reklama príspevkov na Googli a Facebooku. Čaputovej tím vynaložil na túto formu podpory 224 tis. Eur. Zrejme táto investícia bola zhodnotená najlepšie, pretože oslovila mladých voličov, ktorí rozhodovali o preferovaní Čaputovej.

Čaputová v roku 2018 prevzala 261 tis. eur a v roku 2019 prijala 336 tis. Eur, spolu 597 tisíc eur a na kampaň spotrebovala 574 tisíc eur. Podľa výpisu z účtu, ktorý je zverejnený. Rôzne informácie o tom, koľko prevzala od domácich a zahraničných sponzorov mimo tento účet nepoznáme. Rovnako nevieme, či okrem nej niekto podporoval jej aktivity na FB a Google a akými sumami, pritom to mohol urobiť ktokoľvek mimo jej vlastné úhrady. Rovnako mohli byť podporené rôznymi „zľavami“ od dodávateľov - priaznivcov všetky plnenia pre jej reklamnú kampaň, čo sú taktiež benefity, ktoré zhodnocujú jej investície do kampane.

V porovnaní s Čaputovou celkové dary Šefčoviča vo výške 270 tisíc eur, z ktorých si hradil na kampaň sám sumu vo výške 130 tis., dary od Maríny Korčokovej a Juraja Nociara vo výške 30 tisíc, Braňa Ondruša, Romana Podhorného vo výške 10 tisíc a ďalších 45 darov v rôznych menších sumách pripadajú veľmi narýchlo zlátané a viac prehľadné, dokonca menej onálepkované peniazmi strany SMER – SD, ktorého kandidátom Šefčovič fakticky je.

Rozhodne medzi jeho darcami nevidíme priamu žiadnu politickú stranu. Na rozdiel do Čaputovej, ktorú Progresívne Slovensko jasne financovala, aj keď sa považuje za nestranícku kandidátku.

Podstatnejšie ako rozpitvávať verejný transparentný účet bude však zaujímavšie čítať medzi riadkami. Tento príbeh nám budú písať ľudia, ktorí postupne časom prinesú detaily, možno aj bulvárne informácie a konšpirácie, ktoré bude musieť racionálne uvažujúci analytik, ale aj čitateľ vedieť správne vyhodnotiť.