Francúzsko a Holandsko chcú problém v Air France-KLM vyriešiť do 4 mesiacov
Francúzsko a Holandsko by do konca júna mohli uzatvoriť dohodu o budúcnosti leteckej spoločnosti Air France-KLM. Uviedli to v piatok francúzsky minister hospodárstva Bruno le Maire a holandský minister financií Wopke Hoekstra.
Rokovania sa uskutočnili v Paríži na žiadosť Francúzska, ktoré podráždil nečakaný krok holandskej vlády, keď tento týždeň kúpila v Air France-KLM takmer 13-percentný podiel.
Ministri dodali, že sa dohodli na vytvorení spoločnej pracovnej skupiny, od ktorej si sľubujú dlhodobú stratégiu pre francúzsko-holandskú leteckú spoločnosť, ako aj program podpory kľúčových letísk v Paríži a Amsterdame. Skupina by podľa ministrov mala nájsť
"spravodlivé a vyvážené riešenie".
Napätie medzi Parížom a Amsterdamom vzrástlo tento týždeň po tom, ako holandská vláda najskôr v utorok oznámila, že v leteckej spoločnosti Air France-KLM kúpila za 680 miliónov eur 12,7-percentný podiel.
Nemci a Francúzi chcú prielom v spoločnej daňovej politike EÚ. Pre rozhodovanie bude stačiť iba väčšina
Rozhodovanie o daňovej politike Európskej únie (EÚ) by sa malo v budúcnosti častejšie dosahovať väčšinovým hlasovaním. Tento názor podporili v utorok v Bruseli na rokovaní ministrov financií predstavitelia Nemecka a Francúzska.
Čítať ďalej
12 | 02 | 2019
|
Peter Králik, TASR
Minister financií Wopke Hoekstra tento krok vysvetlil tak, že Holandsko chce mať možnosť priamo ovplyvňovať budúci vývoj v Air France-KLM s cieľom chrániť svoj verejný záujem.
Už v stredu večer však podiel navýšila na 14 %, čím sa dostala takmer na úroveň Francúzska, ktoré v Air France vlastní 14,3-percentný podiel. To Holandsku umožní mať adekvátne slovo pri budúcich strategických rozhodnutiach aliancie, dodal Hoekstra. Pracovná skupina by mala riešiť aj otázku podielov. Rozhodnutie holandskej vlády vyvolalo vo Francúzsku pozdvihnutie a francúzsky prezident Emmanuel Macron v stredu vyzval Amsterdam, aby vysvetlil, prečo kúpil takýto podiel v leteckej spoločnosti bez toho, aby o tom informoval vedenie firmy, alebo francúzske úrady.
Podľa francúzskych médií Holandsko tak urobilo pre obavy o budúcnosť holandskej leteckej spoločnosti KLM a kľúčového letiska Schiphol v Amsterdame. Air France a KLM sa spojili v roku 2004, odvtedy sú však vzťahy v aliancii napäté.
Air France je podstatne väčšia, má však horšie výsledky než menšia KLM, čo je dôsledok častých štrajkov zamestnancov. Napríklad zisk za rok 2018 klesol o 591 miliónov eur na 1,33 miliardy eur a viac než polovicou sa pod pokles podpísali štrajky v Air France.
KLM je vysoko zisková, pričom jej úspech je úzko prepojený s letiskom Schiphol. Aerolínie spolu s letiskom generujú tržby v miliardách eur a zamestnávajú desaťtisíce ľudí. Práve na to poukázal holandský premiér Mark Rutte, keď uviedol, že fungovanie KLM je pre holandskú ekonomiku kľúčové. Počas piatkovej schôdzky ministri podporili aj nového šéfa Air France-KLM Benjamina Smitha, ktorý do funkcie nastúpil po rezignácii Jeana-Marca Janaillaca. Bývalý šéf odstúpil v máji minulého roka po tom, ako odbory v Air France odmietli ponuku vedenia na zvýšenie platov.
Správna rada Air France-KLM navrhla minulý mesiac posilnenie právomocí Smitha nad celou spoločnosťou. Práve to podľa médií vyvolalo obavy v Holandsku, že ziskovejšia, ale menšia KLM stratí svoje autonómne postavenie.